0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Formation and Competence Building of University Academic Developers Formation and Competence building of University Academic Developers

Utgangspunktet for dette forsknings- og kompetansebyggingsprosjektet var offentlige universiteters samfunnsmandat og deres ansvar for å utdanne høyt kvalifiserte fagpersoner som vet hvordan de kan bidra til samfunnets beste. En annen forutsetning var at prosjektdeltakere på to norske, to svenske ...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2015-2022

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

'A general didactic theory on school development' "En allmenndidaktisk teori om skoleutvikling"

This project explores how the local environment affects school culture and how this relationship defines the conditions for teaching and learning. The main assumption is that the school is not determined by its local environment, but that it is oriented towards values in the local community that ...

Awarded: NOK 0.10 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Connecting Everyday and Academic Knowledge Practice,- a Teacher Challenge. Part of KnowMo, NFR Project nr. 237515

In educational research, there is a common interest in studying the continuities and discontinuities between students School experiences and their everyday experiences. Many of these scholars are driven by an assumption that including students everyday experiences in formal teaching is beneficial...

Awarded: NOK 0.41 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

A Comparative Study of Disruptive Behavior Between Schools in Norway and the United States

Project summary, "A Comparative Study of Disruptive Behavior Between Schools in Norway and the United States". Research problem What do students say about their experience of disruptive behavior in school in Norway and the United States? Objectives of the project The objectives of the project a...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ReleQuant Competence: Engaging researchers, teachers and teacher students in research-based development of learning resources in physics

I ReleKvant Kompetanse samarbeider fysikklærere og lektorstudenter med forskere og lektorutdannere om å utvikle digitale læringsressurser i kvantefysikk og generell relativitetsteori for fysikkfaget i videregående skole. Læringsressursene utvikles gjennom flere runder med utprøving i klasserom, m...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2015-2019

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Didactical presence - presence in esthetical learning-processes with children

This is a pedagogical and philosophical project aiming to broaden and deepen our understanding of presence in esthetical and emotional learning-processes with kindergarten-children. In the project I elaborate on the meaning of presence, as it presents itself in ongoing pedagogical and philosophic...

Awarded: NOK 0.41 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speech sound misperceptions for children and adults with cochlear implants

Introduction: By using nonword speech sound identification tests (SSIT) in the assessment of the benefit from cochlear implants (CI), one avoids semantic influence on identification. The objectives of this study are to evaluate a new SSIT for both cochlear implanted (CI) and normal-hearing (NH) c...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International Workshop of Smart Environments and Analytics on Video-Based Learning (SE@VBL)

The International Workshop of Smart Environments and Analytics on Video-Based Learning (SE@VBL - ask4research.info/seavbl/2015/) aims to connect research efforts on Video-Based Learning with Smart Environments and Analytics to create synergies between these fields. The main objective is to build ...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2015-2017

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nasjonalt nettverksseminar i simulering for helsefagene

Dette arrangementet er spesielt relevant for to av FINNUTs temaområder: A: Læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte, og B: Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling. Det foreslåtte arrangementet er høyst relevante for FINNUT; dette er et praksisrettet kompetanseprosjekt for u...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pedagogy for the 21st.Century workshop Collaborative writing and networking activities

This workshop is of special interest for the innovative aspects of the research program, FINNUT. Theme B, in FINNUT, is of particular relevance for this application. In our view, supporting efforts of turning Early Childhood and Care Institutions and schools into post-diagnosis localities or plac...

Awarded: NOK 89,729

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Global verden og «norsk» tekst? Kulturmøter i norskfaget

Prosjektet skal gjennom konferansen «Global verden og "norsk" tekst? Kulturmøter i norskfaget» (4.-5. juni 2015) fokusere på hvordan kulturmøter og kulturforhandlinger skjer innenfor dagens norskfag. Dette gjelder skjønnlitterære tekster, læreverk/sakpros a og klasseromspraksiser. Problemstilling...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv!Les!-konferansen 2015

Den nordiske konferansen Skriv!Les! er planlagt arrangert for tredje gang i Stavanger i mai 2015 (tidl: Stavanger 2011, Trondheim, 2013). Konferansen griper fatt i to hovedutfordringer i lese og skriveforskingen i dag: 1) Et behov for rekruttering inn til et forskingsfelt av stor betydning for ...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ERNAPE-ARCTIC

TERNAPE and University of Tromsø - Arctic University of Norway, invite all interested researchers to submit proposals for ERNAPE-ARCTIC - the European Research Network About Parents in Education Conference 2015. The bi-annual conference held by the European Research Network About Parents in Educa...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Local Culture for Understanding Mathematics and Science (LOCUMS)

LOCUMS har hatt som mål å undersøke hvordan elevenes livserfaringer, interesser og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag. Dette inkluderer økologisk medborgerskap og det kollektive ansvaret for bæ...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2015-2020

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Konferansen FOU i praksis

Konferansen FoU i praksis vil arrangeres av lærerutdanningsmiljøene i Trøndelag, ved henholdsvis NTNU, HiNT, HiST og Dronning Mauds Minne Høgskole, og er retter seg mot tilsatte og stipendiater i lærerutdanningen ved nordiske høgskoler og universiteter. Tema for konferansen er Danning. "Da dannel...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

Lesesenteret starter høsten 2014 opp et prosjekt med kortnavnet ?Respons? i samarbeid med en kommune, som har vedtatt at alle ungdomsskoleelevene i kommunen skal ha hver sin bærbare digitale enhet i løpet av periode 2014-2017. Prosjektet tar utgangspunkt i at slik styrking av tilgangen på digital...

Awarded: NOK 73,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

NORALF 2015

NORALF-konferansen (Nordisk konferanse for aksjonslæring og aksjonsforskning) ble etablert som et samarbeidprosjekt mellom Gøteborgs universitet og UiT i 2007. Arrangementet inngår i et langvare forskersamarbeid i Nordisk nettverk for aksjonsforskning (NNAF). Konferansen, som vekselvis blir arran...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

To-dagers workshop "Barns oppvekst og levekår"

Forskergruppa "Barns oppvekst og levekår" planlegger å søke FINNUT 2015 om midler til et forskningsprosjekt om innovasjon i offentlige sektor, her barnehage og grunnskole, med fokus på organisatorisk læring. Temaområdet vil være Samhandlingskompetanse blant ansatte i barnehager og i grunnskolen. ...

Awarded: NOK 59,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rights, Inequalities and Diversity Research Network Seminar

The seminar will bring together researchers in Norway and internationally, interested in education policy and practice, who wish to explore questions of rights, inequalities and diversity from an interdisciplinary perspective, examining in particular questions of methodology and epistemology. The...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning to Teach Lesson Study in Initial Teacher Education

The aim of my visit to UC Berkeley is to work more extensively with analyses of already retived data, exploring how the variations in the implementation models may affect professional learning in the different cultures. Comparing the processes through which a practice is implemented in different ...

Awarded: NOK 67,999

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effectiveness Study of a CBT based Adolescent Coping with Depression Course to Prevent Dropout in Upper Secondary School

Depresjonsmestring for ungdom (DU) er et kognitivt basert kurs for ungdom mellom 14 og 20 år med lette eller moderate depresjonssymptomer. Målene er å redusere og forebygge symptomer, samt forebygge tilbakefall av depresjon. Gjennom et kurs med ti sesjoner er det lagt vekt på ungdommers egne refl...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2015-2019

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nordisk konferanse om språk- og studentstøtte i høyere utdannig

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) søker med dette om arrangementsstøtte, totalt kr 75 000 fra FRINNUT, Norges forskningsråd. I perioden 18.11.2015 - 20.11.2015 vil HiOA være vertskap for og arrangør av Nordisk konferanse om språk- og studentstøtte i høyere utdanning. Konferansen samler Norsk ne...

Awarded: NOK 74,999

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Understanding the causes and consequences of dropping out of school: The need for a life-course approach

Vi har studert risikofaktorer og beskyttende faktorer for frafall fra videregående skole (vgs), samt konsekvenser av frafall for arbeidsdeltakelse og helse, basert på registerdata for alle personer født i Norge 1967-1976 (N=626 928). Bare 2,1% av disse var ikke i arbeid i perioden 1993-2011 (alde...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inside the Black Box of Skill Formation: Determinants and Outcomes of Field of Study Choices

Valg av fagområde er potensielt like viktig som beslutningen om å ta høyere utdanning eller ikke. Et eksempel på det er at inntektsforskjeller mellom personer med ulik utdanningsretning kan være like store som forskjeller mellom personer med/uten høyere utdanning (Altonji et al., 2012). Fagomr...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2015-2020

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Understanding and Promoting Upper-Secondary School Students Critical Reading and Learning in the 21st Century Information Society

Kritisk lesing og læring er sentrale pedagogiske mål i det 21. århundre, med kritisk kildevurdering som en sentral ferdighet. Kildevurdering innebærer en evaluering av informasjonkilders troverdighet basert på strategisk oppmerksomhet for ulike kildetrekk, for eksempel forfatter eller utgiver. Se...

Awarded: NOK 8.9 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The role of cognitive and social stimulation in the family and in ECEC for school achievement in 1st grade

I prosjektet "Betydningen av kognitiv og sosial stimulering i familien og i barnehagen for skoleprestasjoner i første klasse" har vi undersøkt betydningen av familiefaktorer, og faktorer i barnehagen, for språkutvikling, sosioemosjonell utvikling, og for skoleprestasjoner. Prosjektet baserer ...

Awarded: NOK 6.1 mill.

Project Period: 2015-2020

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

'Art in Society: Education Changing Institutions' - a pre-conference seminar on the 29.-30. of April 2015.

The aesthetic experience has since Kant been rooted in the pleasure of exercising a free judgment. In 'The Aesthetical Education of Man', Schiller traces the field of aesthetics as a space where a free and independent mind is trained. Contemporary thinkers are reaching back to the foundational pa...

Awarded: NOK 0.12 mill.

Project Period: 2015-2017

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Kulturbasert matematikk i Sápmi. Videreføring av resultater fra et NFR-prosjekt om samisk matematikkundervisning i ungdomsskolen

Prosjektet "Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet" mottar støtte fra Forskningsrådet. Prosjektet løper ut 2014. Kautokeino ungdomsskole deltar i prosjektet ved matematikklærerne. I prosjektet inngikk at en lærer gjennomførte e...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2016

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Counter-culture embodied. The primary school teacher as chieftain in rural districts

The project is based on the view that a part of the explanation of the good pupil achievements in Sogn og Fjordane is to be found in the local communities enclosing locals schools and in long term historical factors. Sogn og Fjordane stand out as a different county in Norway on more fields than p...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive Teaching and Student learning- The impact of teachers feedback practice on students learning outcome in Mathematics

Dette prosjektet dreier seg om å utvikle kompetanse i læringsorientert vurdering for matematikklærere i ungdomsskolen. En slik vurderingsform innebærer at læreren bruker vurderingsinformasjon til å informere undervisningen sin. I tillegg forutsetter læringsorientert vurdering at eleven læres opp...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2014-2018

Location: Ukjent Fylke