0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)

Det er nødvendig med kraftige og vedvarende reduksjoner i utslipp av drivhusgasser for å oppfylle målene satt i Parisavtalen fra 2015. Politikerne og industrien mener at en overgang fra fossile brensler til hydrogen og hydrogenbaserte energibærere kan være en del av løsningen. Grønn ammoniakk pro...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydrodynamic Aspects of Green Shipping

Nasjonale og internasjonale myndigheter har satt ambisiøse mål for reduksjon av skadelige utslipp fra skip. International Maritime Organization (IMO) har etablert "Energy Efficiency Design Index" (EEDI) som et viktig tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser fra skipsfart. EEDI bestemmer mak...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

DynNoise: Learning dynamical systems from noisy data

Dette prosjektet er tilknytta NTNU AMOS, og er eit samarbeid mellom NTNU, SINTEF og FFI for å utvikla metodar for å betre læra dynamiske system frå data. Fokuset vil vera på metodeutvikling basert på matematisk teori, og på bruk av metodane for å læra modellar som kan gje betre styring av underva...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1

Hovedformålet med NuProShip I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships 1) er å tilpasse en Generation IV SMR til behovene til internasjonale handelsflåten. Det tekniske startpunktet er en allerede godkjent reaktordesign på ca 25–55 MW. Prosjektet skal således analysere og vurdere gjennomførbarheten ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

AutoPort – When AI optimizes port logistics and management

AutoPort-prosjektet vil frigjøre potensialet for optimalisering av effektiviteten i havner for nærskipsfart ved å bruke fremskritt innen AI-planlegging og autonomi innenfor et rammeverk for operasjonsanalyse. Havnene vi fokuserer på er små (dvs. under 250 000 TEU i året) havner for nærskipsfart (...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

RightFish - Reducing environmental impact and greenhouse gas emissions in commercial fisheries

Hovedmålet med prosjektet RightFish er å videre utvikle tauede fiskeredskap som trål og snurrevad slik at de påvirket det marine miljøet i mindre grad enn de gjør i dag. Dette vil føre til mer avansert redskapsteknologi, samtidig som at man får kriterier man kan følge når man modellerer og estime...

Awarded: NOK 3.3 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

POLARPROG-Polarforskningsprogram

11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification.

Funding is sought from RCN to conduct the 11th International Workshop on Sea Ice Modelling, Assimilation, Observations, Predictions and Verification at the Norwegian Meteorological Institute (Oslo) in March 2023 (IICGW-DA-11, https://iicwg-da-11.met.no/). The 3-day workshop aims at gathering sci...

Awarded: NOK 0.10 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Lokal ultralyd deteksjon i grumsete vann

PortBin seabed skal bli et effektivt verktøy for å få opp kystnært sunket marint søppel, med hovedfokus på havner og elveutløp. I første omgang ned til 15m. Den vil være langt mer effektiv enn alternativene. Mye sikrere og mer skånsomt mot sedimentene enn om dykkere eller annen kjent teknologi sk...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Vestfold og Telemark

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Scalable realtime ocean data using robotic floats

Det er utfordrende å få målinger fra havvannsøylen og havbunnen. Oceanografiske bøyer har blitt brukt til applikasjoner som krever vedvarende målinger fra et enkelt sted i mange år. Bøyene er imidlertid designet for å tåle værscenarier i verste fall og veier derfor vanligvis over hundrevis av kil...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Adaptive control for robotic prefabrication

The European Commission (EU) proposes to increase Europe’s offshore wind capacity from its current level of 25 GW to between 230 and 450 GW by 2050 (approx. 21 250 new turbines of 20 MW capacity and 750 turbines annually) as one of the strategies to meet the EU’s goal of climate neutrality by 205...

Awarded: NOK 14.4 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy efficient operation of hydrogen powered vessels

For å redusere utslipp av drivhusgasser innen skipsfart kreves nye drivstoff. For kortere distanser kan bruk av batteri fungere, mens på lengre distanser er hydrogen et alternativ. Kostnadene ved bruk av hydrogen er høyere enn ved bruk av dagens drivstoff så det er derfor viktig å gjøre skipsfart...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Optimized Hydrogen Powered Maritime Mobility

OptHyMob-prosjektet tar sikte på å forske og utvikle programvare som skal brukes til å optimalisere design og drift av hybride systemer bestående av batterier og hydrogen brenselceller om bord på fartøy. Hydrogen brenselcellesystemer er følsomme for lastvariasjoner og har langsom respons og oppkj...

Awarded: NOK 13.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Mer og grønnere maritim eksport

Vi ønsker å ha et arrangement som samler viktige aktører fra næringsliv, forskningsmiljøer og organisasjoner, samt det politiske Norge om bord på "Legacy of The Fjords". En styrket satsing på FoU ift. digitale teknologier som gir insentiver til å investere i nullutslippsfartøy for eksportmarkedet...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Sustainable And Resilient Infrastructure and Logistics networks

The project will prepare a proposal comprising a multinational consortium, consisting of companies, universities and R&D institutes in southern, central and northern Europe, enabling increased resilience and sustainability in international logistics. The project will have use-cases in three Europ...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

AIMSES - Disruptive Health Monitoring of Electrical Machines

Den neste generasjonen av transportmidler er elektriske. Dette inkluderer elektriske fly, elektriske biler, hyperloop og elektriske ferger. Sikker drift av disse kjøretøyene er avgjørende. Tenk deg at du tar en tur med et elektrisk fly og plutselig slutter motoren å fungere. Hva kan skje? I verst...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forskerpool TECO2030

Formålet med prosjektet er å utarbeide forslag til testinfrastruktur ved TECO2030's brenselcellefabrikk, for elektrisk testing av større brenselcellesystemer for skip. Prosjektets FOU-utfordringer er relatert til hvordan testinfrastruktur ved fabrikken best mulig kan emulere de elektriske forho...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Autonomy through stereo vision near the seashore

I henhold til trafikkreglene på sjøen skal alle fartøy alltid være på utkikk etter andre fartøy med syn og andre midler. For autonome skip medfører dette en utfordring fordi det er vanskelig å replisere evnene til det menneskelige synet, som har blitt utviklet gjennom naturlig evolusjon over mill...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

HullSkater OBstacle avoidance System.

Norge har en sterk og viktig industritradisjon som leverandør av varer og tjenester til et globalt maritimt marked. Spesielt har norske kunnskapsbaserte bedrifter hatt betydelig konkurransekraft og vekstpotensial knyttet til avanserte og innovative produkter. Et eksempel på slike produkter er und...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

NHH shipping conference - LeaderSHIP 2022 8th November

As a business school, one of the key mandates of the Norwegian School of Economics (NHH) is to have an impact in Norwegian society and our key industries. As part of our effort to disseminate relevant and applied research to the industry, NHH has a long-standing tradition of arranging annual ship...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Demonstration of HSS

Den maritime næringen gjennomgår et reguleringsskifte, med strengere krav til energieffektivitet, karbonintensitet og håndtering av biobegroing. Å holde fartøyene undervannsskrog rent har blitt viktigere enn noen gang. Jotun og Kongsberg Maritime har sammen med andre partnere utviklet verdens f...

Awarded: NOK 4.6 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Vestfold og Telemark

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

The Digital Ocean Space - Møre Ocean Lab

Det Digitale Havrom Den digitale transformasjon og distribuerte teknologier endrer vårt samfunn og den maritime næring. Skipene blir smartere, data drevne, knyttet til resten av verden, grønnere og har komplekst maskinerisystem. Fremtidens maritime aktivitet integrerer mennesker, teknolog og grøn...

Awarded: NOK 30.7 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Haugesundkonferansen 2023

Haugesundkonferansen tar opp aktuelle temaer i det maritime området. Konferansen er fremtidsrettet der bl.a FoU og innovasjon står sentralt. Norge har en relativ stor maritim industri og interesse. Samarbeid mellom politikk, myndigheter, forskningsmiljøer og næring er viktig for å lykkes i en gl...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Route optimization integrating low-carbon technologies

Ecorouter skal, I samarbeid mellom skipoperatører Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, OSM Ship Management og Odfjell Tankers, og forskningspartner SINTEF Ocean, utvikle et software verktøy for shipping ruteoptimering som innpasser lav-karbon teknologier. Prosjektets visjon er å integrere tverrfa...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA LOCOMOTION, Highly durable, low-cost membrane electrode assemblies for maritime fuel cell applications

Den globale maritime transportsektoren slipper ut 2.5% av verdens totale klimagassutslipp. Dette har ført til at diverse nasjonale og internasjonale organisasjoner har iverksatt strategier for å redusere utslippene. For eksempel har The International Maritime Organization innført lovverk for å re...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Additiv tilvirkning av maritime reservedeler – En ny digital og bærekraftig forsyningskjede

Wilhelmsen Ships Service opererer verdens største maritime forsyningskjede, og leverer produkter og tjenester til maritim industri fra over 2200 havner i verden. Det er en stor logistisk utfordring å ha reservedeler på plass der og når de trengs. DAVAMS-prosjektet vil støtte opp om en ny digital ...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Digitale og autonome maritime transportsystemer

Det å styrke den sjøbaserte transporten i Norge vil være nøkkelen til et mer bærekraftig norsk samfunn. Automatiserte havner, autonome skip og automatisert godshåndtering er nøkkelparametre som må inngå i transportsystemet om det skal kunne konkurrere med vei. Forsterkningsprosjektet har som mål ...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Mustad Autoline Technical Ecosystem

30 % av jordkloden er dekt av land, resten dekker Mustad. Dette er et gammelt motto fra Mustads historie som spiller på på at vårt marked ligger i utstyr til fiskeflåten som opererer på det åpne hav, i områder det det ikke finnes noen annen form for menneskelig aktivitet, og det illustrer en rele...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet

FORSTERK-Forsterkningsmidler

ILIAD SUPPLEMENTARY – Dissemination and outreach to stakeholders with focus on Norwegian SFI, NCE and their industry partners

ILIAD prosjektet skal utvikle teknologisk grunnlag for såkalte 'Digital Twins of the Ocean', dvs. virtuelle representasjoner av havområder basert på data fra observasjoner (satellittdata og sensorer i havet), modellering (hav-, økosystem- og klimamodeller) og digitale infrastrukturer (høy-ytelses...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage