0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommuner. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for eldre, men ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Dette berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Fremtidens utdanning og arbeidsliv vil trolig være preget av at vi arbeider med programmer som tar i bruk kunstig intelligens (KI) på ulike måter. Læring i alg...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partners in practice: Establishing a system for educational development towards student participation

«Partners in practice» er et partnerskap mellom lærerutdanning, forskere og skoler. Prosjektet har en ambisjon om å utvikle undervisningspraksis som fremmer elevmedvirkning. Mange tidligere forsøk på å utvikle praksis indikerer at det ikke fins noen raske løsninger på denne utfordringen, så prosj...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research

Om elever tenker at de ikke kan lære matematikk, er det vanskelig for lærere å overbevise dem om noe annet. Derfor trenger vi bedre kunnskap om hvorfor elever begynner å tro at de ikke kan lære matematikk, og om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisningen for elever med forskjellige oppfatnin...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2029

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence

Ideen for forskningsprosjektet Ledelse og læring for utvikling av læreres profesjonelle digitale kompetanse (LeadDig), er å utvikle skoler som lærer ved å fokusere på profesjonell digital kompetanse for å styrke elevenes læringsmiljø og læring i seks skoler. Hulsbos et al. (2016) oversiktsstudie ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vibrant Connection. Perpetuation and Transformation of Musical Cultural Heritage in Early Childhood Professions

Barnehagen er en viktig kulturarena for små barn som vokser opp i dagens flerkulturelle samfunn. I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelær...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

YourMove! Developing an App-Delivered Motivation Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS)

Verdens helseorganisasjon anbefaler at ungdom utfører mer enn 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med kraftig fysisk aktivitet per uke. Globalt er det mer enn 80 % av ungdommene (i alderen 11-17 år) som ikke oppfyller disse kriteriene, og ungdom i ...

Awarded: NOK 12.9 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) Med økende digitalisering av samfunnet, har de fleste elevene tilgang til en egen digital enhet i skolen. Det er et stort potensial i denne teknologien for å legge til rette for gode læringsp...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New perspectives on inclusion as a process in diverse school environments

Forskningsprosjektet INCLUSCHOOL har som mål å utvikle ny kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser i skolen. Prosjektet har et brukersentrert design og gjennomføres i nært samarbeid med en skole med et særlig stort og variert elevmangfold. Inkluderende utdanning står høyt på den global...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sosial bærekraft og samskaping av læringsaktiviteter mellom skole og museum.

For å stimulere til sosial bærekraft, hindre utenforskap og sørge for at flere unge fullfører videregående opplæring, skal det utvikles samskaping av sosial læring mellom lærere og relevante kulturarvansatte. I barne- og ungdomsårene er utviklingen av et positivt selvbilde og en trygg identitet s...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Vestfold og Telemark

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, SMAK [TASTE] er et forskningssamarbeid mellom HVL, Bergen og DPU, Aarhus Universitet, København. SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. Matopplæringsaktiviteter i den vestlige verden har nesten utelukkende fok...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Målet med dette prosjektet (TIKiS) er å øke den emosjonelle kompetansen til de voksne i skolen (slik at de kan bli bedre på å oppdage, forstå og håndtere elevenes emosjonelle behov. Utvikling av emosjonell kompetanse skjer gjennom samspill med emosjonelt kompetente voksne, og tiltakene i TIKiS re...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

DigUP - a novel digital didactic unit planner for teachers

...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transloyalties in Citizenship Education

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i kl...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tomorrow’s inequalities in the making: Processes of life chance differentiation within and outside of education (LIFECHANCES)

The wider processes that shape young people’s life chances are still poorly understood in the Norwegian context. From a societal perspective, it is crucial to understand how, when and why differentiations of life paths become inequalities in life chances and what role educational institutions and...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

Greening the economy- Facilitating Innovation, Economics and Labour Demand

GREENFIELD undersøker effekten av den grønne omstillingen på kompetansekrav og arbeidsmarkedsutfall på bedrifts- og individnivå, samt på tiltak som kan bidra til å realisere eller fremskynde den grønne omstillingen. Prosjektet er organisert rundt fire arbeidspakker, hvor vi anvender moderne økono...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2028

Location: Oslo

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Indigenous language resilience: From learners to speakers

Over hele verden forsvinner urfolksspråk. Ettervirkningene av hard assimilasjonspolitikk har ført til at mange urfolksspråk er i ferd med å bli borte. Nå ønsker mange å ta tilbake disse språkene, ikke bare I Sápmi, men også andre steder i verden. Det ser ut til at kjennskap til og bruk av urfolks...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2028

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Samarbeid og den kollektive lærereffekten i Stavangerskolen: Kollektiv mestringstro og samarbeid i det profesjonelle lærerfelleskapet

Nyere internasjonal forskning viser at en sentral forutsetning for at vi skal få til en god skole som ruster elevene for morgendagens samfunn er at lærerne jobber sammen på en god måte. Akkurat hvordan dette bør gjøres har vi derimot lite kunnskap om. I dette prosjektet skal det forskes på hvorda...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske roma...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PULSE - Promoting active school travel to improve mood and performance

Rundt 80 % av ungdom verden over oppfyller ikke Verdens helseorganisasjons (WHO) anbefalte aktivitetsnivå. Dette er uheldig fordi fysisk aktivitet er positivt for både fysisk og psykisk helse og kan også øke kognitive prestasjoner. For å kompensere for det lave aktivitetsnivået blant barn og unge...

Awarded: NOK 10.3 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Comparing the Organization of Durable Inequalities in Childhood: Inequality in childhoods, schools and associated welfare systems

CODIC har to prosjektmål: (1) en komparativ studie av skoler og tilknyttede velferdssystemers betydning for å analysere sosial inkludering og elevers velferd i tre nordiske byer, Trondheim, Norrköping, Tampere samt Berkeley i California, og (2) forskningssamarbeid og Ph.D. kurs med fokus sosial u...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Be-Prox. An effectiveness study of a bullying intervention in Norwegian kindergartens.

Bullying can destroy lives. Approximately 40,000 children are bullied in Norwegian primary schools yearly. We know that these negative acts start already in kindergarten. In this project, we will examine how an anti-bullying intervention contributes to prevent and handle bullying in Norwegian kin...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PlatFAMs: Platforming Families – tracing digital transformations in everyday life across generations

The goal of the PlatFAMs project is to understand the digital lives of families. We will do this by tracing the activities and practices of families interacting with online platforms across Europe and explore how different generations – grandparents, parents and children in each family – use digi...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Child-cultures; landscapes for play and exploration Barnekulturer; landskap for lek og utforskning

Barnekultur-konferansens relevans underbygges med den økende interessen for tverrfaglige og transfaglige tilnærminger til barns lek og utforskning. Behovet for kreative og nytenkende løsninger på problemer den etablerte tenkemåten ikke har klart å løse - for eksempel mer bærekraftig forvaltning a...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2022-2023

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken