0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Digital Fuel Passport

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt et mål om å redusere klimagassutslippene (GHG) fra skipsfarten med 50 % innen 2050 sammenlignet med 2008-nivået. For å oppnå dette, innfører IMO avkarboniseringsregler, inkludert bruk av alternative drivstoff og krav om å regne ut drivstoff...

Awarded: NOK 8.5 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Awarded: NOK 14.2 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SteelWave High Volume Wireless Communication Platform for Steel Environments (HWC-SE)

Trådløs kommunikasjonsrevolusjon i maritim industri Scandinavian Reach Technologies leder et banebrytende prosjekt for trådløs kommunikasjon i stålkonstruksjoner, som skip. ScanReach fokuserer på å forbedre sitt produkt for trådløs tilkobling om bord (OWC) for å møte de økende kravene fra den ma...

Awarded: NOK 5.8 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Novel Maritime Condition monitoring technology by acoustic emission and machine learning processing for Lifetime Optimisation.

Skipsfremdriftssystemer, som motorer og thrustere, er avgjørende for trygg fremdrift av sjøfartøy. Til sammen med utstyr som ankervinsjer og pumper, spiller roterende utstyr viktige roller for skipets sikkerhet, drift og levetid. I maritim industri brukes i dag vanligvis både inspeksjonsrutiner o...

Awarded: NOK 15.6 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Ukjent Fylke

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Teknologi-plattform for deteksjon av giftige gasser

Giftige gasser kan være dødelige selv i svært lave konsentrasjoner, og over tid kan de medføre livstruende sykdommer ved enda lavere konsentrasjoner. Det er derfor viktig å ha gode sensorer som kan detektere disse gassene. Optronics har sammen med SINTEF tatt fram to nye og unike konsepter for d...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Awarded: NOK 6.4 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Cost-effective, Safe and AI-based Autonomy Software for Ships

Det er et globalt voksende behov for effektiv, trygg og bærekraftig vannbåren mobilitet. Samtidig er det et behov for å redusere karbonutslippene fra sjøfartsindustrien. Utslippsreduksjon i vannbåren mobilitet medfører betydelige kostnader og kan bare realiseres dersom det kombineres med mer effe...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Ukjent Fylke

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Green AI for Sustainable Shipping

Den maritime næringen står overfor et enormt press for å redusere klimagassutslippene fra skipsfarten, som i dag utgjør 3 % av globale klimagassutslipp. For å hjelpe skipsfartsnæringen med å av-karbonisere, har internasjonale reguleringsorganer pålagt den maritime sektoren krevende tiltak, f.eks....

Awarded: NOK 17.6 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Ukjent Fylke

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Optimalisation of maintenance and repair of offshore floating wind turbines

Per i dag finnes det ingen effektive løsninger for å erstatte hovedkomponenter som blader og girkasser på flytende havvindmøller. Den eneste løsningen man har testet er å slepe turbinen til havn. Tilgjengeligheten på havner og kompleksiteten på de marine operasjonene gjør dette tidkrevende og dyr...

Awarded: NOK 17.9 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Awarded: NOK 3.0 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

-

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Next Generation Smart Shipping and Navigation Conference

Applications of big data and artificial intelligence (AI) are revolutionizing the maritime industry. Such applications are evident in digital transformation in maritime industry, analysis of automatic identification system (AIS) data, optimization of energy efficiency of vessels, and various pred...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Ukjent Fylke

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Towards sustainable zero-emission offshore logistics

Plattformforsyningsskip (PSV) representerer den største klimagassutslippskilden i offshore-logistikkforsyningskjeden for olje- og gassoperatører på norsk kontinentalsokkel (NCS). Den eksisterende PSV-flåten er ung og ble utviklet med høykvalitetsspesifikasjoner. Derfor forventes overgangen til en...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Awarded: NOK 13.5 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

CellMap: How different parameters influence cost and performance of battery cells from material to the final cell

Asiatiske produsenter leverer allerede det meste av verden med billige og store batterier. De siste årene har det imidlertid utviklet seg en rekke initiativer i Europa og Norge for å levere alternativer, med sikte på å gjøre Europa energi-uavhengig. Norges moderne produksjonssektor ønsker å høste...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

CO2 Transport and Storage directly from a ship: flexible and cost-effective solutions for European offshore storage.

Det er bredt akseptert at CCUS (karbonfangst, transport, utnyttelse og lagring) er nødvendig for å håndtere utslippene fra industrier der utslipp er vanskelige å redusere. Dette er en nøkkelteknologi som gjør det mulig å de-karbonisere et bredt spekter av industrielle anvendelser. I mange regione...

Awarded: NOK 7.3 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Ukjent Fylke

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Awarded: NOK 10.4 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Ukjent Fylke

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Awarded: NOK 14.3 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

ENERGIX-Stort program energi

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Awarded: NOK 14.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Intelligent autonomous systems for safeguarding operations and infrastructure at sea

Sabotasjen av Nord Streams gassrør i Østersjøen viste verden at det geopolitiske risikobildet er dramatisk endret. Hva gjør forskere for å svare på det nye risikobildet? For å takle disse utfordringene er et nytt NTNU-prosjekt ved navn Safeguard i gang. Målet er å gjøre autonome roboter i stand...

Awarded: NOK 12.8 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Klimagassutslippene fra skipsfarten utgjør rundt 3 prosent av de globale utslippene. På grunn av nye forskrifter må dette reduseres drastisk de kommende årene før det når null innen 2050. Overgangen fra fossile drivstoff til andre energibærere er utfordrende. Batterier krever høye investeringsko...

Awarded: NOK 11.5 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Ukjent Fylke