299 projects

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Health, education and labor market integration in refugees – a cross-country, longitudinal, mixed-method study

Med økte forekomster av psykiske helseproblemer og vedvarende lavere sysselsetting enn andre migrantgrupper, utgjør flyktninger en svært sårbar gruppe i dagens samfunn. Nyere forskning tyder på at dårlig helse, og spesielt dårlig psykisk helse, kan spille en nøkkelrolle i arbeidsmarkedsmarginali...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

A circular educational framework to help solve healthcare challenges: interprofessional education and collaborative practice for the future

Verden står overfor økende utfordringer med å levere helse- og sosialtjenester av høy kvalitet: global mangel på helsearbeidere, begrensede ressurser og en raskt aldrende befolkning med komplekse behov. Prosjektet "IPECP-future" introduserer en innovativ løsning: et sirkulært rammeverk for tverrp...

Awarded: NOK 11.6 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Ensuring a Competent and sustainable workforce of Midwives in Norway

En sikring av en velutdannet, klinisk kompetent, tilstrekkelig utrustet og bærekraftig jordmorstyrke er avgjørende for å levere fødsel- og barselomsorg av høy kvalitet. Imidlertid hemmer nå den alvorlige mangelen på jordmødre, både globalt og i Norge, jordmødres innsats for å fremme trygg og ade...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2030

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Negotiating Values in Norwegian Teacher Education

Utdanningsinstitusjoner har en svært viktig rolle i formidlingen av verdier som anses som sentrale i etableringen og utviklingen av demokratiske pluralistiske samfunn. I 2020 lanserte norske myndigheter den nasjonale utdanningsreformen Kunnskapsløftet i skolen (LK20). Reformen har som mål å fremm...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway

Norge kan stå overfor en lærermangel i fremtiden, hovedsakelig på grunn av flere faktorer. Mange studenter faller fra lærerutdanningsprogrammer, mange nyutdannede velger ikke å gå videre i undervisningskarrierer etter studiene, og omtrent en tredjedel av nyutdannede lærere forlater yrket innen fe...

Awarded: NOK 7.8 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

The Potential of ‘GameChange’: Supplementary Educational Measures to Facilitate Secondary Education Completion Among At-Risk Youth

Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I prosjektet GameChanger undersøker vi hvilken betydning tiltak utenfor skolen kan ha for elever mens de er på skolen. Flyt og Guttas Campus er to skole-supplerende tiltak som har til felles at de er utformet med mål om å for...

Awarded: NOK 19.7 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

Centre for Research on Children and Young Peoples Vulnerable Institutional Pathways

Forskningssenter for barn og unges institusjonelle spor studerer barn og unges bevegelser inn i, mellom og ut av institusjoner og tjenester som barnevern, tjenester for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, helsetjenester for barn og unge, kriminalomsorgen og NAV. Senteret har et særlig fokus p...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Oslo

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

The Centre for Children & Youth, Vulnerability, and Social Preparedness

Til tross for relativt høy velstand og gode i sosiale tjenester i Norge, lever mange norske barn og unge i sårbare livssituasjoner. Mange står også i fare for å falle utenfor skole og sosiale fellesskap. Senter for barn og unge og sosial beredskap samler innsatsen innen forskning, utdanning og pr...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Nordland - Nordlánnda

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Onboarding transitional housing as a center for collaboration in the mission of young inclusion (HOUSYOUNG)

HOUSYOUNG har som mål å skape ny kunnskap om kommunale botiltak for ungdommer som trenger bolig og støtte i overgangen til voksenlivet. Til tross for økningen i antall barn og unge i slike botiltak i Norge, er dette et underforsket felt. HOUSYOUNG er et samarbeid mellom norske og internasjonale ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

FORSKSYSTEM-UTD-FORSKSYSTEM-UTD

ARCTIC Youth: Research Centre for Children and Youth at Risk

Målet med Arktisk forskningssenter for barn og unge i risiko er å drive forskning som svarer på det positive spørsmålet hva som kan gjøres for å øke trivselen til barn og unge. Barn som vokser opp i familier med knappe ressurser, har statistisk sett en høyere risiko for å oppleve nedsatt livskval...

Awarded: NOK 30.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

UTDANNING-UTDANNING

Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk high schools (ENGAGE)

ENGAGE blir det største forskningsprosjektet på Folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økend...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Vestland

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

The Economics of Adult Education: Promoting Life-long Learning through information and financial incentives

I årene som kommer tyder mye på at arbeidslivet vil kreve at folk stadig lærer nye ferdigheter gjennom karrieren. Dette prosjektet har som mål å forklare hvorfor det er et gap mellom behovet for livslang læring, som ofte nevnes i policydokumenter, og den faktiske deltakelsen i voksenopplæring. Vi...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

NYSKAPNING-NYSKAPNING

AI-Based Child Avatar for Interview Training

Forebygging av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt mot barn er et stort samfunnsproblem og er politisk prioritet. Globalt er om lag 1 milliard barn rammet årlig (WHO, 2022) og medfører økt risiko for alvorlige psykiske og fysiske helseproblemer. Til tross for investeringer i utdanning og op...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Akershus

NYSKAPNING-NYSKAPNING

EU Readiness self-assessment tool

arEUready?-prosjektet hjelper organisasjoner med å forstå hvor godt forberedt de er til å søke om EU-midler til forskning og innovasjon. Mange bedrifter, universiteter og offentlige institusjoner ønsker å delta i slike programmer, men opplever ofte at søknadsprosessen er komplisert og vanskelig å...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Østfold

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Making the green shift work for regions

Prosjektet skal utvikle en ny forståelse av hvordan regionale arbeidsmarkeder og kunnskapsøkosystemer tilpasser seg de store utfordringene med det grønne skiftet. Viktigere enn å undersøke utviklingen nasjonalt eller i næringer, mener vi det er å forstå responser på utfordringene i form av ulike ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

Young adults’ mental health and labor market exclusion - causes, consequences, and trends

Demografiske endringer fører til at andelen av befolkningen som er arbeidsfør er fallende. I tillegg til teknologisk utvikling og import av arbeidskraft vil det å beholde unge voksne i arbeidsstyrken i flere tiår være viktig for å kunne opprettholde en sterk velferdsstat. Samtidig viser studier e...

Awarded: NOK 11.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

What is driving the increasing youth disability insurance receipt in Norway?

En bekymringsfull trend finner sted i Norge: andelen 30-åringer som mottar uføretrygd har mer enn doblet seg de siste 25 årene. Denne økningen sammenfaller med ulike samfunnsendringer, inkludert en økning i diagnoser knyttet til mental helse blant ungdom, økt konkurranse i utdanning, reformer i t...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Missing Men: New conceptual understandings of gendered educational choices

Mens kvinner har gått inn i stadig flere utdanningsretninger og yrker, fortsetter menn i stor grad å gjøre kjønnstradisjonelle utdannings- og yrkesvalg. Andelen menn i kvinnedominerte utdanninger og yrker har endret seg veldig lite de siste tiårene. Forskning som er gjort på kjønnsdelte utdanning...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Buskerud

UTDANNING-UTDANNING

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

For å møte økte utfordringer innen psykisk helse, trenger vi å utdanne bedre psykologer. KI og maskinlæring tas nå i bruk i ferdighetstrening. I tillegg trengs mer forskning på målbevisst ferdighetstrening. De siste tiårene er ikke pasienters utfall i terapi blitt bedre, viser psykoterapistudier....

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Troms - Romsa - Tromssa

VELFERDTEMA-VELFERDTEMA

JUST TRANSFORM: Enabling a sustainable, just, and inclusive twin green-digital transformation

Norsk økonomi og arbeidsliv står overfor en endringsprosess for å møte mål om et grønt skifte. I mange bransjer og industrier er digitalisering en sentral del av svaret. Hvordan vil et slikt kombinert grønt og digitalt skifte påvirke arbeidslivet? Vestlandsforsking, Norce, med støtte fra IfM Enga...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2026

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommunalt arbeidsliv. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

UTDANNING-UTDANNING

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende. Med tanke på de utfordringene som pandemien og energikrisen har medført har det blitt enda vanskeligere, spesielt for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser,...

Awarded: NOK 6.4 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Designing incentive systems in higher education

Studiestøtten som gis gjennom Lånekassen har gitt svært mange mulighet til å studere og har på denne måten bidratt til å gi økt tilgang til høyere utdanning for alle. Samtidig er det viktig for staten å holde kostnadene til studiestøtten på et rimelig nivå, og sørge for å stimulere til god progre...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

NORDFORSK samarbeid - Pandemiens konsekvenser for barn og unge i Norden

...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Oslo