0 projects

FRIPROSJEKT-FRIPROSJEKT

Sámi Experiences of Autism

Professor Anne Lindblom ved Universitetet i Innlandet (INN) har mottatt 11 millioner norske kroner fra Norges forskningsråd til det banebrytende forskningsprosjektet Samiske Erfaringer Med Autisme (SEA). Prosjektet er et samarbeid med Samisk Høgskole (SA). Det fireårige prosjektet har fire forske...

Awarded: NOK 11.0 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Innlandet

SAMISKTEMA-SAMISKTEMA

Singing Maps: developing online music communities to support Sámi adolescent cultural resilience.

Samiske vokaltradisjoner, blant de eldste i Europa, har møtt utfordringer på grunn av historisk undertrykkelse og marginalisering fra majoritetskulturene i Norden. Til tross for en oppblomstring av samisk kommersiell musikk, har tradisjonelle praksiser blitt truet, og er nesten helt fraværende i ...

Awarded: NOK 11.4 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Framing Reading Across Mediums (FRAME)

I mange århundrer har lesing handlet om å bla i trykte bøker, aviser og magasiner. Men nå leser vi stadig oftere på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner, eller lytter til bøker som blir lest høyt for oss via lydbok. Selv om milliarder av mennesker verden over tilpasser seg disse nye måtene å...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Artificial Intelligence for Enhanced Cross-disciplinary Assessment for Learning (AI-EXCAfL)

Kunstig intelligens (KI) utfordrer vårt tradisjonelle utdanningssystem, som primært fokuserer på summative vurderinger, ved å evaluere sluttproduktene av elevers læring, som essays, presentasjoner eller rapporter. Disse har fått mest oppmerksomhet historisk sett, mens formative vurderinger ofte b...

Awarded: NOK 14.7 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Østfold

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Advancing Education: Commercialising AI-Driven Essay Assessment Technology (EAT) for Enhanced Teaching and Learning in the 21st Century

...

Awarded: NOK 0.49 mill.

Project Period: 2025-2026

Location: Østfold

SAMISKTEMA-SAMISKTEMA

Eatnama Mánát Skuvlema Bálgáid alde: Strengthening Sámi Children’s Identity and Resilience by Transforming Educational Institutions

Forskningsprosjektet setter søkelys på å transformere opplæringen for samiske barn. Målet er å omforme hvordan opplæring gis i samisk barnehage, skole og lærerutdanning, og å støtte samiske barn for å styrke sin identitet og bygge motstandskraft. Målet er å omfavne samisk kultur ved å inkludere t...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

FORSKNINGSINFRA-FORSKNINGSINFRA

Learning Analytics Infrastructure: Infrastructure for data-driven research and practice in higher education and workplace learning

Digitaliseringen har skapt store mengder data som gir unike muligheter for innsikt i menneskelig adferd, læring og samhandling. Dataene er imidlertid ofte fragmenterte, utilgjengelige eller uforenlige. Dette begrenser deres potensial for forskning. Forprosjektet Learning Analytics Infrastructure ...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2025-2027

Location: Oslo

FRIPROSJEKT-FRIPROSJEKT

The effectiveness of Småsteg on Socio-Emotional Learning in Kindergarten: a cluster randomized controlled trial

Dette prosjektet handler om å undersøke den emosjonelle og sosiale utviklingen hos små barn etter gjennomføring av et sosio-emosjonelt læringsprogram, som allerede er implementert i flere enn 200 barnehager i Norge, og sammenligne dette med barn som får ekstra leketid i sin barnehage. Programmet,...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Østfold

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

A circular educational framework to help solve healthcare challenges: interprofessional education and collaborative practice for the future

Verden står overfor økende utfordringer med å levere helse- og sosialtjenester av høy kvalitet: global mangel på helsearbeidere, begrensede ressurser og en raskt aldrende befolkning med komplekse behov. Prosjektet "IPECP-future" introduserer en innovativ løsning: et sirkulært rammeverk for tverrp...

