0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Grønn fergedesign - Regularitet, operabilitet, utslipp og skadefrekvens

Hensikten med forprosjektet består i å fremskaffe nødvendige grunnlagsdata for forskningsaktiviteter i et hovedprosjekt som forutsettes starter i 2016. videre søker man å etablere samarbeidsrelasjoner og grunnlag for konsortieavtaler mellom prosjektdeltakere på underprosjektene. Deltakere i prosj...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2017

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av nytt batteristyringssystem spesielt for maritime anvendelser.

I Norge står skipsfarten for ca 20% av CO2 utslippene og ca 33% av NOx utslippene i transportsektoren (2011 tall). Elektrifisering med batterier vil kunne bidra til å få ned disse utslippene. Dersom en bruker effektoptimaliserte batterier vil forbruket av drifstoff fra skip med store variasjoner ...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Telemark

ENERGIX-Stort program energi

Metal hydrides for Li-ion battery anodes

Prosjektet LiMBAT har undersøkt hvordan metallhydrider kan brukes som negativ elektrode (anode) og faststoff-elektrolytt i Li-ion-batterier. I motsetning til dagens grafittelektroder, gjennomgår anoder basert på metallhydrider store kjemiske forandringer når batteriet brukes. Fordelen er en mye h...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Akershus

FME-Forskningssentre for miljøvenn

The Zero Emission Maritime Value Chain

Pollutants in the form of gases and particles from ocean-going ships are important contributors to global atmospheric emissions. CO2, NOX and SOX emissions due to shipping are estimated, respectively, to constitute about 3%, 10-15% and 4-9% of the global emissions arising from human activity. Sin...

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

FLOATING TEST PLATFORM FOR SAFER, SMARTER AND GREENER MARITIME TECHNOLOGY

The shipping industry has a reputation of being conservative when it comes to adopting new technology. A conservatism that might have its roots in the following barriers: ? Slow turnover ? Short investment horizon ? Spilt incentives ? Low visibility to global consumers ? Burden of proof on new te...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Akershus

FRINATEK-Fri prosj.st. mat.,naturv.,tek

Optimized electrode-electrolyte interfaces for Li-air batteries

Lagring av elektrisk energi er en viktig utfordring for framtidens energisystem. Behovet for lagringskomponenter øker raskt, knyttet til den formidable økningen av produksjon av elektrisitet fra fornybare kilder, og den tilhørende omlegging av energisystemet. Energilagringsteknologier som batteri...

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Period: 2015-2022

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Product optimization of LFP/Graphene composite cathode material for Li-ion batteries

Vi har utviklet en ny grafen-coating metode for aluminiumfolien som brukes til katoden. Med denne oppnår vi åtte ganger høyere kapasitet ved høy utladningshastighet enn for tilsvarende uten grafencoating. Den viktigste konsekvensen av dette er at vi får større kapasitet ved en hver ladnings/utlad...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2015-2017

Location: Agder

FME-Forskningssentre for miljøvenn

FME Sustainable Transport

PES-prosjektet skal utarbeide en sterk FME-søknad i samarbeid med industri, universiteter og andre FoU-aktører til fristen 25. november 2015. Hovedmålet for den tenkte FME "Sustainable Transport" er å bidra til visjonen om fremtidig mobilitet med null-utslipp. Vi vil samle til en felles nasjona...

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Period: 2015-2015

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

FellowSHIP IV - FellowSHIP in operation

Gjennom forskningsprosjektet Fellowship IV har partnerene DNV GL, Wärtsilä Norway og Eidesvik forsøkt å akselerere utvikling og implementering av marine hybrid batterisystemer ved å demonstrere anvendelsen av teknologiene i et livsløpsperspektiv. Man har gjennom prosjektet forsøkt å dokumentere p...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

Next generation of lithium ion batteries

Li-ion-batterier er den raskest voksende batteriteknologien i verden, og dominerer markedet i både mobiltelefoner og elbiler. Hos enkelte leverandører har silisium begynt å erstatte grafitten som i dag brukes i de fleste batteriene, for å tillate kapasitetsøkninger på over 50%. Gjennom flere å...

Awarded: NOK 6.8 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hybrid energisystem for små fiskefartøy

I følge Norsk sjømatråd eksporterer Norge daglig rundt 36,6 millioner måltider med sjømat. Dette er mat som er bærekraftig høstet og som har et lavt karbonavtrykk sammenliknet med de fleste alternative kildene til animalsk protein. Allikevel er det potensial for å gjøre denne maten enda mer miljø...

Awarded: NOK 5.4 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Økt nettkapasitet for elbil-lading gjennom smart styring av fleksibilitet

Smarte nett kan lade flere elbiler samtidig Den sterke veksten i antall elbiler presser strømnettet når mange skal lade batteriene samtidig. For å møte behovet må nettselskapene oppgradere de lokale strømnettene. Eller kan de slippe? I prosjektet «ChargeFlex - økt nettkapasitet for elbil-ladin...

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Period: 2015-2018

Location: Østfold

ENERGIX-Stort program energi

Life and Safety for Li-ion batteries in Maritime conditions (SafeLiLife)

I prosjektet "Life and Safety for Li-ion batteries in Maritime conditions" (SafeLiLife) har vi utviklet ny kunnskap om Li-ion batteriers forventede levetid, aldringsmekanismer og sikkerhetsegenskaper ved forskjellige driftsforhold. Det har vært et spesielt fokus på driftsforhold typisk for bruk i...

Awarded: NOK 15.6 mill.

Project Period: 2013-2018

Location: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av en Lithium Ione batterimodul for maritimt bruk basert på 18650 celler

Utvikling av en Lithium Ione batterimodul for maritimt bruk Formålet med hovedprosjektet er å utvikle og teste en batterimodul for maritimt bruk basert på litium ione celler. Den mest sentrale FoU-utfordringen vi kommer til å være å møte kravene som marke det etterhvert begynner å etterspørre når...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2013-2013

Location: Telemark

ENERGIX-Stort program energi

Set 6 EERA JP Energy Storage - støtte til deltakelse som assosiert medlem for Christian Michelsen Research (CMR).

CMR jobber med forskjellige konsepter av energilagring. Vi tror vår konpetanse kan suppler og styrke EERA JP Energy Storage innen termisk lagring ved kjemiske og geotermiske metoder og elektrisk lagring ved bruk av høytemperatur brenselceller og elektroly seteknologi. Midlene vil bli brukt til ...

Awarded: NOK 0.10 mill.

Project Period: 2013-2015

Location: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

Set 6 Participation for 2013 in EERA Joint Programme on Energy Storage-sub programme Electrochemical Storage

The EERA Joint Program on Energy Storage has been established in the winter of 2011/2012 and the Description of Work prepared in the intervening time. SINTEF Materials and Chemistry (with IFE) have participated in the sub-program "Electrochemical Storage" with focus on battery and supercapacitor...

Awarded: NOK 95,112

Project Period: 2013-2015

Location: Trøndelag - Trööndelage

SFF-Sentre for fremragende forskn

Centre for Autonomous Marine Operations and Systems (AMOS)

NTNU AMOS fokuserer på grunnleggende forskning innen marin teknologi, teknisk kybernetikk og marin biologi som bidrar til banebrytende resultater for autonome marine operasjoner og systemer. Forskningen er organisert i tre prosjekter: " Prosjekt 1: Teknologi for kartlegging og overvåking av havet...

Awarded: NOK 175.0 mill.

Project Period: 2013-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Graphene-silicon composite for Li-ion battery anode

Li-ionebatterier utgjør det viktigste og raskest voksende segmentet blandt de ulike batteriteknologiene. De har den høyeste energitettheten i forhold til vekt og volum og representerer den eneste realistiske teknologien for helelektriske og hybrid-kjøretø y. Det er imidlertid fortsatt noen begren...

Awarded: NOK 5.5 mill.

Project Period: 2013-2015

Location: Agder

JTI-Joint Technology Initiatives

ENIAC - BattMan - Battery Management with Solar Powered Devices

BattMan prosjektet fokuserer på batteriteknologi, batteriladning og batteristyring, samt kommunikasjons elementer for gatebelysning drevet av solenergi uten tilkobling til strømnettet. Denne nyskapende gatebelysningen har blitt spesifisert, modulert/simulert og designet; og en prototype vil bli d...

Awarded: NOK 2.9 mill.

Project Period: 2012-2016

Location: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Competitive Electric Town Transport - COMPETT

Hovedspørsmålet i COMPETT var: «Hvordan kan elbiler tas i bruk i større grad». For å finne et svar på dette, fokusert på batteri elektriske biler utforsket prosjektet: ? Status for elbilmarkedet, bilenes karakteristika, priser og salgsvolum, tilgjengelighet av infrastruktur og forventet framtid...

Awarded: NOK 4.7 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Oslo

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Development of cost-efficient silicon-carbon based anode material for Li-ion secondary batteries

Energilagring er en flaskehals ved utvikling av nye energiformer som solcelleenergi og vindkraft. Det samme gjelder for utviklingen av elektriske kjøretøy. Elektrokjemiske systemer som Li-ion- batterier er en av de mest etablerte og effektive energilagringsløsninger på markedet idag. Ytelsen p...

Awarded: NOK 6.3 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Oslo

SMARTRANS-Næringslivets transp. og ITS

Konferansestøtte til PATAT 2012 (the 9th International Conference on the Practice and Theory of Automated Timetabling), Son 28.-31. aug 2012

PATAT 2012 (the 9th International Conference on the Practice and Theory of Automated Timetabling) er en sentral internasjonal konferanse innen forskning på optimert planlegging og ressursstyring. Den første PATAT-konferansen ble arrangert i 1995 og siden har det vært arrangert konferanser på nye...

Awarded: NOK 19,999

Project Period: 2012-2012

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Silicate cathodes for Lithium Ion Batteries

Det ble i starten av prosjektet gjort et bredt litteraturstudie, delvis foretatt av SINTEF og delvis av stipendiat. Stipendiat ble ansatt fra januar 2013 og har jobbet med videreutvikling av syntesemetoder for silicatbaserte katodematerialer. Utgangspunktet for prosjektet var sammensetningen Li2F...

Awarded: NOK 7.1 mill.

Project Period: 2012-2016

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Development of hybrid power generating system for Electrical Power Supply Ship

The planned innovation is to design and build an Electrical Power Supply Ship (EPS-Ship). By positioning the EPS Ship alongside larger ships docked at port, the electrical power supply ship shall be able to deliver sufficient electricity to replace the sh ips own electricity production -cold iron...

Awarded: NOK 4.2 mill.

Project Period: 2011-2013

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design and Verification of Control Systems for Safe and Energy-efficient Vessels with Hybrid Power Plants

D2V-prosjektet omhandler utvikling av kunnskap og kompetanse innen design og verifisering av reguleringssystemer for sikrere og mer energieffektive maritime fartøyer med installerte hybride elektriske anlegg og systemer for kraftgenerering og distribusjon. Tradisjonelt består en marine kraftver...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2011-2017

Location: Trøndelag - Trööndelage

SIS-MILJO-Strategiske instituttsatsninge

Back on Track: The institutional and financial underpinnings of rail travelling

Prosjektet har som formål å undersøke hvilke institusjonelle, organisatoriske og finansielle forhold som påvirker utviklingen av persontransport på jernbane i Norge og internasjonalt, og bidra til å styrke TØIs kompetanse og internasjonale og nasjonale nettverk på området. Til nå har prosjektet...

Awarded: NOK 3.1 mill.

Project Period: 2011-2015

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Materials for 3D Battery Structures

Vi har utviklet en ALD-prosess for deponering av litium-titanoksid (Li4Ti5O12, LTO) som er et lovende anodemateriale for faststoffbatterier. LTO har relativt liten volumendring under ladning. Vi studerer nå de elektrokjemiske egenskapene til tynne filmer av LTO med sikte på å optimalisere disse f...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2010-2014

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

TERMINERT: Utvikle kvalifiseringsprosess for store posebaserte litium-ionbatterisystemer til elbiler

Det pågår nå et kappløp blant verdens batteriprodusenter for å utvikle nestegenerasjons batterisystemer til elbiler. Markedet antas å bli erobret av kun en håndfull bedrifter og slik det ser ut i dag ligger fremtiden i posebaserte litium-ionbatterier. Mil jøbil Grenland er helt i teknologifronten...

Awarded: NOK 12.5 mill.

Project Period: 2010-2015

Location: Telemark

ENERGIX-Stort program energi

Production of speciality silicon for use in batteries

Prosjektet har tatt sikte på å utvikle spesialiserte silisiumkvaliteter fra Elkem Bremanger for bruk som anode-materiale i oppladbare litium - batterier. Elkem Bremanger har gjennom prosjektet blitt involvert i en rekke separate utviklingsløp for å spesialisere silisium mot ulike teknologiske ...

Awarded: NOK 4.1 mill.

Project Period: 2010-2016

Location: Vestland

RENERGI-Fremtidens rene energisystemer

Guidelines for the implementation of "Electric Road Transport" policies in Europe

...

Awarded: NOK 0.31 mill.

Project Period: 2010-2012

Location: Trøndelag - Trööndelage