0 projects

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Shipping- og offshorelogistikk 2012

Utvalgte foredragstema vil være: - Design i kjedeperspektiv, simulering som verktøy - Optimalisering av flåtestørrelse og sammensetning, optimering som verktøy - Effektivisering av logistikk-kjeder, metoder for beslutningsstøtte - Utfordringer i nordområ dene, behovet for ny kompetanse og løsnin...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Havnesikkerhet - En Felles Tilnærming til ISPS

I rapporten fra Kystverket, "Havnesikringstiltak i Norge, sammenlignet med Sverige, Island og Danmark" pekes det på at bruken av uavhengige og ulike Recognised Security Organisations (RSOs) i sårbarhetsvurderinger, samt ulik praksis i utarbeidelse av Port Facility Security Plan (PFSP) mellom lan...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Risk and resilience of arctic field logistics

Offshore oil & gas exploration and production operations are complex undertakings, especially where Arctic areas are involved. This is of course due to a number of rather obvious and easily observable facts: - The distances from any sort of established i nfrastructure are much larger than for ?c...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt - Innovativ bruk av ny teknologi for effektiv informasjonsinnhenting og elektronisk merking av farleder.

Hovedmålet med hovedprosjektet er: Utvikle og demonstrere bruk av ny teknologi for elektronisk oppmerking og informasjonsinnhenting i farleder basert på risikovurdering og internasjonale krav. Den foreslåtte utviklingen vil bidra til - Optimal utnyttels e av ressurser for planlegging, utbygging...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Forprosjekt maritim offshore logistikk optimering

I dette forprosjektet ønsker vi å danne grunnlaget for et hovedprosjekt hvor det skal utvikles kvantitative modellbeskrivelser av avanserte transport- og logistikkoperasjoner. Disse modellbeskrivelsene vil så benyttes som beslutningsstøtteverktøy for å si kre en ressurseffektiv utnyttelse av fart...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Spesialfartøy for undervannsoperasjoner i havbruk

Gjennom det MAROFF/industrifinansierte prosjektet "Servicefartøy 2010" har en fått mange innspill og synspunkter i forhold til den videre utviklingen av havbruksnæringen generelt og havbruksfartøy spesielt. Større oppdrettskonstruksjoner og mer avanserte operasjoner har økt behovet for å kunne "...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reducing energy consumption for heat processes in engine room and for cargo heating and tank cleaning

Several Norwegian ship owners employ their ships in the trade and transport of chemicals. Chemical carriers are one of the most complicated areas within cargo handling, with thousands of different cargoes/commodities transported, with treatment and cleani ng of cargoes into segregation of more th...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Design and analysis of the foundation and anchoring systems of offshore wind turbine platforms for the southern Baltic

The main objective of the proposed project is to work out the design, handling and economical aspects of offshore wind turbine platforms for use in the southern Baltic Sea, within the Polish economical zone. The design will be based on existing concepts u pdated with technical developments that a...

Awarded: NOK 29,999

Project Period: 2012-2013

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reconfiguration and maintenance of High Value Manufacturing in dynamic networks

The research community in Molde has analysed industrial cluster characteristics within the Norwegian ship industry since the end of the 1980ies. This industry has shown a remarkable ability to change and to adapt to new challenges. The ability to change a nd renewal as ?the world? changes is the ...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Beslutningsstøtte for tonnasje-allokering og planlegging

Dette forprosjektet skal legge grunnlaget for et hovedprosjekt hvor man ønsker å utvikle innovative løsninger for å kunne ta hensyn til disse aspektene (og andre) i en helhetlig planleggingsprosess, slik at man i langt større grad enn i dag kan utnytte po tensialet som ligger i flåten. Man vil få...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Anvendelser og krav til sensorer for bruk på droner

Forprosjektet deles i tre aktiviteter Aktivitet 1: Etablere en prosjektgruppe for hovedprosjektet. En vil legge vekt på å få med samarbeidspartner som representerer brukere for eksempel innen havbruk og forvaltningen representert ved Kystverket og Fisker idirektoratet. Aktivitet 2: Kartlegge akt...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sikrere og mer miljøvennlig oppankring av skip

I forprosjektet ønsker vi å ha møter med alle i Norge som kan tenkes å være med å bidra faglig og /eller økonomisk i et hovedprosjekt som har som hovedmål å oppgradere ankersystemene om bord i skip til større sikkerhet og mer miljøvennlighet. Vi skal ha møter med Det norske Veritas og Marintek ...

Awarded: NOK 0.20 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ny tauekonfigurasjon for trål

Prosjektet skal utvikle ny teknologi og metodikk for å redusere tauekraft for en tråler, ved å undersøke og teste ut gjennom animasjoner, numeriske simuleringer, modellforsøk og fullskalatester, hvordan en ny tauekonfigurasjon kan implementeres. Den nye t auekonfigurasjonen innebærer kort sagt å ...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MACS: Maritime Control System of the Future

Developments in ship bridges and machine control rooms have to a large extent taken place according to an addition principle - control systems have been acquired after market introduction and added to older solutions. As a result different interfaces and equipment systems of different generation...

Awarded: NOK 5.2 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Formidlingskonferanse - IGLO-MP2020

Det skal gjennomføres følgende fomdilingsarrangement: Mandag 5.juni : - Avreise Trondheim - Kristiansund hurtigbåt - Presentasjoner fra prosjektene ved Westbase i Kristiansund - Ettermiddagsworkshop og middag Hurtigruten Kristiansund til Ålesund Tirsdag 6.juni: - Dagskonferanse ved H...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2014

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av teknologi for miljøvennlig fjerning av påvekstorganismer på skip - forprosjekt

Vasking av skipsskrog med påfølgende oppsamling av avfallet er viktig av følgende grunner: 1) For å redusere rederienes bunkerskostnader og spare miljøet for betydelige mengder CO2, NOx og SOx, 2) for å redusere påvekstorganismer og derved minimere muligh etene for å spre arter til nye områder, o...

Awarded: NOK 0.12 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hydroelastic effects and dynamic response of propellers and thrusters

The project aims at solving the in-service problems of azimuthing thrusters related to failure of bevel gears, shaft bearings and seals, which are believed to be caused by large dynamic loads occurring in extreme waves, during intermittent propeller venti lation, and strongly oblique flow. The na...

Awarded: NOK 4.0 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

ASSUR - Ubemannet fly for økt sikkerhet til sjøs

I dette prosjektet vil vi forske på en UAS (unmanned aerial system) med elektrisk fremdrift som umiddelbart kan sendes opp fra et skip i krisesituasjoner. Dette er et konsept som vi har valgt å kalle ASSUR (Airborne Ship Safety Using Robots). ASSUR vil be stå av et lite elektrisk fly på 2-3 kg ut...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Nordland - Nordlánnda

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Situation Awareness and Decision Support Tools for demanding marine operations

In the SITAWARE project we will study how people make decisions during demanding and advanced marine operations, particularly under stress. The purpose is to learn how to build optimal systems for Situation Awareness (SA) and operator decision support. Advanced and demanding marine operations ...

Awarded: NOK 7.5 mill.

Project Period: 2012-2014

Location: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Maritime radiosystemers egenskaper i nordområdene

Hovedmålet med MARENOR er å vurdere og kvantifisere ytelsen til navigasjons- og kommunikasjonssystemer for bruk i arktiske områder. Dette vil gjøres ved innsamling og analyse av data fra måleoppsett i felt. Atmosfæriske fenomener (ising, sludd, tåke osv.), elektromagnetisk aktivitet (Aurora Bore...

Awarded: NOK 8.4 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Energy and emission technology for improving vessel operations

IMO, EU and other political bodys have established regulations for emissions from ships and put forward targets for energy efficiency in international shipping industry. New emission controlled area are developing and will require accurate reporting and u nderstanding of the total energy use and ...

Awarded: NOK 9.3 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Aluminiumsnot for bruk innen havbruksnæringen

Størrelsen på anleggene som brukes innenfor merdbasert oppdrett har utviklet seg betydelig sammen med økende produksjon. En moderne oppdrettslokalitet har en produksjon som kan komme opp i 10-15000 tonn totalt og merder med volum opptil 50000m3. Trenden e r stadig større merder og lokaliteter som...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2012-2012

Location: Innlandet

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

DEVELOPMENT OF MULTIRIG SEMI-PELAGIC TRAWLING

Dette prosjektet har skapt ny kunnskap og teknologi for semi-pelagisk tråling etter torsk og reker i Barentshavet. Det som er blitt oppnådd så lang i prosjektet har vært mulig på grunn av godt samarbeid mellom vitenskapelige- og industrielle partnere. Denne rapporten beskriver hovedresultatene so...

Awarded: NOK 9.8 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Low Energy and Emission Design for Ships

Hvordan kan sivilingeniør studenter i marin teknikk bidra til skipsdesign og løsninger for fremtidens energieffektive sjøtransport? Studenter fra Institutt for marin teknikk ved NTNU, støttet av Low Energy and Emission Design of Ships, LEEDS prosjektet deltar i samarbeid med HydroContest (www.hyd...

Awarded: NOK 15.9 mill.

Project Period: 2012-2019

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

On-board test installation cleaning all exhaust gases to meet the IMO Annex VI obligations in 2015/2020.

The adoption of IMO Annex VI for the maritime industry was motivated by the need to reduce the global and local impact of harmful emissions from ships. Especially, there has been high focus on sulphur emissions and to reduce these in areas entitled sulphu r emission control areas (SECA) later ent...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Østfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Robustness in shipbuilding planning and operations - NextShip

Kompleksiteten ved planlegging og bygging av skip for avanserte havromsoperasjoner i Norge, er i stor grad drevet av usikkerhet i valg av utrustning med påfølgende endringer av tekniske spesifikasjoner. Dette gjelder gjennom hele skipets byggeperiode, noe som leder til kontinuerlig endring i plan...

Awarded: NOK 11.2 mill.

Project Period: 2012-2017

Location: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

A Flexible and Common Control Architecture for Rolls-royce Marine Cranes and Robotic Arms

Cranes are widely used to handle and transfer objects from large container ships to smaller lighters or to the quays of the harbors. The control of robotic cranes is always a challenging task which involves many problems such as load sway, positioning acc uracy, suppression, collision avoidance, ...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av ROV som verktøy for automatiserte simultane notoperasjoner i oppdrettsmerd

Prosjektarbeidet vil fokusere på utvikling av intelligente og spesialiserte ROV-løsninger for å utføre flere oppgaver knyttet til oppdrettsnot i en og samme operasjon. Prosjektet vil bidra til reduserte kostnader, forbedret effektivitet, økt kvalitet på o perasjonene, redusert bruk av dykkere og ...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2012-2015

Location: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Green and Safe Transport in Commerical Shipping

-

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2012-2014

Location: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

A Novel Integrated Anti-sway System for Rolls-Royce Marine Shipboard Cranes

The proposed project will address the development of a novel anti-sway control architecture for different Rolls-Royce marine shipboard cranes, offering stability, safety, and efficiency during lifting, handling, transportation, and other manipulation. Fir st, some systems in related literature ar...

Awarded: NOK 0.80 mill.

Project Period: 2012-2013

Location: Møre og Romsdal