Awarded: NOK 11.6 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Negotiating Values in Norwegian Teacher Education

Utdanningsinstitusjoner har en svært viktig rolle i formidlingen av verdier som anses som sentrale i etableringen og utviklingen av demokratiske pluralistiske samfunn. I 2020 lanserte norske myndigheter den nasjonale utdanningsreformen Kunnskapsløftet i skolen (LK20). Reformen har som mål å fremm...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway

Norge kan stå overfor en lærermangel i fremtiden, hovedsakelig på grunn av flere faktorer. Mange studenter faller fra lærerutdanningsprogrammer, mange nyutdannede velger ikke å gå videre i undervisningskarrierer etter studiene, og omtrent en tredjedel av nyutdannede lærere forlater yrket innen fe...

Awarded: NOK 7.8 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Discretionary suitability assessments in higher education

Vurderinger basert på forhåndsdefinerte kriterier utgjør en viktig del av høyere utdanning. De er særlig fremtredende i vurderinger av akademiske ferdigheter, der studentenes faglige prestasjoner vurderes opp mot læringsutbytte- og karakterbeskrivelser. Enkelte studentgrupper, særlig de innen utd...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

KULTURTEMA-KULTURTEMA

Artificial Intelligence in Real Life: Human-LLM Communication

Store språkmodeller er i ferd med å bli allestedsnærværende. Nye applikasjoner presenteres hver uke, og de aller fleste av dem baserer seg på udokumenterte antakelser om interaksjon mellom mennesker og språkodeller. Dette prosjektet har som mål å utforske hvordan mennesker faktisk samhandler med ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

SAMISKTEMA-SAMISKTEMA

Revitalisation Processes in Education: Bringing South Saami Forward

Sørsamisk har lenge vært marginalisert i samfunnet, som følge av koloniseringen av Saepmie. Antallet talere av språket sørsamisk har lenge vært i nedgang, og det ble brukt i stadig færre sammenhenger, til slutt mest i familier og som arbeidsspråk innen reindrift. Men siden 1950-tallet har det vok...

Awarded: NOK 8.7 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Health, education and labor market integration in refugees – a cross-country, longitudinal, mixed-method study

Med økte forekomster av psykiske helseproblemer og vedvarende lavere sysselsetting enn andre migrantgrupper, utgjør flyktninger en svært sårbar gruppe i dagens samfunn. Nyere forskning tyder på at dårlig helse, og spesielt dårlig psykisk helse, kan spille en nøkkelrolle i arbeidsmarkedsmarginali...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

The Potential of ‘GameChange’: Supplementary Educational Measures to Facilitate Secondary Education Completion Among At-Risk Youth

Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I prosjektet GameChanger undersøker vi hvilken betydning tiltak utenfor skolen kan ha for elever mens de er på skolen. Flyt og Guttas Campus er to skole-supplerende tiltak som har til felles at de er utformet med mål om å for...

Awarded: NOK 19.7 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

A Phonological and Reading RCT Intervention in Kindergarten and School for Children with Intellectual Disabilities who require AAC

Prosjektet har som mål å forbedre opplæringen for barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehager og skoler. Vi vil i løpet av en toårsperiode gjennomføre en omfattende tiltaksstudie (randomisert kontrollert studie) for å test...

Awarded: NOK 14.2 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Ensuring a Competent and sustainable workforce of Midwives in Norway

En sikring av en velutdannet, klinisk kompetent, tilstrekkelig utrustet og bærekraftig jordmorstyrke er avgjørende for å levere fødsel- og barselomsorg av høy kvalitet. Imidlertid hemmer nå den alvorlige mangelen på jordmødre, både globalt og i Norge, jordmødres innsats for å fremme trygg og ade...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2030

Location: Vestland

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

Centre for Research on Children and Young Peoples Vulnerable Institutional Pathways

