0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ImagiNation. Mapping the Imagined Geographies of Norwegian Literature from 1814 to 1905

Se for deg et digitalt verdenskart som visualiserer hvilke steder, land og regioner som har blitt nevnt fra år til år i norsk litteratur mellom 1814 og 1905. Hvilke bilder av Norge og verden vil avtegne seg? Og hvordan kan en slik digital litteraturgeografi brukes til å fornye norsk litteraturhis...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development

Forestill deg at vennen din under en kjedelig forelesning lener seg mot deg og hvisker «Jøss, for en smart uttalelse!» mens hun himler med øynene. For å forstå hva hun mener er det ikke tilstrekkelig å kjenne ordenes betydning og setningens grammatikk. Såkalt pragmatisk kompetanse er vel så vikti...

Awarded: NOK 8.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Signed Language Depiction as an Engine for Promoting Inclusion, Communication, and Translation

Tegnede språk er fullverdige og selvstendige språk. Gjennom tegnspråk kan en uttrykke alle typer fakta, meninger, og følelser, akkurat som en kan via et talt språk. Norsk tegnspråk (NTS) er forskjellig fra andre lands tegnspråk. For eksempel så kan ikke NTS automatisk bli forstått av personer som...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Organisational coupling of higher education institutions

Det er betydelig offentlig interesse i høy kvalitet i høyere utdanning og forskning. Reformer i høyere utdanning har imidlertid ofte ledet til enten begrenset endring eller en rekke uintenderte konsekvenser. Dette forklares vanligvis med en rekke vedvarende spesifikke kjennetegn ved universiteten...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

LANGUAGES: Comparing language use and instruction across contexts

I LANGUAGES søker vi å identifisere likheter og forskjeller i hvordan to av verdens mest talte og underviste språk – engelsk og fransk – undervises i europeiske klasserom. Ved å sammenligne ulike kontekster, gir LANGUAGES et innovativt blikk på språkundervisning. Prosjektet studerer språkundervis...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingual Minds: grammar interaction in multilingual acquisition

Over halvparten av verdens befolkning er flerspråklige, og så mye som to tredjedeler av alle barn vokser opp med mer enn ett språk. I Europa er andelen flerspråklige barn for tiden rundt 20-25 %, og den øker stadig. De siste tiårene har vi vært vitne til en betydelig økning i innsats og interesse...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Redefining the Public Sphere: Education Reforms and the Inclusion of Women in Public Participation (REPS)

Kvinners inkludering i den offentlige sfære, først som aktivister og velgere og senere som politiske representanter og embetskvinner, skiller det 20. århundret fra de foregående. REPS-prosjektet studerer hvordan politiske institusjoner og offentlig politikk kan fremme kvinners deltagelse i det of...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

CLASS - Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools

CLASS er en sammenliknende studie der vi bruker ulike forskningsmetoder for å studere utdanningslederes handlingsrom i kommuner og skoler i Norge, Sverige og Tyskland fra 1990-tallet og frem til i dag. Forskningsprosjektet utvikler ny kunnskap om hva en hensiktsmessig balanse mellom nasjonal og l...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools

Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever som strever med stille og innadvendt atferd opplever ungdomsskolen. Det kan være ulike årsaker til at barn og unge er stille og innadvendt. I dette prosjektet handler det om ungdommer som er engstelige, tilbaketrukket og selvbev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rehearsing Teaching Professionally (ReTPro) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education

ReTPro (Rehearsing Teaching Professionally) har som overordna mål å bidra til å etablera ei grunnskulelærarutdanning der lærarstudentane får høve til å øva på å vera den fagleg utøvande læraren, også når dei er på campus. Lærarstudentane vekslar mellom å øva på, utøva, undersøkja og reflektera ov...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Shared Reading Practices in Early Childhood Education and families for Language Learning and Literature experiences

SPrELL skal støtte flerspråklige barns litterasitets- og andrespråksutvikling, motivere omsorgspersoner og barnehagelærere til å lese sammen med barn - i digitale bøker på flere språk - og bidra til økt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige familier. Overordnet mål i SPrELL er å øke kvalit...

Awarded: NOK 15.1 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

INTERACT: Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through video-based professional development on teaching interactions

INTERACT handlar om samhandlinga mellom lærarar og elevar i vidaregåande opplæring (vgo). Målet er å utvikle og evaluere eit nettbasert kompetanseutviklingstiltak for lærarar som kan bidra til å styrke lærar-elevinteraksjonar. Ved å styrke lærar-elevinteraksjonar kan engasjementet og læringa til...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools (OutMus)

I OutMus forsøker vi å forstå bedre hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker eleven. I grunnskolens rammeplan er noen av målene for musikkundervisningen at eleven skal både oppleve, reflektere, forstå og deltar i musikalske aktiviteter. For å nå disse målene er læringsutbytte i...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Adult Acquisition of Norwegian as a second language

Målet med ALAN-prosjektet er å bidra til å utvikle kunnskap om korleis immigrantar med låg utdanning frå heimlandet utviklar kommunikative ferdigheiter på andrespråket norsk. I Noreg utgjer innvandrarar utan høgare utdanning frå heimlandet den største gruppa av deltakarar i det offisielle statleg...

Awarded: NOK 12.4 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics, Science and Computational Thinking (MASCOT)

Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en viktig kompetanse for det 21. århundre. Å arbeide med AT er å utvikle analytisk og kritisk tenkning, kreativitet, problemløsingsevner samt innsikt i vitenskapelige praksiser. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i samfunne...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

When Robots meet the Nordic model: job creation, destruction or retraining? (RoboNord)

Formålet med dette prosjektet er å undersøke virkningen av robotisering på ferdighetskrav og arbeidsmarkedsutfall for både bedrifter og enkeltpersoner. Vi studerer disse effektene både på individ- og bedriftsnivå. Først tar vi for oss de kortsiktige og langsiktige virkningene av robotisering på r...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

OEES: The Oslo Early Education Study. A Collaborative and Knowledge-building Project

Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Det skal vi forsøke å finne ut av i kompetanse- og samarbeidsprosjektet The Oslo Early Education Study (OEES), eller Språksterk 1-6 som vi kaller prosjektet på norsk. Prosjektet er et samarbeid mello...

Awarded: NOK 20.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher

STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer Høsten 2022 starter de første nyutdannede lærerne med 5-årig masterutdanning å arbeide i grunnskolen. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fo...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transgenerational, Social, and Individual Predictors of High-School Dropout: An Ecological Model Tested in a Multi-Data Design

Mer enn 25% av norske elever på videregående (16-19 år) blir ikke uteksaminert innen fem år etter opptak. Mye tyder på at frafall fra videregående skole er et resultat av en prosess som starter tidlig i livet, og at ungdom som faller ut av videregående opplæring er sårbare for en rekke sosial- og...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The missing middle - a comparative study of transitions among low to mid performing students from academic upper secondary school

MISSING MIDDLE: En sammenlignende studie av overgang til høyere utdanning og arbeid blant ungdom som har fullført studieforberedende programmer med gjennomsnittlige eller lave karakterer. Mye av forskningen om overganger i utdanningssystemet er enten orientert om de som gjør det svært bra og som...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Education and simulation-based training

Profesjonsutdanninger har et behov for å koble teori og praksis gjennom aktiv studentinvolvering. Bruk av simulering er lovende for å få til dette. De siste års teknologiske fremskritt har betydelig utvidet mulighetene til å trene i et realistisk og risikofritt miljø før man trer inn på arbeidsp...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisning hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser slik at d...

Awarded: NOK 5.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies

Innledning: Hva skjer i matematikkundervisningen, når elever har bakgrunn fra ulike språk og kulturer? Kan matematikk bidra til likestilling og sosial rettferdighet? Kan faget i seg selv forsterkes av et mangfold av språk og kulturer? Dette prosjektet undersøker storylines og styrkebaserte pedago...

Awarded: NOK 11.3 mill.

Project Period: 2020-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilectal Lliteracy in Education

MultiLit-prosjektet utforskar ei rekkje sider ved den norske språkstoda med eit komparativt blikk til den frisiske språksituasjonen i Frisland i Nederland. Hovudmålet med prosjektet er å undersøka kva bidrag variert språkintern skrivekunne har til læring, det vil seia i kva grad det å aktivt skri...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

pARTiciPED. Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools

Fremtidige lærere må bli sterke premissleverandører når stadig mer tid skal avses i skolehverdagen til eksterne samarbeidspartnere som Den Teknologiske Skolesekken, Ungt Entreprenørskap og Den Kulturelle Skolesekken. Forskningsprosjektet pARTiciPED vil finne nye veier for å styrke fremtidige lære...

Awarded: NOK 10.2 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

STEM Education in Newton Rooms: Students Learning in Group Work; Process, Content and Social Organisation.

Realfag og teknologi i Newton-rom: Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering Et Newton-rom er en læringsarena for skoler og barnehager i et geografisk område. Rommene er eid av skoleeierne og er utstyrt med moderne utstyr for undervisning i realfag og teknologi, og ...

Awarded: NOK 8.6 mill.

Project Period: 2020-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better provision for Norway’s children from early childhood education and care through primary school [BeProS]

GoBaN skole GoBaN skole består av to design Design 1. består av det opprinnelige utvalget med 1152 barn født 2011 og 2012 basert på foreldrenes samtykke i oppstart av prosjektet. Det er utarbeidet egen DPIA for dette prosjektet. Design 1 består av data fra T1 og T2 (barnehage - og barnadata fra ...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Ukjent Fylke