0 projects

NATURNAER-Natur og næring

Næringsutvikling basert på utmarksarealer, med vekt på fisketurisme.

Myndighetene har formulert klare politiske målsettinger om å opprettholde bosetting og å øke verdiskaping i distriktene. Dette krever oppmerksomhet om utnyttelse av distriktenes fortrinn. Opplevelsesturisme og naturbasert reiseliv er eksempler på aktivite ter og produksjonsformer som nyttiggjør d...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2005-2011

Location: Akershus

BIONÆR-Bionæringsprogram

Betydning av produkt- og produksjonsinformasjon på evaluering av sjømat

Norsk fiskerinæring får nye påbud, krav og forventninger fra forbrukere om å merke sine råvarer og produkter med opprinnelse, produktinnhold og produksjonsmåter. Dette er med på å forsterke betydningen av kunnskap om hvordan og for hvem informasjon påvirk er evaluering og valg av deres produkter....

Awarded: NOK 3.4 mill.

Project Period: 2005-2013

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Leders holdninger og adferd: En komparativ studie av tre historiske generasjoner.

Norsk fiskeindustri står ovenfor store utfordringer med hensyn til rekruttering av ledere når den generasjonen født på 1940-tallet går av med pensjon. Håndtering av endringsprosesser blir stadig viktigere i næringen og ledere er avhengig av legitimitet ho s de ansatte for å kunne oppnå ønsket utv...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2003-2009

Location: Troms - Romsa - Tromssa

BIONÆR-Bionæringsprogram

Rettslege problemstillingar innafor kystsoneforvaltning - kompetanseutvikling, dr.gr.stip.

Prosjektet skal bidra til å utvikle kompetanse om rettslege problemstillingar innafor kystsoneforvalting knytta til oppdrett/havbeite og forvaltinga av kystsona.

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2003-2012

Location: Troms - Romsa - Tromssa

AREAL-Areal- og naturbasert næringsutvikling

Arealspill i norske kommuner - lokal praksis og lokale styringskoalisjoner i jordvernsaker.

Jordvernet blir kontinuerlig utfordret av ønsker om utbygging, særlig i områder med et stort utbyggingspress. Utenom den planmessige omdisponeringen av dyrket/dyrkbare arealer til utbygging i kommuneplanens arealdel, skjer det også andre endringsprosesser i jordbruksområdene som følge av lokale ...

Awarded: NOK 1.5 mill.

Project Period: 2004-2006

Location: Oslo

MARKSAM-Marked og samfunn

Institusjonell endring i utmarka: Konfliktlinjer, forvaltningssystemer og rettferdighet.

Rettssituasjonen for betydelige deler av utmarka i Norge er uklar/omstridt. Pågående diskurser (Samerettsutvalget, Fjellovens virkeområde, revideringen av PBL), og ytre press (kommersialisering, internasjonale og nasjonale miljøkrav) gjør at framtida sy nes usikker for lokale interesser. Det ...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Miljømerking, handelsregler og forsvarlig forvaltning av skog og fiske.

Dette samarbeidsprosjektet mellom FNI og Universitetet i Tromsø vil se på sertifisering og miljømerking som sikter mot å påvirke forvaltningen av skog- og fiskeressurser. Både i skog- og fiskerisektoren har private flernasjonale organisasjoner basert i mi ljøbevegelsen etablert en praksis med akk...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Akershus

MARKSAM-Marked og samfunn

Sesongvarierende verdiskapning i kommersielle fiskerier - norsk-arktisk torsk.

Tradisjonelt har det vært stor sesongvariasjon i verdiskapingen i fiskeriene. Sesongsvingningene i det norske torskefisket skyldes hovedsakelig variasjoner over året i fiskens tilgjengelighet for ulike redskap og i forskjellige områder, samt varierende rå stoffkvalitet, markedspris og råfiskpris....

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Virkning på norsk skogsektor av endringer i sentrale rammevilkår

Den norske skogsektoren (dvs. skogbruk og skogindustri i Norge vurdert samlet) operer innenfor rammevilkår som i dag er under sterkt press som kan endre seg raskt. Disse rammevilkåra er delvis internasjonale (f.eks internasjonale avtaler om biodiversitet, handel, regulering av klimagassutslipp),...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2005-2005

Location: Akershus

MARKSAM-Marked og samfunn

Preferanser, fiskeforbruk og helse.