Forskningssenter for barn og unges institusjonelle spor studerer barn og unges bevegelser inn i, mellom og ut av institusjoner og tjenester som barnevern, tjenester for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, helsetjenester for barn og unge, kriminalomsorgen og NAV. Senteret har et særlig fokus p...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Oslo

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

The Centre for Children & Youth, Vulnerability, and Social Preparedness

Til tross for relativt høy velstand og gode i sosiale tjenester i Norge, lever mange norske barn og unge i sårbare livssituasjoner. Mange står også i fare for å falle utenfor skole og sosiale fellesskap. Senter for barn og unge og sosial beredskap samler innsatsen innen forskning, utdanning og pr...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Nordland - Nordlánnda

UTDANNING-UTDANNING

Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk high schools (ENGAGE)

ENGAGE blir det største forskningsprosjektet på Folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økend...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Vestland

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

ARCTIC Youth: Research Centre for Children and Youth at Risk

Målet med Arktisk forskningssenter for barn og unge i risiko er å drive forskning som svarer på det positive spørsmålet hva som kan gjøres for å øke trivselen til barn og unge. Barn som vokser opp i familier med knappe ressurser, har statistisk sett en høyere risiko for å oppleve nedsatt livskval...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Onboarding transitional housing as a center for collaboration in the mission of young inclusion (HOUSYOUNG)

HOUSYOUNG har som mål å skape ny kunnskap om kommunale botiltak for ungdommer som trenger bolig og støtte i overgangen til voksenlivet. Til tross for økningen i antall barn og unge i slike botiltak i Norge, er dette et underforsket felt. HOUSYOUNG er et samarbeid mellom norske og internasjonale ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

INNO-OFF-INNO-OFF

Prosjektetablering - Kreative og praktiske pedagogiske verktøy for helsefremming

Målet med mobiliseringsprosjektet er å posisjonere og kvalifisere for et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor med det formål å kunne utvikle kreative og praktiske pedagogiske verktøy for å styrke et helsefremmende miljø i barnehager og skoler. Over flere år har det vært satsing på helsefremming...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Agder

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

The Economics of Adult Education: Promoting Life-long Learning through information and financial incentives

I årene som kommer tyder mye på at arbeidslivet vil kreve at folk stadig lærer nye ferdigheter gjennom karrieren. Dette prosjektet har som mål å forklare hvorfor det er et gap mellom behovet for livslang læring, som ofte nevnes i policydokumenter, og den faktiske deltakelsen i voksenopplæring. Vi...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

NYSKAPNING-NYSKAPNING

AI-Based Child Avatar for Interview Training

Forebygging av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt mot barn er et stort samfunnsproblem og er politisk prioritet. Globalt er om lag 1 milliard barn rammet årlig (WHO, 2022) og medfører økt risiko for alvorlige psykiske og fysiske helseproblemer. Til tross for investeringer i utdanning og op...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Akershus

NYSKAPNING-NYSKAPNING

EU Readiness self-assessment tool

arEUready?-prosjektet hjelper organisasjoner med å forstå hvor godt forberedt de er til å søke om EU-midler til forskning og innovasjon. Mange bedrifter, universiteter og offentlige institusjoner ønsker å delta i slike programmer, men opplever ofte at søknadsprosessen er komplisert og vanskelig å...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Screening Early and Adaptively for Language Skills

Selv i Norge, et av de mer egalitære samfunnene i Europa, begrenser sosiale ulikheter i tidlig språkutvikling hos barn sterkt deres potensiale for senere suksess i utdanning og arbeidsliv. Derfor er det nødvendig med gode diagnostiske kartleggingsprøver for å oppdage og adressere disse ulikhetene...

Awarded: NOK 7.6 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Making the green shift work for regions

Prosjektet skal utvikle en ny forståelse av hvordan regionale arbeidsmarkeder og kunnskapsøkosystemer tilpasser seg de store utfordringene med det grønne skiftet. Viktigere enn å undersøke utviklingen nasjonalt eller i næringer, mener vi det er å forstå responser på utfordringene i form av ulike ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo