0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Awarded: NOK 14.3 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Østfold

ENERGIX-Stort program energi

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Awarded: NOK 13.5 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte, må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Det er også, imidlertid slik, at ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko

Collaboration Complexity in Nuclear Emergency Preparedness in the Maritime Arctic

Utgangspunktet for prosjektet er økt maritim trafikk i Arktis, og den risikoen det vil medføre dersom uhellet skulle være ute, både for atomdrevne fartøy og fartøy som fører radioaktiv last. Offentlig frykt og angst forbundet med stråling og radioaktiv forurensning vil påvirke risikovurderinger o...

Awarded: NOK 7.8 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Nordland - Nordlánnda

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Intelligent autonomous systems for safeguarding operations and infrastructure at sea

Sabotasjen av Nord Streams gassrør i Østersjøen viste verden at det geopolitiske risikobildet er dramatisk endret. Hva gjør forskere for å svare på det nye risikobildet? For å takle disse utfordringene er et nytt NTNU-prosjekt ved navn Safeguard i gang. Målet er å gjøre autonome roboter i stand...

Awarded: NOK 12.8 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Klimagassutslippene fra skipsfarten utgjør rundt 3 prosent av de globale utslippene. På grunn av nye forskrifter må dette reduseres drastisk de kommende årene før det når null innen 2050. Overgangen fra fossile drivstoff til andre energibærere er utfordrende. Batterier krever høye investeringsko...

Awarded: NOK 11.5 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Havforskermøte 2023

Vi vil arrangere Havforskarmøte 2023 på Runde. Norsk havforsking står sterkt internasjonalt, men det er få nasjonale arenaar der havforskarar i Noreg kan samlast for å dele forsking og bygge nettverk. Havforskarmøtet er derfor ein viktig møteplass. Dei ca. 40 - 100 deltakarane kjem frå ulike sekt...

Awarded: NOK 76,137

Project Period: 2023-2024

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Awarded: NOK 14.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solenergikonsept designet for tøffe havmiljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solenergiløsninger ikke egnet for drift i offshoremiljøer med store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solenergikonseptet har hove...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Agder

ENERGIX-Stort program energi

Bottom Fixed Offshore Wind Turbines in Extreme Waves

Muliggjørende teknologi for overgangen fra fossil til fornybar energi er vindenergi til havs. Havvind kan utnyttes ved hjelp av både bunnfaste og flytende vindturbiner. Bunnfaste vindturbiner er billigere enn de flytende alternativene. Mye av den eksisterende kapasiteten i Europa er installert i ...

Awarded: NOK 14.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Phased-array radio systems for resilient localization and navigation of autonomous systems in GNSS-denied environments

Autonome roboter og farkoster har behov for å kunne navigere sine omgivelser med høy nøyaktighet, sikkerhet og oppetid. Dette betyr at de blant annet må ha kontinuerlig tilgang på et pålitelig posisjons- og navigasjonsestimat. Satellittnavigasjonssystemer (f.eks. GPS) er standardkilden for posisj...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Møre og Romsdal

FORNY20-FORNY2020

Ultrasonic polymer transducers applied to microplastics in water

-

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Troms - Romsa - Tromssa

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hybrid Models for the Design of ML-enabled Machinery for Sustainable Offshore and Subsea Well Service Applications

Det tradisjonelle brønnservicemaskineriet er manuelt betjent og krever menneskelig inngripen for optimal ytelse. Utformingen av dette maskineriet har en tendens til å være konservativt og fører til at store og tunge enheter blir utplassert offshore. I det siste tiåret har det vært en rask utvikli...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

LeaderShip-konferansen 2023

LeaderShip-konferansen 2023 blir den 31. oktober arrangert for 10. gang, på Hotel Terminus i Bergen. Konferansen har et tydelig fokus på forskning og utvikling innen maritime fagområder, og knytter sentrale aktører innen maritim næring sammen med akademia og maritime myndigheter. LeaderShip 2023...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2023-2023

Location: Vestland

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Safe and Autonomous Subsea Intervention (SAFESUB)

Det er en økende interesse fra industrien for smarte robotløsninger som kan operere i komplekse og ustrukturerte scenarier. For å møte dette behovet vil vi i SAFESUB-prosjektet bevege oss forbi forskningsfronten og bygge tverrfaglig kompetanse i skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)

Det er nødvendig med kraftige og vedvarende reduksjoner i utslipp av drivhusgasser for å oppfylle målene satt i Parisavtalen fra 2015. Politikerne og industrien mener at en overgang fra fossile brensler til hydrogen og hydrogenbaserte energibærere kan være en del av løsningen. Grønn ammoniakk pro...

Awarded: NOK 9.6 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Seal integrity analysis of maritime battery cells for 2nd life applications

En stor innsats er utført for å muliggjøre utvidet levetid for batterier. Denne innsatsen er ofte konsentrert rundt ekstrapolering av data om syklusliv. Noen tar også hensyn til kalenderlivet, men dette er ikke tilstrekkelig. Alle Li-ion battericeller er forseglet for å forhindre elektrolyttlekka...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

curbing Fisheries and Aquacultures Maritime air Emissions

Norge har som mål å redusere sine klimagassutslipp med minst 50 til 55 prosent i forhold til 1990-nivået innen 2030 og å bli et lavutslippssamfunn innen 2050. Mens Hurdalsplattformen etterspør virkemidler for å fremme en grønn omstilling av fiske- og havbruksfartøy mangler vi i dag kunnskap om hv...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

FORNY20-FORNY2020

BeSound – Acoustic Emission Monitoring System for Predictive Maintenance in Offshore And Maritime Industry

Uforutsett stans i produksjon er et svært kostbart problem for maritim - og offshore industri. Kritisk løfteutstyr som svikter gir uforutsett nedetid og vedlikehold. Dette gjør det svært nyttig for industrien å kunne overvåke utstyrets helsetilstand og med det eliminere uforutsett stans. Under op...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

COMposite electrolytes for solid-state BATteries by design

I framtiden er effektive energilagringsløsninger av stor samfunnsmessige betydningen ved overgang til det grønne skiftet. Oppladbare batterier har blitt en meget viktig brikke i den grønne omstillingen vi står midt i, noe som gjenspeiles i den raskt voksende batteriindustrien i Norge. Blant oppla...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Syrenna: Scalable underwater intelligence

Å skaffe sanntidsmålinger fra havvannet og havbunnen er en utfordring. Havforskingsbøyer har blitt brukt til å samle data fra ett sted over lang tid, men deres størrelse og vekt gjør det utfordrende å utplassere og vedlikeholde dem. Å installere sensorer på forskjellige dyp og etablere et kommuni...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

Conversion of BIOmass resource from forest industry into hard carbons as greener sodium ion battery ANODE (BIOANODE)

Den store bekymringen for global oppvarming og stadig økende etterspørsel etter energi har utløst et presserende skifte fra fossile brensler mot fornybare energikilder. Drevet av denne pågående overgangen til ren energi, forventes etterspørselen etter batterier å vokse raskt i de kommende årene. ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Vestfold

FORNY20-FORNY2020

Verifying LINE-sensors for coastal surveillance and reserve navigation

FFI har i mer enn 10 år utviklet og testet «LINE»-konseptet, bestående av utstyr for deteksjon, geolokalisering og gjenkjenning av sivile navigasjonsradarer som brukes av maritime fartøyer. Vi ser et betydelig potensial for kommersialisering av utstyret, metodene og programvaren som er utviklet, ...

Awarded: NOK 5.0 mill.

Project Period: 2023-2025

Location: Akershus

MILJØFORSK-Miljøforskning for en grønn samfunnsomstilling

Climate Invasives --- MINIMIZING THE NEGATIVE EFFECTS OF CLIMATE CHANGE-INDUCED SPREAD OF INVASIVE ALIEN SPECIES TO MARINE PROTECTED AREAS

Akvatiske invasive arter er en av de største truslene mot biologisk mangfold i havene. Et av hovedtiltakene innenfor marine strategier for å bevare biologisk mangfold er å etablere marine verneområder (MPA). MPA er områder med høyt biologisk mangfold, og det er derfor viktig å etablere effektive ...

Awarded: NOK 3.9 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Vestland

MARINFORSKFISK-Marine ressurser og miljø - fiskeri

Marine co-existence scenario building

Behov for energi og mat fra havet forventes å føre til betydelig vekst i bruken av våre nære havområder de neste 10-20 årene. DNVs rapport «Ocean’s Future to 2050» viser at kampen om havareal tilspisser seg, og at en vesentlig del av verdens kystsoner allerede er under sterkt press. Utbygging av ...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Akershus