0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Going gradeless in upper secondary school. Exploring how reduced grading affects communities in Norway

Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, g...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

Spello - læringsplattform basert på Extended Reality

Spello har utviklet en læringsplattform for bruk av Extended Reality (XR) i skolen. Plattformen gjør det enkelt å ta i bruk Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) i klasserommet. Vi vil gjøre læring levende og interaktiv ved å utnytte potensialet i omsluttende teknologier. Spello holder t...

Awarded: NOK 1.00 mill.

Project Period: 2020-2021

Location: Ukjent Fylke

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Reproduction of socioeconomic differences and mental health across generations (REMENTA)

Barn av foreldre med lav sosioøkonomisk status gjør det dårligere på skolen og har forhøyet risiko for frafall i skolen, lav utdanning, arbeidsledighet og manglende sosial tilknytning. Det er ikke avklart hvilke mekanismer som ligger bak denne sosiale reproduksjonen. Det er en sterk sammenheng me...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

STUD: Edusight - Personal Development in Education

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at bare 65.7% av studenter fullfører påbegynt høyere utdanning. Dette ser ut til å skyldes at flere elever som går ut av videregående mangler et grunnlag for å velge det studiet de vil trives best med. Edusight utvikler en løsning som vil fremme refleksjon o...

Awarded: NOK 0.35 mill.

Project Period: 2020-2021

Location: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Digital interaction and multilingualism at work and in school: The case of Lithuanians in rural Eastern Norway

Dette prosjektet undersøker digital kommunikasjon mellom litauiske arbeidsinnvandrere og nordmenn i arbeids- og skolesektoren, med fokus på Innlandet. Hvilke verktøy og hvilke språklige ressurser er i bruk for hvilke formål? Hvordan påvirker kommunikasjonen opplevelsen av sosial likhet og inklude...

Awarded: NOK 7.7 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

BetterReading: Understanding gains in reading fluency

I dagens kunnskapssamfunn er det avgjørende å kunne lese godt. Det er et av skolens hovedmål å sikre at barn utvikler sterke leseferdigheter. Det å lære å lese er en kompleks prosess. Det er mange utviklingstrinn barnet skal igjennom før lesingen kan brukes som et verktøy for å forstå hva forskje...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2020-2026

Location: Ukjent Fylke

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Multiparameter Active Antenna Sensor

Med utvidelse av tingens-internett (IoT) i forskjellige sektorer, det er estimert at antall tilkoblede enheter vil nå 75 milliarder innen 2025. En av de viktigste bruksområdene til disse enhetene er å føle/måle en eller flere fysiske parametere for overvåking- og/eller aktiveringsformål. Den rask...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Pathways to the World of Work for Students with Disabilities in Higher Education

NTNU, ved institutt for psykisk helse og institutt for nevrovitenskap og bevegelse, går nå inn i det siste året av prosjektet «Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education». Prosjektet skal gi ny og praktisk kunnskap om forhold som fremmer og hemmer både univer...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KriT - Kritisk tenkning i barneskolen: Utvikling av en didaktikk for elever på barnetrinnet med vekt på nyheter og barnelitteratur

Kritisk tenkning har fått økt fokus i skolen, og i det tverrfaglige prosjektet KriT, Kritisk tenkning i barneskolen, har forskere og lærere jobbet sammen for å konkretisere hva kritisk tenkning innebærer og hvordan man kan jobbe med det i barneskolen. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Utdan...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bedre skolestart for alle. Et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune.

Bedre skolestart for alle ? et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune Innovasjonsprosjektet er et samarbeid hvor personalet i barnehage og skole sammen med forskere prøver ut nye tiltak som skal bidra til en bedre overgang fra barnehage til skole og en bedre skolestart for alle barn. Trondhei...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen.