Medisinsk forskning har påvist sammenhenger mellom helse og matforbruk, spesielt som en følge av velferdssykdommer (kreft, hjerte/kar, diabetes etc.) Forebygging av helseskader gjennom riktig kosthold er billigst og mest effektivt. Endring av forbruksmøns teret i mer helsemessig ønsket retning sk...

Awarded: NOK 1.5 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Barn og ungdoms preferanser og innflytelse i valg av fisk og fiskeprodukter.

Prosjektet er bygd opp av to delprosjekter hvor vi har valgt å analysere barn/ungdom ut fra to ulike markedsperspektiver; som et eget primærmarked og som et innflytelsesmarked. Den første studien legger vekt på å forklare og forstå barn og ungdoms prefera nser for fisk og middagsretter gjennom en...

Awarded: NOK 2.1 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Harmoni på bekostning av økologi? En analyse av øko-diskursens betydning for markedet

Forholdet mellom det økologiske og det konvensjonelle landbruksmiljøet i Norge og Danmark syne å være av særs ulik karakter. Mens det økologiske og det konvensjonelle miljøet i Norge synes som å ha fulgt det vi kan betegne som en samarbeidslinje, har man i Danmark i større grad fulgt en konfronta...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARKSAM-Marked og samfunn

Offentlig planlegging, bærekraftig forvaltning og naturbasert næringsutnyttelse

Formålet med prosjektet er å studere betingelser for forvaltning av naturområder som både ivaretar hensynet til naturbasert næringsutøvelse og naturverdier. Søkelyset rettes mot betydning av nærhet mellom forvaltning og bruker av naturområder og ressurser . Vi tar utgangspunkt i en hypotese om at...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Oslo

MARKSAM-Marked og samfunn

Forbrukernes holdninger i forhold til valg av produkter fra jordbruk og fiskeri.

Prosjektet skal kartlegge forbrukeres preferanser og holdning knyttet til valg av varer fra fiskerinæring, jordbruksnæring og kjøttproduksjon. Det vil bli lagt vekt på å kartlegge utviklingstendenser på disse områdene. Vi vil samtidig være opptatt av å te ste i hvilken grad forbrukeres preferanse...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Oslo

MARKSAM-Marked og samfunn

Kompetanseoppbygging i markedsforskning, doktorgradstipendiat I.

Hovedmålet er å heve kompetansen i markedsforskning for fiske, landbruk og den avledede næringsmiddelindustrien.

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Kvalitet, informasjon og merking

Det vil bli økt konkurranse i det norske matvaremarkedet. Norske produsenter vil være avhengig av å produsere det forbrukerne ønsker og merke produktene sine slik at de attraktive produktattributtene kommer klart fram. I første del av prosjektet vil vi foreta en litteraturstudie av attraksjonsme...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Akershus

MARKSAM-Marked og samfunn

Marketing competencies in the seafood industry.

The project focuses on how senior managers` develop and exploit their marketing competencies to enhance the performance and value adding of firms in the seafood industry. The proposed research is based on 3 phases of empirical research. In phase II we aim to study managers` decision-making proces...

Awarded: NOK 2.2 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Å sette pris på hylleplassen. Innkjøpsrutiner og -systemer i internasjonale dagligvarekjeder.

<.zeta.> betale for hylleplassen - "slotting fees" - er av mange betraktet som en måte å prissette et knapt gode -markedsadgang. Norske eksportører kan fortelle om ulike og uoversiktlige innkjøpssystemer hos detaljlister i ulike land. Rapporter fra det no rske markedet tyder på at varianter av sl...

Awarded: NOK 2.5 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Oslo

MARKSAM-Marked og samfunn

"Inngrepsfrie naturområder" som verktøy for arealforvaltning.

Kartene over de såkalte "inngrepsfrie naturområdene" har fått en sentral posisjon i norsk arealforvaltning. Områdene som ligger mer enn 5 km fra "tyngre tekniske inngrep" som veger, jernbanelinjer, kraftlinjer og kraftanlegg er redusert fra 48% av landare alet i 1900 til 12% i 1998. Kartene gir e...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARKSAM-Marked og samfunn

Compliance and Enforcement in the Norwegian fishing sector.

The cheating problem is an interesting topic. From a management perspective the cost of control of the fishery is high, it is thus desirable to tailor regulative tools better. From an academic perspective - the compliance and enforcement problem provides the opportunity to compare the impact of ...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Vestland

MARKSAM-Marked og samfunn

Knowledge and practice in the fishing sector under changing management regimes. A comparative study between Norway and Newforundland.

Future challenges in the respect of recruitment, practice and knowledge in the fishing fleet are studied through a comparative study of in the fishing fleet in Norway and Newfoundland. The study has focus on mechanisms and structures which are important f or how knowledge is generated, implemente...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARKSAM-Marked og samfunn

Markedstilpassing, omstillingsevne og ledelsesressurser i samvirkebasert næringsmiddelindustri: Nye konkurransestrategier og former.

Framtiden for det norske landbrukssamvirket er uklar. Går det mot slutten, eller mot en ny start? Kommer landbrukssamvirke til å ta nye former? Hva er i så fall de mest aktuelle mulighetene, og hva er konsekvensene for samlet effektivitet, konkurranseevne , samt medlemmenes situasjon? I prosjektb...

Awarded: NOK 0.90 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Oslo

MARKSAM-Marked og samfunn

Analyse av virkemidler i norsk skogpolitikk

...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Akershus

MARKSAM-Marked og samfunn

Strukturelle endringer i det europeiske detaljistmarkedet for laks - strategier for å møte super- og hypermarkedskjedenes krav

Maktforholdene i verdikjeden for laks har endret seg de siste årene og norske leverandører og transportører må hele tiden tilpasse seg nye markedskrav. Selv om vår relative markedsandel har gått sterkt tilbake, er Norge fortsatt ledende eksportør av laks. Endringer i storkundenes innkjøps- og di...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Vestland

MARKSAM-Marked og samfunn

Fellesressurser og allmenningsretter: Muligheter og utfordringer forbundet med ny næringsutvikling i utmark

Den økende bruken av norsk utmark til økende press på allemanns- og allmenningsrettigheter. Dette reiser spørsmål knyttet til sosiale/kulturelle konflikter, sosial og ressursmessig bærekraft, livskvalitet i bygdene og potensialet for næringsutvikling. Prosjektet belyser hvilken rolle allemanns- o...

Awarded: NOK 0.90 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Innlandet

MARKSAM-Marked og samfunn

The closing of the Norwegian commons - fisheries management in Norwegian fisheries 1930-2000

Lukking av det som betegnes som fiskeriallmenningen har vært et sentralt stridsspørsmål i Norge, spesielt i de ti sist årene. Mens noen ser dette som et politisk overgrep overfor fiskere med hevdvunne rettigheter, vil andre framstille prosessen som en nat urlig følge av teknisk rasjonalisering, h...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Strukturelle endringer i det europeiske detaljistmarkedet for laks - strategier for å møte super- og hypermarkedskjedenes krav.

Maktforholdene i verdikjeden for laks har endret seg de siste årene og norske leverandører og transportører må hele tiden tilpasse seg nye markedskrav. Selv om vår relative markedsandel har gått sterkt tilbake, er Norge fortsatt verden ledende eksportør a v laks. Endringer i storkundenes innkjøps...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Trøndelag - Trööndelage

MARKSAM-Marked og samfunn

Marked og distribusjonsutfordringer innenfor grøntproduksjon.

Dagens omsetningssystem for potet og grønnsaker i dagligvarehandelen er i realiteten styrt av grossistkjeder som alle er sterkt volum og transportorientert. Dette gjør at produsenter med lavt produksjonsvolum som følge av gårdsstørrelse eller alternativ p roduksjonsregime (økologisk), og/eller pr...

Awarded: NOK 1.4 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Nordland - Nordlánnda

MARKSAM-Marked og samfunn

Entry info foreign markets: A comparative study of regulatory regimes impact on entry mode decisions in the salmon fish farming industry.

<.zeta.> undersøke hvilken innflytelse det regulative rammeverk har på valg av adgangsform (oppkjøpere, datterselskap, utenlandske salgs/markedsavdelinger, samarbeid etc.) blant oppdrettsselskap i Norge, Skottland og Chile betraktes som interessant. For d et første så opererer de under ulike nasj...

Awarded: NOK 1.4 mill.

Project Period: 2004-2005

Location: Troms - Romsa - Tromssa

MARKSAM-Marked og samfunn

Planlegging og vern i sjø.

Formålet med prosjektet er å studere betingelser for forvaltning av sjøområder som både ivaretar hensynet til naturbasert næringsutøvelse og naturverdier. Søkelyset rettes mot betydning av nærhet mellom forvaltning og brukere av sjøområder. Vi tar utgangs punkt i en hypotese om at samråd mellom u...

Awarded: NOK 0.48 mill.

Project Period: 2004-2004

Location: Oslo