0 projects

ENERGIX-Stort program energi

Electromobility LAb Norway

Hovedformålet med ELAN har vært å etablere forbedret og eksakt kunnskap om markedsutviklingen for elbiler, og innovasjonene og strategiene som kan bidra til å ekspandere markedet. Prosjektet støttet dermed opp under de nasjonale målene for utvikling av Norge i retning av å bli et lavutslippssamfu...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2017-2022

Location: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)-2017-TØI

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon 2020 med leveringsfrist i perioden januar til og med desember 2017. Prosjekt-etableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart...

Awarded: NOK 1.3 mill.

Project Period: 2017-2017

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Transforming household mobility practices through shared consumption: Low-carbon transport and sustainable energy solutions in urban areas.

TEMPEST har bidratt til å utvikle en bedre forståelse for hvordan en kan oppnå endringer i retning av mer bærekraftige transportsystemer ved økt bruk av nye de-privatiserte løsninger for bruk av personbil. Ulike typer nye bildelingsløsninger har blitt studert i lys av et sosio-teknisk analytisk r...

Awarded: NOK 12.4 mill.

Project Period: 2016-2022

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Reducing fossil energy use and CO2 emissions from transport by paving the way for more bicycles and e-bikes

En vesentlig reduksjon i energiforbruket fra transport i Norge kan ikke oppnås uten å øke andelen som benytter bærekraftige transportformer, særlig gåing og sykling. I prosjektet gjør vi en kvantitativ vurdering av formell og uformell sykkelinfrastruktur. Vi har samlet inn data om sykkelinfras...

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Period: 2016-2022

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Changing commuting in large urban areas - identifying acceptable and effective measures

Arbeidsreiser med bil er en av de store utfordringene i norske storbyer. I Nasjonal transportplan (NTP) er målsettingen at veksten i trafikken skal tas med kollektivtransport, til fots og på sykkel. Denne ambisiøse målsettingen krever god kunnskap om hvordan arbeidsreisene foregår, og hvilke virk...

Awarded: NOK 9.2 mill.

Project Period: 2016-2020

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Shared Mobility for Innovative and Inclusive Green Cities

Prosjektet "Shared Mobility for Innovative and Inclusive Green Cities" undersøker hva har ført til og hva som kan få fram en videre oppskalering av delemobiliteten i byene - det være seg i form av bildeling eller bysykler. Delemobiliteten studeres på tvers av alle sidene ved en bærekraftig bytra...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2016-2019

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Sustainable Urban Logistics Plans in Norway

Norge, og Europa for øvrig, opplever økt urbanisering og fortetting, og byene vokser raskt. Dette gir økt press på areal og tilgjengelig infrastruktur for alle trafikantgrupper: gående, syklende, personbiler, kollektivtrafikk og godsbiler. Økt urbanisering fører igjen til økt etterspørsel etter v...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2016-2020

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Safety culture in private and professional transport: examining its influence on behaviours and implications for interventions

Det er bred enighet om at sikkerhetskultur er viktig for sikkerheten i høyrisikoorganisasjoner, og i dette prosjektet undersøker vi nytten av perspektivet i veg- og sjøtransport. Sikkerhetskulturperspektivet er relativt nytt i transportsektoren, og dersom det skal bli like avgjørende i transports...

Awarded: NOK 6.1 mill.

Project Period: 2016-2019

Location: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)-2016-TØI

Prosjektets hovedmål er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon 2020 i perioden desember 2014 til og med desember 2015. Prosjekt-etableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart, green and i...

Awarded: NOK 1.1 mill.

Project Period: 2016-2016

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Conceptual model of the shippers choice between sea, rail and road transport

Bakgrunnen for prosjektet har vært den overordnede transportpolitiske målsettingen om å overføre godstransport fra vei til sjø og bane. Prosjektet har hatt som målsetting å bedre forstå de mekanismene som påvirker den enkelte avsenders transportmiddelvalg. Det har vært spesielt fokus på usikkerhe...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Urban passenger mode shift and cross modal demand effects

Trafikanters valg av reisemiddel er sentralt for utviklingen av bærekraftig transport i byer over hele verden. Prosjektet Crossmodal har fokusert på persontransport i by og studert etterspørselsvirkninger på tvers av transportmidlene, eksempelvis hvordan trafikanter på ett transportmiddel reagere...

Awarded: NOK 5.6 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Climate change and everyday mobility - social impacts, adaptation and mitigation strategies

I CLIMAMOB-prosjektet har vi studert koblingen mellom dagens reiseadferd sett i lys av værvarianter og mulige klimavariasjoners påvirkning på reiseadferd. Disse mekanismene er skissert gjennom forskjellige arbeidspakker med følgende tematiske orienteringer: 1) Forståelse av hvordan vær påvirker d...

Awarded: NOK 5.9 mill.

Project Period: 2015-2019

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Safety in Numbers - uncovering the mechanisms of interplay in urban transport

Både for vårt prosjekt, men også for den generelle kunnskapsdannelsen om infrastrukturplanlegging, og overfor norske beslutningsmyndigheter er det behov for å utveksle erfaringer. Vi tror at en konferanse som forener de to områdene fysisk planlegging og konfliktanalyser vil være et viktig steg vi...

Awarded: NOK 29,314

Project Period: 2015-2016

Location: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)-2015 - TØI

Prosjektets hovedmål er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sensde søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon 2020 i perioden desember 2014 til og med desember 2015. Prosjektetableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart, green and i...

Awarded: NOK 2.3 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Oslo

STIM-EU-Strat.Instituttsats.EU-prosj

STIM-EU TØI

...

Awarded: NOK 18.7 mill.

Project Period: 2015-2022

Location: Oslo

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

The 2015 Kuhmo NECTAR Conference and Summer School on Transportation Economics: Annual Conference of ITEA - traffic safety

Transport economics are used in all development of transport policy ? infrastructure planning, maintenance optimisation, pricing, taxation and financing as well as procurement and contract theory ? all important elements of the discipline. Transport an d traffic safety economics (TSE) is an im...

Awarded: NOK 49,999

Project Period: 2014-2015

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Examining the Social Costs of Port Operations

BAKGRUNN: Selv om sosiale kostnader ved transport har vært fokus i et stort antall tidligere studier er det allikevel lite kunnskap om sosiale kostnader ved havnedrift. I lyset av et økende behov for godstransport og et politisk mål om å øke omfanget av maritim godstransport er det på tide å kart...

Awarded: NOK 3.8 mill.

Project Period: 2014-2017

Location: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Produktivitet og agglomerasjon

Produktivitetsvekst utgjør nøkkelingrediensen for økonomisk vekst og dermed høyere sosial velferd, så fallende produktivitetsvekst bør være et problem for alle. I doktorgradsavhandlingen belyser jeg flere sammenhenger mellom produktivitet og mobilitet. I bakgrunnen av avhandlingen min viser Hanse...

Awarded: NOK 1.5 mill.

Project Period: 2014-2020

Location: Oslo

DIV-INT-Annet internasjonalt samarbeid

CIENS Bykonferanse 2014: Kompakt by = Attraktiv by?

CIENS skal arrangere sin årlige bykonferanse 28. august 2014, i Forskningsparken på Blindern. Årets tema er Kompakt by = Attraktiv by? Vi tar utgangspunkt i at kompakt byutvikling er klimavennlig byutvikling og spør - er kompakte byer også attraktive o g gode å bo i? Hva kan bli bedre? Vi vil...

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Period: 2014-2014

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

ACHILLES: Arctic climate change induced hazards and social transformations for upholding local livelihoods, safety and wellbeing

Rundt en firedel av det offentlige veinettet i Norge er utsatt for skred og steinsprang og slike nedfall har økt betydelig i løpet av de seneste tiårene. Snøskred er blant de naturskapte hendelsene som hyppigst fører til at veier sperres for trafikk. Oftest utløses snøskred i forbindelse med stor...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2014-2020

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

A historic reconstruction of research on the economic valuation of road safety as a scientific research programme

Det finnes ikke én bestemt verdi av et menneskeliv. Den økonomiske verdien av et menneskeliv har siden 1970-tallet blitt satt basert på betalingsvillighetsmetoden. Det er utført mange undersøkelser om betalingsvillighet for redusert risiko for å dø eller pådra seg helseskader som har resultert i ...

Awarded: NOK 2.8 mill.

Project Period: 2014-2016

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Investigating three complex issues regarding effects of land use- and transport-systems developments on traffic volumes and GHG emissions

I prosjektet URBANEFF ville vi undersøke og dokumentere effekter på trafikkmengder og klimagassutslipp av tre spesielt relevante og komplekse problemstillinger: 1) lokalisering av arbeidsplasser, 2) relokalisering av godsvirksomheter til ytre deler av byområdene for å gi plass til fortetting og t...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2014-2019

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Unregistered Transport - Mobility, Safety and new Technologies

Det er lite kunnskap om trafikkomfang og ulykker når det gjelder fritidsaktiviteter i Norge. Hvor mye folk går, sykler, kjører båt, snøscooter osv. vet vi lite om. Grunnen er at mye av denne aktiviteten ikke trenger formell godkjenning gjennom førerkort osv. Det er dermed lite systematisk registr...

Awarded: NOK 3.7 mill.

Project Period: 2014-2017

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Coping with Climate: Assessing Policies for Climate Change Adoption and Transport Sector Mitigation in Indian Cities

CLIMATRANS-prosjektet er et multi-teoretisk og tverrfaglig prosjekt innen samfunnsvitenskap (økonomi, statsvitenskap, sosiologi og planlegging) og naturvitenskap (meteorologi og ingeniørfag). Prosjektets utforming har vært å svare på prosjektets mål; å vurdere klimaendringer og miljøpåvirkning kn...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2014-2019

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Work-related accidents in road, sea and air transport: prevalence, causes and measures

Førere i arbeid er involvert i mange av transportulykkene i Norge. Transportorganisasjoner er ifølge Arbeidsmiljøloven forpliktet til å fremme transportsikkerhet for sine ansatte gjennom sitt arbeid med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Vi har imidlertid hatt lite om sammenhengene mellom transport...

Awarded: NOK 3.7 mill.

Project Period: 2014-2017

Location: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)i 2014-TØI

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier som skal utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon 2020 i perioden desember 2013 til og med desember 2014. Prosjektetableringene vil gjelde utlysninger under delp rogram 11. "Smart, green and integrated t...

Awarded: NOK 1.2 mill.

Project Period: 2013-2014

Location: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

CRAFTTRANS - Innovating for more efficient and sustainable transportation among Norwegian craftsmen

Dette prosjektet har undersøkt mulighetene som ligger i bruk av elektriske varebiler og mobilstyringsapplikasjoner for å utvikle mer effektive og bærekraftige transporter bland håndverks- og servicebedrifter i Norge. Datagrunnlaget har innbefattet trafikktellinger, spørreundersøkelser blant nærin...

Awarded: NOK 3.7 mill.

Project Period: 2013-2016

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Efficient and Effective Climate Policies when Greenhouse Gases are Substitutes or Complements to Other Pollutants

The pre-project deals with environmental effectiveness and economic efficiency of climate policies when greenhouse gases (GHGs) are substitutes or complements to other environmental externalities. The project suggests a comprehensive treatment on interact ions among pollutants and takes up issues...

Awarded: NOK 0.16 mill.

Project Period: 2013-2013

Location: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Investigating three complex problems regarding effects of land use- and transport systems developments on traffic volumes and GHG emissions

Despite clear objectives regarding to reduce GHG emissions from road transport and relatively widespread agreements regarding how land use and transport systems ought to be developed in order to achieve this, there is an implementation gap in practical po licy. One explanation for this is lack of...

Awarded: NOK 0.12 mill.

Project Period: 2013-2013

Location: Oslo

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

Safety in Numbers - uncovering the mechanisms of interplay in urban transport

Det er et politisk mål at fremtidig transportvekst skal skje med bærekraftige transportformer. Det har vært en bekymring for at økt omfang av gange og sykling vil skape flere ulykker. Dette er blitt imøtegått av argumentet om en Safety in Numbers (SIN) effekt. Ifølge SIN vil en økning i tallet på...

Awarded: NOK 3.2 mill.

Project Period: 2013-2016

Location: Oslo