LUSY tar utgangspunkt i Lærerutdanning 2025s hensikt om å sikre høy kvalitet i praksisopplæringen og samarbeid mellom universitet og skoler. Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet (YLU), Viken fylkeskommune, Oslo kommune og to videregående skoler, Strømmen og Kuben, har inngått et samar...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Second-language communication in workplace settings - the case of Polish migrants in Norway (NorPol)

Språkkompetanse blir ofte trukket fram som en suksessfaktor i arbeidslivet. NorPol-prosjektet vektlegger nettopp den rollen som språk og kommunikasjon spiller for inkludering og ekskludering i profesjonelle sammenhenger. Et viktig kjennetegn ved dagens arbeidsliv er at det involverer flere person...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

TRANSFORMATIVE CAPABILITIES OF THE ACCOUNTING PROFESSION: STUDY OF NORWEGIAN SMALL AND MEDIUM ACCOUNTING PRACTICES (TRANSACT)

TRANSACT-prosjektet tar for seg små og mellomstore regnskaps- og revisjonspraksiser (SMP) i Norge. Prosjektet studerer hvilke faktorer som påvirker lederne i disse SMPene, og deres evne til proaktivt å tilpasse seg et raskt skiftende samfunn. Dette gjelder blant annet innenfor utvikling av produk...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Literacy in a Digital and Global Textual World

I prosjektet CritLit (Kritisk literacy i en digital and global tekstverden) har lærere i ungdomsskolen samarbeidet med forskere om å finne ut hvordan man kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og tekstskapere. Dagens globale og digitale tekstverden krever økt kritisk bevissthet om...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Creativity and Convention in Pragmatic Development: Typical and Atypical Perspectives

Lenge trodde vi at pragmatikken - det vil si evnen til å slutte seg frem til taleres meningsinnhold - var noe barn tilegnet seg relativt sent. Nyere forskning har tilbakevist dette. Allerede i barnehagealder støtter barn seg på evnen til å forstå taleres intensjoner blant annet når de lærer nye o...

Awarded: NOK 13.6 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan anvendes e-læring i norske kommuner? En studie av e-læring for kontinuerlig kompetanseheving innen helse- og omsorgssektoren.

Digitale læringsverktøy er en ressurs for mange virksomheter, og betydningsfullt for deres kunnskapsutvikling. Likevel er bruken av disse verktøyene i mange tilfeller lavere enn sitt potensial. Samtidig er ledere anerkjent som sentrale interessenter i digital transformasjon, der digital kompetans...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The role of parental speech on infant language development: Insights from Norwegian language

Mange foreldre bruker intuitivt spedbarnsrettet tale (SRT) når de snakker med spedbarn. De forlenger og overdriver lyder, samt overdriver og varierer stemmeleie. Tidligere studier har antydet at SRT er universell og at foreldre anvender det for å hjelpe tidlig språkutvikling hos spedbarn. Tidlig...

Awarded: NOK 8.4 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikle metoder for praktisk og tverrfaglig læringsarbeid knyttet til bærekraft.

Risør videregående skole har bestemt seg for et overordnet mål om å utdanne elever som opplever at de FORSTÅR, FORANDRER og FORBERDRER verden. I 2020 etablerte vi vår egen BærekraftLAB, med egen prosjektleder og egen bærekraftsansvarlig i elevrådet. Vi er (så vidt vi vet) første videregående skol...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Actors’ Work on Retaining Students in Secondary Education

I forskningsprosjektet Professional Actors' Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct) har vi som mål å identifisere og beskrive lovende praksiser der skoleledere og lærere jobber sammen med skolemyndigheter og andre offentlige instanser og aktører for å beholde elevene i videregåend...

Awarded: NOK 11.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilpasset undervisning i tverrfaglig programmeringsundervisning ved bruk av skaperverkstedmetodikk

En del av bakgrunnen for dette prosjektet er behovet for programmeringsdidaktikk rettet mot elever i primær- og sekundærutdannelse i forbindelse med innføringen av programmering i flere skolefag fra høsten 2020. Samtidig søkes det å legge til rette for dybdelæring gjennom tverrfaglig utforskning ...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

Norwegian Infrastructure for drone-based research, mapping and monitoring in the coastal zone

Norge har mer enn 100.000 km kystlinje, inkludert alle øyer og skjær, der kun en brøkdel av artene og naturtypene er kartlagt. Her finnes truede arter av sjøfugl og pattedyr, livsviktige naturtyper med ålegress, tang og tare som har betydning som karbonlagre, oppvekstområder og matfat for et rikt...

Awarded: NOK 60.0 mill.

Project Period: 2020-2029

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early intervention for children at risk of reading disorders in Northern Norway: A cluster randomised trial

Den pågående studien evaluerer effekten av intervensjonen vi har kalt «ReadWell». Formålet med studien: Intervensjonen har som mål å forbedre leseforståelsen gjennom å forbedre språkforståelsen og ordavkodingen, og deres forløpere. Metode: Studien fokuserer på elever i 2. og 3. klasse (alder...

Awarded: NOK 14.2 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Crime-Reducing Effect of Education: Disaggregating Education and Impact on Violent Crime (CREED)

Kan myndigheter redusere voldskriminaliteten ved å styrke utdanningen? Og i så fall: under hvilke betingelser? Disse spørsmålene har stor politisk betydning, siden mange land med lave og middels inntekter også har svært høye rater mht voldskriminalitet. Dette står i kontrast både til den langsikt...

Awarded: NOK 9.5 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Source Criticism and Mediated Disinformation

Prosjektet Source Criticism And Mediated Disinformation (SCAM) vil utvikle ny kunnskap og metoder som er egnet til å oppdage og motvirke spredning av desinformasjon i demokratiske samfunn. Desinformasjon, som falske nyheter, konspirasjonsteorier, propaganda og mediamanipulering, har dukket opp so...

Awarded: NOK 9.5 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av en digital didaktisk undervisningsplanlegger for lærere, DigUP

Innovasjonsprosjektet DigUp har utviklet et forskningsbasert, gratis online planleggingsverktøy for lærere. Verktøyet gjør det mulig for læreren å å designe læringsløp i det mellomlange tidsspennet (tema) med god sammenheng mellom mål for undervisningen, innhold, arbeidsmåter og vurdering. Verktø...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Ukjent Fylke

NORGLOBAL2-Norge - global partner

Work skills for life: a work readiness programme to prepare the transition from secondary school

Arbeidsledighet blant unge er en stor bekymring i mange høy-, middels- og lavinntektsland. I følge Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen (ILO) vil 12,6 millioner unge mennesker i løpet av de fire neste årene bli en del av arbeidsstyrken i landene sør for Sahara, der mange av dem ikke kan forve...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effective school - work transition processes for students with mild intellectual disability

Personer med utviklingshemming blir vanligvis ekskludert fra det ordinære arbeidslivet. Dermed mister de mulighetene som et arbeid gir, som større økonomisk uavhengighet, opplevelse av mening, større grad av selvbestemmelse eller økt sosialt nettverk. Samtidig vil personer med lett utviklingshemm...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FORNY20-FORNY2020

Literate - Commercialization of dyslexia screening tests.

Dysleksi er verdens mest utbredte lærevanske. Vi vet en del om hvilke prosedyrer som fungerer og hvordan vi kan hjelpe personer med dysleksi. Likevel har fortsatt millioner av barn en uidentifisert dysleksi. Dette skyldes hovedsakelig mangelen på verktøy for tidlig identifisering. I Norge identif...

Awarded: NOK 3.6 mill.

Project Period: 2020-2021

Location: Ukjent Fylke

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

National Microdata Platform for Norwegian and International Research and Analysis

Da microdata.no kom på lufta i mars 2018, fikk forskere og andre brukere for første gang en plattform med direkte, online og selvbetjent tilgang til mikrodata fra SSB, uten å søke og uten å bryte personvernet fordi selve grensesnittet er anonymiserende. På plattformen står brukerne fritt til å ko...

Awarded: NOK 42.3 mill.

Project Period: 2020-2026

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kan skolen legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og kort botid i Norge?

Prosjektet utforsker hvordan skolen jobber for å lage gode læringssituasjoner for elever fra familier med migrantbakgrunn og med kort botid i Norge. I tillegg til manglende ferdigheter i undervisningsspråket, er denne elevgruppen ekstra utsatt fordi de ofte også har andre utfordringer knyttet til...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke