0 projects

UTDANNING-UTDANNING

Framing Reading Across Mediums (FRAME)

I mange århundrer har lesing handlet om å bla i trykte bøker, aviser og magasiner. Men nå leser vi stadig oftere på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner, eller lytter til bøker som blir lest høyt for oss via lydbok. Selv om milliarder av mennesker verden over tilpasser seg disse nye måtene å...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Discretionary suitability assessments in higher education

Vurderinger basert på forhåndsdefinerte kriterier utgjør en viktig del av høyere utdanning. De er særlig fremtredende i vurderinger av akademiske ferdigheter, der studentenes faglige prestasjoner vurderes opp mot læringsutbytte- og karakterbeskrivelser. Enkelte studentgrupper, særlig de innen utd...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Hvordan ser god bruk av forskning ut i skolen?

Utfordringene står i kø i norsk skole - fra nedgang i læringsresultater, nedgang i elevenes motivasjon, økte mobbetall, lavere rekruttering til læreryrket og en økning av psykiske helseplager hos unge. Det er bred enighet om at disse utfordringene skal løses kunnskapsbasert – ved hjelp av erfarin...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Rogaland

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Skoleeiers analysekompetanse

Målet med dette doktorgradsprosjektet er å få en bedre forståelse av hvordan kommuner benytter data og informasjon om skoler til å utvikle praksis. Den underliggende antagelsen er at det er hensiktsmessig å benytte den informasjonen man har til å utvikle praksis. Det finnes store mengder data om...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Innlandet

PESORDNING-PESORDNING

Prosjektetableringsstøtte - Women TechEU, Masterment

Prosjektetableringsstøtte - Women TechEU, Masterment. Vi søker om midler for å skrive søknad sammen med ekstern partner.

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2024-2025

Location: Vestfold

UTDANNING-UTDANNING

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Troms - Romsa - Tromssa

FORSKNINGSKOMM-Forskningskommunikasjon

Nettverk for folkeforskning på skolehage og urbant landbruk ved Vitenparken Campus Ås

Skolehage har en lang tradisjon i utdanningssystemet i Norge, men har blitt kraftig nedprioritet de siste 50 årene. Nå ser vi et tydelig oppsving i interesse fra “grasrota” og økt popularitet. Der man på tidlig 1900-tall fokuserte på at skolehagen bidro til matauk, dannelse og bygget en pedagogis...

Awarded: NOK 0.35 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Akershus

UTDANNING-UTDANNING

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Next Generation Smart Shipping and Navigation Conference

Applications of big data and artificial intelligence (AI) are revolutionizing the maritime industry. Such applications are evident in digital transformation in maritime industry, analysis of automatic identification system (AIS) data, optimization of energy efficiency of vessels, and various pred...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Vestfold

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Teacher Research Embedding Arts and Cultural Learning and Expression

The TREACLE Project focuses on developing and applying methods rooted in performative learning theory, aiming to engage all children and young people. This initiative involves testing the use of various arts in teacher education programs and primary school lessons. It centers around four cross-cu...

Awarded: NOK 69,999

Project Period: 2023-2024

Location: Innlandet

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Akershus

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Akershus

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Learning Conversations as Assessment in the subject English

Prosjektet utforsker hvordan lærere bruker fagsamtaler som vurdering av norske ungdomsskoleelevers kompetanse i engelsk. Hovedmålet med prosjektet er å bidra med økt kunnskap om fagsamtaler som en dynamisk vurderingsmetode i kartlegging av engelskkunnskaper. Med fagsamtaler forstås utvidede elevs...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

Norwegian Research School for Early Childhood Education (NORCHILD)

Som et svar på utfordringen med å forbedre kvalitet og skape kontinuerlig faglig utvikling i barnehagesektoren, tilbyr NORBARN et opplæringsprogram på ph. d. nivå innen barnehagerelevant forskning. NORBARN bidrar dermed til å øke kvaliteten på både doktorgradsutdanninger, barnehagelærerutdanninge...

Awarded: NOK 16.0 mill.

Project Period: 2022-2030

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Nasjonalt nettverk for lærerstipendiater finansiert av Offentlig sektor-ph.d-ordningen (heretter NATPRONET)

NATPRONET er et innovativt forskningsnettverk som har som formål å understøtte faglighet, tilhørighet og identitet for kandidater innen utdanningssektoren, som er tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD). NATPRONET ønsker å bidra til å understøtte deres rolle i radikal endring o...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Educating for the unforseen

Alle typer hendelser vil ha noe uforutsett i seg. Det kan få konsekvenser for deg og meg, de som håndterer slike hendelser og for samfunnet generelt (eks. pandemier, terror, økonomiske kriser og naturkatastrofer). Vårt hovedspørsmål er derfor: Hvordan kan vi forberede oss best mulig for det uforu...

Awarded: NOK 12.2 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Hvordan hjelpe studenter til å lykkes med å lære

Dette prosjektet ser på hvordan man kan bruke mekanismer og intervensjoner i digitale læringsplattformer for å øke studenters læring og bedre studentenes lærevaner i høyere utdanning. Prosjektet ventes å gi kunnskap som kan brukes til å forbedre digitale læreplattformer samt tradisjonelle og digi...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Innlandet

UTDANNING-UTDANNING

Professional Education and simulation-based training

Profesjonsutdanninger har et behov for å koble teori og praksis gjennom aktiv studentinvolvering. Bruk av simulering er lovende for å få til dette. De siste års teknologiske fremskritt har betydelig utvidet mulighetene til å trene i et realistisk og risikofritt miljø før man trer inn på arbeidsp...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Møre og Romsdal

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Distance Education in Knowledge Training

Om læringssystem, selvorganisert læring og ungdom utenfor arbeid og utdanning Dette forskningsprosjektet er basert på fundamentene i Kunnskapstrening IT AS, der læringsfilosofi er i sentrum og hvor teorien om transaksjonell avstand, utviklet av Michael G. Moore (professor emeritus ved Pennsylv...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

UTDANNING-UTDANNING

Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen.

LUSY tar utgangspunkt i Lærerutdanning 2025s mål om å sikre høy kvalitet i praksisopplæringen og samarbeid mellom universitet og skoler. Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet (YLU), Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og to videregående skoler, Strømmen og Kuben, har inngått et samarb...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

European Education Technology Testbeds

There is an urgent need to boost digital competences in Europe and to improve the uptake of technologies in education. The European Commission adopted in January 2018 a Digital Education Action Plan which includes 11 initiatives to support technology-use and digital competence development in educ...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2020-2020

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 - Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen

FILIORUM er tekniske arrangører av denne konferansen, og har blant annet ansvar for planlegging, konferanselokaler, markedsføring av konferansen, call for abstracts, påmeldingssystemer, og gjennomføring av konferansedager. BARNkunne samarbeider om faglig innhold, som program og vurdering av abstr...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2019-2019

Location: Rogaland

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Fra ide til kunnskapsbasert organisasjonslæring i Tromsøskolen?

edere har et særskilt ansvar. Tromsø kommune ønsker å finne løsninger. Høsten 2019 starter arbeidet med implementering av en ny plan med målsetting om å fremme elevenes utvikling i et inkluderende fellesskap. Helhetlig plan for tilpasset opplæring og spesialundervisning er utviklet i samarbeid me...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2019-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Veilederteam - riktig lederstøtte for å sikre skoleutvikling? Utprøving av lokalt veilederteam rettet mot skoleledelsen på utvalgte skoler

Studier viser at det å utvikle skoler som lærende organisasjoner skaper bedre læringsresultater for elevene. Erfaringene i Tromsøskolen er at noen skoler lykkes, mens andre strever med å utvikle skolens undervisning og læring. Spørsmålet både skoleeier og skolelederne stiller, er hvordan skoleeie...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2019-2025

Location: Troms - Romsa - Tromssa

UTDANNING-UTDANNING

New tools and systems for holistic documentation, analysis and learning in vocational training

I fag- og yrkesopplæring legges det stadig større vekt på praksisnær opplæring både i skoler og bedrifter. I skolene gjennom praktiske oppgaver lik bedriftenes eller som simulering og bruk av bransjerettede nettressurser. Store deler av opplæringen skjer dessuten i bedrift både i yrkesfaglig ford...

Awarded: NOK 5.4 mill.

Project Period: 2019-2025

Location: Rogaland

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Changing competence requirements in public services: consequences of digitization in general and highly specialized work

CORPUS-prosjektet har utviklet ny kunnskap om kompetansebehov og læring i helsesektoren ved å gjennomføre nærstudier av hvordan digitalisering fører til endringer i arbeidsorganisering og oppgavefordeling, hvilke kompetanser som trengs for å takle disse utfordringene, og hvilke læringsmuligheter ...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2019-2025

Location: Oslo

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rødøyprosjektet II - 2019 -2022: Use of distance education in small schools for quality education

En pågående nedgang i folketallet for Nord-Norge viser at innbyggertallet i tredje kvartal i 2019 sank med om lag åtte personer hver dag (SSB, 2019). Konsekvensen er blant annet nedgang i elevtallet som fører til reduksjon i rammetildeling for skolene. For Rødøy kommune er dette en nærværende rea...

Awarded: NOK 3.5 mill.

Project Period: 2019-2022

Location: Nordland - Nordlánnda

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Trauma and adult learning. Re(gu)lation - refugees experiences with helpful strategies for emotional regulation, learning and well-being

I denne studien ønsker vi å utdype vår forståelse av hvordan voksne flyktninger opplever at potensielt traumatiserende hendelser påvirker læring og trivsel, og hvordan barrierer som hindrer læring og trivsel kan overvinnes. Vi ønsker å få mer kunnskap om flyktningenes opplevelse av eventuelle...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2018-2025

Location: Møre og Romsdal