0 projects

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Phased-array radio systems for resilient localization and navigation of autonomous systems in GNSS-denied environments

Autonome roboter og farkoster har behov for å kunne navigere sine omgivelser med høy nøyaktighet, sikkerhet og oppetid. Dette betyr at de blant annet må ha kontinuerlig tilgang på et pålitelig posisjons- og navigasjonsestimat. Satellittnavigasjonssystemer (f.eks. GPS) er standardkilden for posisj...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Safe and Autonomous Subsea Intervention (SAFESUB)

Det er en økende interesse fra industrien for smarte robotløsninger som kan operere i komplekse og ustrukturerte scenarier. For å møte dette behovet vil vi i SAFESUB-prosjektet bevege oss forbi forskningsfronten og bygge tverrfaglig kompetanse i skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)

Det er nødvendig med kraftige og vedvarende reduksjoner i utslipp av drivhusgasser for å oppfylle målene satt i Parisavtalen fra 2015. Politikerne og industrien mener at en overgang fra fossile brensler til hydrogen og hydrogenbaserte energibærere kan være en del av løsningen. Grønn ammoniakk pro...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

BeSound – Acoustic Emission Monitoring System for Predictive Maintenance in Offshore And Maritime Industry

Uforutsett stans i produksjon er et svært kostbart problem for maritim - og offshore industri. Kritisk løfteutstyr som svikter gir uforutsett nedetid og vedlikehold. Dette gjør det svært nyttig for industrien å kunne overvåke utstyrets helsetilstand og med det eliminere uforutsett stans. Under op...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Vestland

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

Marine co-existence scenario building

Behov for energi og mat fra havet forventes å føre til betydelig vekst i bruken av våre nære havområder de neste 10-20 årene. DNVs rapport «Ocean’s Future to 2050» viser at kampen om havareal tilspisser seg, og at en vesentlig del av verdens kystsoner allerede er under sterkt press. Utbygging av ...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Viken

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

Havvind er ansett som et av de raskest voksende områdene i den grønne omstillingen, og derfor er det også fokus på klimagassutslippene fra skip som er involvert i installasjon, idriftsettelse og vedlikehold av vindparkene. Siden elektrisk kraft er tilgjengelig på vindparkene, er det mulig å lade ...

Awarded: NOK 21.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Awarded: NOK 4.8 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Rogaland

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

DynNoise: Learning dynamical systems from noisy data

Dette prosjektet er tilknytta NTNU AMOS, og er eit samarbeid mellom NTNU, SINTEF og FFI for å utvikla metodar for å betre læra dynamiske system frå data. Fokuset vil vera på metodeutvikling basert på matematisk teori, og på bruk av metodane for å læra modellar som kan gje betre styring av underva...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Sea Zero

Sea Zero prosjektet har som ambisjon å utvikle nullutslipsskip for Hurtigruten innen 2030. Med tanke på skipsstørrelse og tidslinje er man avhengig av FoU og innovasjon på flere områder. For å løse denne utfordringen må man se på kombinasjoner av ulike tiltak både på energieffektivisering (skipsd...

Awarded: NOK 45.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

A new cost-effective concept for heavy maintenance of Floating Offshore Wind Turbines by use of large OSCV.

Havvind er en viktig del av målet i forhold til å avkarbonisere energisektoren og oppfylle målene for avkarbonisering som er definert i Parisavtalen. Prognosene er godt dokumentert av [GWEC, 2022] og [Regjeringen, 2022] om å overstige mer enn 140 GW innen 2031. Som et resultat av EUs ambisiøse må...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

ICHzero - Integrated cooling and heating for zero-emission operation of offshore ships

I dette innovasjonsprosjektet samarbeider skipsdesignere, redere, utstyrsleverandører og forskere for å utvikle innovative HVAC-designløsninger for å støtte energieffektiv og nullutslippsdrift av SOV-er. For å oppnå dette vil det utvikles en digital tvilling av HVAC-systemet, basert på innsamling...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Yaw control of single point moored floating wind turbines

Fundamentet representerer en betydelig del av CAPEX for flytende havvind. Fred. Olsen har patentert det innovative konseptet "Brunel" for flytende offshore vind, som er enkeltpunkts fortøyd (SPM) gjennom et tårn, slik at det kan justere seg selv opp mot vinden. Konseptet har kostnadsreduserende f...

Awarded: NOK 4.9 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Green Maritime Transportation by Hydrogen

The project coordinator will develop and deliver a strong project proposal candidate to the HORIZON-CL5-2023-D5-01-12 call for projects together with the leading partners within maritime transportion, green hydrogen production, distribution, bunkering and onboard storage, and with specialists on ...

Awarded: NOK 0.71 mill.

Project Period: 2023-2023

Location: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

AutoPort – When AI optimizes port logistics and management

AutoPort-prosjektet vil frigjøre potensialet for optimalisering av effektiviteten i havner for nærskipsfart ved å bruke fremskritt innen AI-planlegging og autonomi innenfor et rammeverk for operasjonsanalyse. Havnene vi fokuserer på er små (dvs. under 250 000 TEU i året) havner for nærskipsfart (...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

RightFish - Reducing environmental impact and greenhouse gas emissions in commercial fisheries

Hovedmålet med prosjektet RightFish er å videre utvikle tauede fiskeredskap som trål og snurrevad slik at de påvirket det marine miljøet i mindre grad enn de gjør i dag. Dette vil føre til mer avansert redskapsteknologi, samtidig som at man får kriterier man kan følge når man modellerer og estime...

Awarded: NOK 3.3 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

POLARPROG-Polarforskningsprogram

11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification.

Funding is sought from RCN to conduct the 11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification at the Norwegian Meteorological Institute (Oslo) in March 2023 (IICGW-DA-11, https://iicwg-da-11.met.no/). The 3-day workshop aims at gathering sci...

Awarded: NOK 0.10 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Lokal ultralyd deteksjon i grumsete vann

PortBin seabed skal bli et effektivt verktøy for å få opp kystnært sunket marint søppel, med hovedfokus på havner og elveutløp. I første omgang ned til 15m. Den vil være langt mer effektiv enn alternativene. Mye sikrere og mer skånsomt mot sedimentene enn om dykkere eller annen kjent teknologi sk...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Vestfold og Telemark

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Studie av bærekraftige fremdriftssystemer for fjernstyrte skip

I forbindelse med prosjektet Reach Remote, ønsker vi å utforske ulike fremdriftssystemer. Utføre studie av bærekraftige fremdriftssystemer for fjernstyrte skip, ved å legge frem mulige fremdriftsløsninger for fartøyet basert på kostnad, utslipp, tilgjengelighet, rekkevidde og teknologiens modenh...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Rogaland

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Scalable realtime ocean data using robotic floats

Det er utfordrende å få målinger fra havvannsøylen og havbunnen. Oceanografiske bøyer har blitt brukt til applikasjoner som krever vedvarende målinger fra et enkelt sted i mange år. Bøyene er imidlertid designet for å tåle værscenarier i verste fall og veier derfor vanligvis over hundrevis av kil...

Awarded: NOK 0.46 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Adaptive control for robotic prefabrication

The European Commission (EU) proposes to increase Europe’s offshore wind capacity from its current level of 25 GW to between 230 and 450 GW by 2050 (approx. 21 250 new turbines of 20 MW capacity and 750 turbines annually) as one of the strategies to meet the EU’s goal of climate neutrality by 205...

Awarded: NOK 14.4 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy efficient operation of hydrogen powered vessels

For å redusere utslipp av drivhusgasser innen skipsfart kreves nye drivstoff. For kortere distanser kan bruk av batteri fungere, mens på lengre distanser er hydrogen et alternativ. Kostnadene ved bruk av hydrogen er høyere enn ved bruk av dagens drivstoff så det er derfor viktig å gjøre skipsfart...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Optimized Hydrogen Powered Maritime Mobility

OptHyMob-prosjektet tar sikte på å forske og utvikle programvare som skal brukes til å optimalisere design og drift av hybride systemer bestående av batterier og hydrogen brenselceller om bord på fartøy. Hydrogen brenselcellesystemer er følsomme for lastvariasjoner og har langsom respons og oppkj...

Awarded: NOK 13.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mer og grønnere maritim eksport

Vi ønsker å ha et arrangement som samler viktige aktører fra næringsliv, forskningsmiljøer og organisasjoner, samt det politiske Norge om bord på "Legacy of The Fjords". En styrket satsing på FoU ift. digitale teknologier som gir insentiver til å investere i nullutslippsfartøy for eksportmarkedet...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Sustainable And Resilient Infrastructure and Logistics networks

The project will prepare a proposal comprising a multinational consortium, consisting of companies, universities and R&D institutes in southern, central and northern Europe, enabling increased resilience and sustainability in international logistics. The project will have use-cases in three Europ...

Awarded: NOK 50,000

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Autonomy through stereo vision near the seashore

I henhold til trafikkreglene på sjøen skal alle fartøy alltid være på utkikk etter andre fartøy med syn og andre midler. For autonome skip medfører dette en utfordring fordi det er vanskelig å replisere evnene til det menneskelige synet, som har blitt utviklet gjennom naturlig evolusjon over mill...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage