0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Additiv tilvirkning av maritime reservedeler – En ny digital og bærekraftig forsyningskjede

Wilhelmsen Ships Service opererer verdens største maritime forsyningskjede, og leverer produkter og tjenester til maritim industri fra over 2200 havner i verden. Det er en stor logistisk utfordring å ha reservedeler på plass der og når de trengs. DAVAMS-prosjektet vil støtte opp om en ny digital ...

Awarded: NOK 14.7 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Digitale og autonome maritime transportsystemer

Det å styrke den sjøbaserte transporten i Norge vil være nøkkelen til et mer bærekraftig norsk samfunn. Automatiserte havner, autonome skip og automatisert godshåndtering er nøkkelparametre som må inngå i transportsystemet om det skal kunne konkurrere med vei. Forsterkningsprosjektet har som mål ...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORSTERK-Forsterkningsmidler

ILIAD SUPPLEMENTARY – Dissemination and outreach to stakeholders with focus on Norwegian SFI, NCE and their industry partners

ILIAD prosjektet skal utvikle teknologisk grunnlag for såkalte 'Digital Twins of the Ocean', dvs. virtuelle representasjoner av havområder basert på data fra observasjoner (satellittdata og sensorer i havet), modellering (hav-, økosystem- og klimamodeller) og digitale infrastrukturer (høy-ytelses...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Mustad Autoline Technical Ecosystem

30 % av jordkloden er dekt av land, resten dekker Mustad. Dette er et gammelt motto fra Mustads historie som spiller på på at vårt marked ligger i utstyr til fiskeflåten som opererer på det åpne hav, i områder det det ikke finnes noen annen form for menneskelig aktivitet, og det illustrer en rele...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

HY-Ekotank IA PES

The Hy-Ekotank project will demonstrate the retrofitting of a hydrogen storage and fuel cell system to an existing oil tanker to demonstrate a 60% reduction in total CO2-eq emissions and 100% reduction in total CO2-eq emissions in port. This project aims to help meet the 2030 emission targets of ...

Awarded: NOK 0.62 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Fast Tracking the Conversion of Dual Fuel Engines in Existing Offshore Vessels to Ammonia Operation

The Apollo project will demonstrate the conversion of dual fuel engines to operate on ammonia as fuel by retrofitting an existing offshore vessel. We will redesign the dual fuel main engines of the platform supply vessel Viking Prince owned by Eidesvik to run on 70% ammonia, which will contribute...

Awarded: NOK 0.70 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem. Tidligere IPN prosjekt viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. I dette prosjektet vil løsninger b...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Technology transfer from ballast water to aquaculture water for removal of delousing agents in wellboats and pens

Prosjektet WeBoat jobber for å finne en miljøvennlig rensing av badebehandlingsvann fra avlusning i lakseoppdrett. Lakselus (Lepeophtheirus salmonis og Caligus elongatus) er fortsatt et stort problem i norsk og europeisk akvakultur og en trussel for villaks. Det er vanskelig å fjerne lakselus fra...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Improved operability and decision making for weather sensitive marine operations

Subsea 7 er en ledende global leverandør av tjenester og prosjektgjennomføring offshore for en energisektor i utvikling. Dette arbeidet er svært sensitivt for værforhold, og uegnet vær kan ofte føre til forsinket gjennomføring. Forsinket prosjektgjennomføring forårsaket av krevende værforhold er...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Rogaland

H20-MSCA-Marie Sklodowska-Curie actions

Shaping European Research Leaders for Marine Sustainability

SEAS will provide exceptional inter- and transdisciplinary research and training opportunities, supported by a dedicated team supervision and inter-sectoral mentoring scheme for 37 ERs in the area of marine sustainability, a strategic focus of the beneficiary University of Bergen, Norway. The SEA...

Awarded: NOK 43.8 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Vestland

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

MIDAS Mennesket i fremtidens havromsoperasjoner

Norge er internasjonalt ledende innen utviklingen av autonom havromsteknologi, mye på grunn av et sterkt mangeårig samarbeid mellom forskning, akademia og industri i Midt-Norge. Maritim teknologi er i rivende utvikling, og autonomi, digitalisering og behandling av store datamengder kan få gjennom...

Awarded: NOK 26.3 mill.

Project Period: 2022-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

FISK 4.0 – Industrialisering av den marine verdikjeden

FISK 4.0 er et spennende prosjekt som i de kommende seks årene skal utvikle kunnskap og bygge forskningskapasitet som legger til rette for verdiskapning i marin og maritim sektor. Prosjektet tar utgangspunkt i havfiskeflåten i Møre og Romsdal, hvor det finnes nasjonale- og internasjonale forventn...

Awarded: NOK 28.0 mill.

Project Period: 2022-2028

Location: Møre og Romsdal

H20-FOOD-Food security, sustainable agriculture and forestry, marine and maritime and inland water research

INTEGRATED DigitaL Framework FOR Comprehensive MARITIME DATA AND INFORMATION SERVICES

ILIAD builds on the assets resulting from two decades of investments in policies and infrastructures for the blue economy and aims at establishing an interoperable, data-intensive, and cost-effective Digital Twin of the Ocean (DTO). It capitalizes on the explosion of new data provided by many dif...

Awarded: NOK 20.3 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken og 3 andre

ENERGIX-Stort program energi

AMmoniA Zero Emission abateMENT (AMAZEMENT)

Skipsfart er den mest effektive metoden for å transportere last, men til tross for dette har global skipsfart et betydelig karbonavtrykk. Sektoren står i dag for omtrent 3 % av globale CO2-utslipp. I tillegg forventes det at konsekvensen av andre skadelige utslipp, som svevestøv og svoveloksider ...

Awarded: NOK 9.2 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Sikker og effektiv båtambulansetjeneste for en grønn framtid.

Et likeverdig helsetjenestetilbud for befolkningen på Helgelandskysten krever en effektiv båtambulansetjeneste. 8000 mennesker bor på øyer u/landfast forbindelse, og ca.20 tusen mennesker har båt- eller luftambulanse som sine primære transportmidler til sykehus når det haster. Ambulansebåtene på ...

Awarded: NOK 0.30 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Res-AlMA - Recycled Aluminum in Marine Applications

I dette prosjektet ønskes det å utvikle en ny, innovativ produksjonsprosess for lette og robuste komponenter i resirkulert aluminium til bla., passasjer-skip (elektriske ferger), og fiske- og oppdrettsindustrien. Prosessen forutsetter stykkstøping av "near net-shape" produkter i resirkulert metal...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Innlandet

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Robotics underneath sub-zero waters and outer space

Havrommet er et program for å utforske havene i vårt solsystem, ikke bare jorden. For å oppnå dette vil vi kombinere robotikk og kommunikasjonsteknologier som kreves for å utforske både jord- og hav i verdensrommet. Det vil være nødvendig å kommunisere gjennom forskjellige typer is, noe som krev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Acoustic-Emission: the next sensor evolution in the market of condition monitoring for enabling condition-based maintenance

Inspeksjons- og vedlikeholdsprosedyrer er under kraftig utvikling gjennom introduksjon av IoT-teknologi. Dagens ingeniører overvåker maskinens tilstand basert på permanent monterte sensorer, uten fysisk tilstedeværelse. Basert på analyse av innsamlet data kan behov for vedlikehold planlegges for ...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Agder

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Next Minutes prediction system for ocean waves and vessel motions based on physics-informed neural networks

Havbølgedynamikk er den største utfordringen for alle operasjoner til sjøs. Marine operasjoner som dynamisk posisjonering (DP), offshore kranoperasjoner, subsea operasjoner og installasjon og service av vindparker, og sjøtransport er komplekse operasjoner som er svært følsomme for havbølgedynamik...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Rogaland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Prosjektetablering Orcelle Wind

I prosjektet arbeidet vi med å etablere et partnerskap for å levere Orcelle Wind. Dette inkluderer FoU (KTH, SSPA etc), NCE Maritime Cleantech, leverandører (AlfaWal, StormGeo etc), reder (WalWil), havn (Zeebrugge) og lasteier (VOLVO). Vi arbeider sammen med konsortiet for å etablere arbeidspakke...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

NAERINGSPH-Nærings-phd

Real-time assurance of ship operational performance and safety

Internasjonal maritim transport er en uunnværlig del av den globale økonomien som står for 80 % av det totale globale handelsvolumet. Maritim transport er ansett som den mest energieffektive måten å transportere gods på og veksten i maritim transport vil sannsynligvis fortsette i takt med en voks...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

ENERGIX-Stort program energi

Concepts of ammonia/hydrogen engines for marine application

The “CAHEMA” project aims at increasing fundamental and practical knowledge in ammonia/hydrogen engines for marine application. On the one hand, developments of chemical kinetic mechanism (NTNU) and CFD modelling tools (Lund) will provide a strong base for analysis of ammonia/hydrogen combustion....

Awarded: NOK 2.6 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Retrofit av hurtigbåter, ferger og elvebåter, med mål om en vesentlig reduksjon i utslipp av drivhusgasser

Målet for prosjektet er å skrive og levere inn det aktuelle EU-prosjektforslaget innen fristen til HORIZON-CL5-2022-D5-01-04: Transformation of the existing fleet towards greener operations through retrofitting (ZEWT Partnership) i Horisont Europa.

Awarded: NOK 0.62 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Rogaland

POLARPROG-Polarforskningsprogram

Multi-scale integration and digitalization of Arctic sea ice observations and prediction models

DigitalSeaIce – kinesisk-norsk forskningssamarbeid innen prediksjon av isforholdene på Nordpolen. NTNU, Meteorologisk institutt og to kinesiske universiteter starter nå et større forskningssamarbeid på isobservasjoner og beregning av endringer i isforholdene rundt Nordpolen. Støtten fra Norges...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

FlexBulk - NH3 power

FlexBulk-prosjektet vil realisere en karbonfri nærskipstjeneste for bulktransport, bestående av laster, skip og drivstofflogistikk. Prosjektet vil utvikle, bygge og operere små bulkskip uten karbonutslipp, ved bruk av ammoniakk som drivstoff, støttet av batterier, helhetlig utformet for sikkerhet...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Agder

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Intervallbasert injeksjon av store mengder CO2.

Nemo Maritime AS (Nemo) er prosjekteier og søker for ‘’Intervallbasert injeksjon av store mengder CO2’’. Forskningsprosjektet inngår i utvikling av et nytt konsept for skipstransport av flytende CO2 med direkte injeksjon i reservoarer på sokkelen. Konseptet er basert på erfaring med lasting til ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Smøremidler som brukes i skipsfarten er i dag enten basert på mineraloljer eller syntetiske oljer. Mest brukt er mineraloljer. Denne typen smøremidler er svært skadelige for miljøet og livet i havet fordi de er giftige, og har lav biologisk nedbrytbarhet og høy bioakkumulasjon. Det er derfor vikt...

Awarded: NOK 9.7 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

“Automation shift in the maritime sector of the offshore oil and gas industry: assessing risk and safety, protecting labor.”

Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet ...

Awarded: NOK 17.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Carbon Links (LINCCS)-Linking large-scale, cost-effective, permanent offshore storage across the value chain

LINCCS – Storskala CCS drevet av norske innovasjoner. LINCSS vil plassere Norge i en ledende posisjon i energiomstillingen ved å drastisk redusere kostnadene for CO2-fangst og -lagring (CCS). Nesten alle veier til netto nullutslipp innen 2050 forutsetter bruk av CCS. Dette betyr at en industri fo...

Awarded: NOK 19.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Viken

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Torsional vibration measurements for online monitoring of ship propulsion system (OnlineProp)

Klassiske tilstandsovervåkingsmetoder (CM) basert på tids- og frekvensdomeneanalyse av translasjonsvibrasjoner er ikke tilstrekkelig for tidlig feil diagnose av enkelte feil koblet til torsjonsdynamikk. Torsjonsanalyse f.eks. basert på rotasjonsgiverne kan kombineres med dagens typiske translasjo...

Awarded: NOK 0.29 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage