0 projects

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Construction and installation of large floating bridges

Statens vegvesen har som mål å bygge kunnskap og kompetanse innen bygging av svært store flytende konstruksjoner under utfordrende miljøforhold på vestkysten av Norge. Dette prosjektet er rettet mot å forstå og dokumentere hvordan en stor flytende struktur kan bygges trygt og kostnadseffektivt ve...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Innlandet

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Transnational cooperation for protecting niche areas from marine corrosion and biofouling by green coatings and new testing technologies

Marin biofouling og korrosjon er to viktige utfordringer for sjøfart, havinstallasjoner og maritim teknologi som blir eksponert for sjøvann. Dyre korrosjonsresistente materialer trengs ofte til små funksjonelle deler og overflater. Nisjeområder innen skip og fiskeoppdrettsanlegg til sjøs er typis...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Autonomy through stereo vision near the seashore

I henhold til trafikkreglene på sjøen skal alle fartøy alltid være på utkikk etter andre fartøy med syn og andre midler. For autonome skip medfører dette en utfordring fordi det er vanskelig å replisere evnene til det menneskelige synet, som har blitt utviklet gjennom naturlig evolusjon over mill...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Route optimization integrating low-carbon technologies

Ecorouter skal, I samarbeid mellom skipoperatører Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, OSM Ship Management og Odfjell Tankers, og forskningspartner SINTEF Ocean, utvikle et software verktøy for shipping ruteoptimering som innpasser lav-karbon teknologier. Prosjektets visjon er å integrere tverrfa...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MarTERA LOCOMOTION, Highly durable, low-cost membrane electrode assemblies for maritime fuel cell applications

Den globale maritime transportsektoren slipper ut 2.5% av verdens totale klimagassutslipp. Dette har ført til at diverse nasjonale og internasjonale organisasjoner har iverksatt strategier for å redusere utslippene. For eksempel har The International Maritime Organization innført lovverk for å re...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Additiv tilvirkning av maritime reservedeler – En ny digital og bærekraftig forsyningskjede

Wilhelmsen Ships Service opererer verdens største maritime forsyningskjede, og leverer produkter og tjenester til maritim industri fra over 2200 havner i verden. Det er en stor logistisk utfordring å ha reservedeler på plass der og når de trengs. DAVAMS-prosjektet vil støtte opp om en ny digital ...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Technology transfer from ballast water to aquaculture water for removal of delousing agents in wellboats and pens

Prosjektet WeBoat jobber for å finne en miljøvennlig rensing av badebehandlingsvann fra avlusning i lakseoppdrett. Lakselus (Lepeophtheirus salmonis og Caligus elongatus) er fortsatt et stort problem i norsk og europeisk akvakultur og en trussel for villaks. Det er vanskelig å fjerne lakselus fra...

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikkert og energieffektivt rutingsystem for skip

Demonstrasjonsprosjektet skal videreutvikle, demonstrere og validere et sikkert og energieffektivt rutingsystem. Tidligere IPN prosjekt viser at det er mulig å oppnå opptil 3% reduksjon i energibruk med små korreksjoner av fart og kurs for en elektrisk bilferge. I dette prosjektet vil løsninger b...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Vestland

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Mennesket i fremtidens havromsoperasjoner

Norge har en ledende rolle innen utvikling av autonom havromsteknologi, mye på grunn av det som er bygd opp av forskning, akademia og industri i Midt-Norge gjennom mange år. Som innen andre teknologiområder går utviklingen fort og hastigheten øker dag for dag. Denne hastigheten fører også til en ...

Awarded: NOK 26.3 mill.

Project Period: 2022-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

AMmoniA Zero Emission abateMENT (AMAZEMENT)

Skipsfart er den mest effektive metoden for å transportere last, men til tross for dette har global skipsfart et betydelig karbonavtrykk. Sektoren står i dag for omtrent 3 % av globale CO2-utslipp. I tillegg forventes det at konsekvensen av andre skadelige utslipp, som svevestøv og svoveloksider ...

Awarded: NOK 9.2 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Oslo

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

FISK 4.0 – Industrialisering av den marine verdikjeden

FISK 4.0 er et spennende prosjekt som i de kommende seks årene skal utvikle kunnskap og bygge forskningskapasitet som legger til rette for verdiskapning i marin og maritim sektor. Prosjektet tar utgangspunkt i havfiskeflåten i Møre og Romsdal, hvor det finnes nasjonale- og internasjonale forventn...

Awarded: NOK 28.0 mill.

Project Period: 2022-2028

Location: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Robotics underneath sub-zero waters and outer space

Havrommet er et program for å utforske havene i vårt solsystem, ikke bare jorden. For å oppnå dette vil vi kombinere robotikk og kommunikasjonsteknologier som kreves for å utforske både jord- og hav i verdensrommet. Det vil være nødvendig å kommunisere gjennom forskjellige typer is, noe som krev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Acoustic-Emission: the next sensor evolution in the market of condition monitoring for enabling condition-based maintenance

With the advent of IoT technologies, maintenance inspection procedures are evolving. Today engineers can use vibration sensors bolted on a machine to perform a mechanical diagnostic without opening the asset. The vibration data recorded, once analysed, indicate if maintenance is needed, thereby a...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2022-2022

Location: Agder

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

PresiSkjell - Sustainable precision harvesting of arctic scallops

I forskningsprosjektet PresiSkjell ønsker partnerne TAU Tech, Scantrol og SINTEF å utvikle en bærekraftig og skånsom metode for datastyrt presisjonsfiske av den ettertraktede matressursen haneskjell. Norge har de siste 30 åra hatt forbud mot å drive haneskjellfiske, for å beskytte sårbare arktisk...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Møre og Romsdal

MARINFORSK-Marine ressurser og miljø

CANNOR-START 2.0: Initiating a Project on the Blue Economy in the Canadian and Norwegian Arctic

Maritime issues have been climbing the political agendas of Arctic states like Canada and Norway since the early 2000s. With the rapid changes underway across the Arctic and interlinked maritime domains such as the North Atlantic, questions are being asked about the profitability and sustainabili...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2022-2022

Location: Viken

ENERGIX-Stort program energi

Concepts of ammonia/hydrogen engines for marine application

The “CAHEMA” project aims at increasing fundamental and practical knowledge in ammonia/hydrogen engines for marine application. On the one hand, developments of chemical kinetic mechanism (NTNU) and CFD modelling tools (Lund) will provide a strong base for analysis of ammonia/hydrogen combustion....

Awarded: NOK 2.6 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Intervallbasert injeksjon av store mengder CO2.

Nemo Maritime AS (Nemo) er prosjekteier og søker for ‘’Intervallbasert injeksjon av store mengder CO2’’. Forskningsprosjektet inngår i utvikling av et nytt konsept for skipstransport av flytende CO2 med direkte injeksjon i reservoarer på sokkelen. Konseptet er basert på erfaring med lasting til ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Real-time assurance of ship operational performance and safety

Internasjonal maritim transport er en uunnværlig del av den globale økonomien som står for 80 % av det totale globale handelsvolumet. Maritim transport er ansett som den mest energieffektive måten å transportere gods på og veksten i maritim transport vil sannsynligvis fortsette i takt med en voks...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

GREEn Norwegian LubricANt proDuction

Smøremidler som brukes i skipsfarten er i dag enten basert på mineraloljer eller syntetiske oljer. Mest brukt er mineraloljer. Denne typen smøremidler er svært skadelige for miljøet og livet i havet fordi de er giftige, og har lav biologisk nedbrytbarhet og høy bioakkumulasjon. Det er derfor vikt...

Awarded: NOK 9.7 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

ENERGIX-Stort program energi

FlexBulk - NH3 power

FlexBulk-prosjektet vil realisere en karbonfri nærskipstjeneste for bulktransport, bestående av laster, skip og drivstofflogistikk. Prosjektet vil utvikle, bygge og operere små bulkskip uten karbonutslipp, ved bruk av ammoniakk som drivstoff, støttet av batterier, helhetlig utformet for sikkerhet...

Awarded: NOK 6.9 mill.

Project Period: 2022-2024

Location: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

“Automation shift in the maritime sector of the offshore oil and gas industry: assessing risk and safety, protecting labor.”

Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet ...

Awarded: NOK 17.2 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Carbon Links (LINCCS)-Linking large-scale, cost-effective, permanent offshore storage across the value chain

LINCCS – Storskala CCS drevet av norske innovasjoner. LINCSS vil plassere Norge i en ledende posisjon i energiomstillingen ved å drastisk redusere kostnadene for CO2-fangst og -lagring (CCS). Nesten alle veier til netto nullutslipp innen 2050 forutsetter bruk av CCS. Dette betyr at en industri fo...

Awarded: NOK 19.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Viken

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek

HYDROMORE – HYDROdynamic Mooring analysis for Ocean Renewable Energy

Gjennom HYDROMORE initiativet skal det etableres nye og effektive standardberegningsmetoder for fortøyningssystemer til flytende fornybar havenergi teknologier. Hovedmålsettingen er å komme frem til lettere, billigere og sikrere forankringssystemer og vil være et viktig bidrag til å redusere ener...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Torsional vibration measurements for online monitoring of ship propulsion system (OnlineProp)

Klassiske tilstandsovervåkingsmetoder (CM) basert på tids- og frekvensdomeneanalyse av translasjonsvibrasjoner er ikke tilstrekkelig for tidlig feil diagnose av enkelte feil koblet til torsjonsdynamikk. Torsjonsanalyse f.eks. basert på rotasjonsgiverne kan kombineres med dagens typiske translasjo...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko

Maritime Resilience Management of an Integrated Transport System

Maritime transportsystemer blir stadig mer sammenkoblet, automatisert og komplekst. Denne utviklingen innebærer nye muligheter, men vil også innebære nye sårbarheter. MARMAN-prosjektet (Maritime Resilience Management of a Multi-Modal Transport System) omhandler implementering og anvendelse av te...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Resilient Robotic Autonomy for Underwater Operations in Fish Farms

Dette prosjektet tar sikte på å omforme undervannsoperasjoner i dynamiske, komplekse og visuelt utfordrende omgivelser ved å utvikle ny kunnskap og teknologi som skal etablere robuste autonome løsninger for ubemannede undervannsfartøy (UUV-er). ResiFarm skal adressere operasjoner på fiskefarmer, ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

INTERPORT - Integrated energy systems in ports

INTERPORT utvikler bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn. Nasjonal transportplan 2018-2029 angir en viktig rolle for havner som nullutslipps energiknutepunkter, som tilbyr infrastruktur for en miks av energi...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving ship and cargo tracking with multi-source spatial data

Det siste tiåret har det blitt betydelig enklere å følge ferden til store lasteskip over verdenshavene ved bruk av såkalte AIS data (Automated Identification System data) som angir skipets posisjon og med signaler som kan plukkes opp av satellitter. Denne type data har imidlertid flere begrensnin...

Awarded: NOK 16.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design Re-Engineering and Automation for Marine Systems

Forskningsprosjektet skal bygge kunnskap som er nødvendig for å forbedre konkurransekraften til skipdesign i Norge. Dette inkluderer videreutvikling og forbedring av teori om skipdesign, metodikk, verktøy og skipdesignvirksomhet og arbeidsprosedyrer. Funnene vil bli implementert i de relevante de...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Demonstration of ship-based carbon capture on LNG fuelled ships (EverLoNG)

Den maritime sektoren har som mål å redusere CO2 -utslipp fra internasjonal skipsfart med minst 50% innen 2050. CO2 fangst fra skip kan være en av flere muligheter for å avkarbonisere den maritime sektoren, i tillegg til for eksempel bruk av nullutslippsdrivstoff (ammoniakk, hydrogen). Målet med ...

Awarded: NOK 8.7 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Trøndelag - Trööndelage