0 projects

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulering som pedagogisk metode i et livslangt læring-perspektiv.

Etter en lang periode med distanse og hjemmekontor for en del av sektoren og økt aktivitet og omlegging av aktiviteter for en annen del av sektoren, vil det være nyttig med en fot i bakken nå. Vi trenger både å se bakover på de erfaringer vi har gjort oss innen utdannings- og i helsesektoren når ...

Awarded: NOK 0.12 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Ukjent Fylke

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan hjelpe studenter til å lykkes med å lære

Dette prosjektet ser på hvordan man kan bruke mekanismer og intervensjoner i digitale læringsplattformer for å øke studenters læring og bedre studentenes lærevaner i høyere utdanning. Prosjektet ventes å gi kunnskap som kan brukes til å forbedre digitale læreplattformer samt tradisjonelle og digi...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014, og evaluert høsten 2015. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 1 000 000 i tillegg til Stim-OA. Totalt ble det utbetalt 1 600 000 fra fondet i 2020, nesten en dobling i forhold til året før. Mye av ø...

Awarded: NOK 0.36 mill.

Project Period: 2021-2021

Location: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA Publiseringsstøtte. Høgskulen i Volda 2020.

Søknad om støtte til åpen publisering.

Awarded: NOK 23,000

Project Period: 2021-2021

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom...

Awarded: NOK 11.9 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special Needs Education and Inclusion for the 21st Century— Achieving an Inclusive Multi-tiered System of Support

Målet med prosjektet er å etablere et forskningssenter om spesialundervisning og inkluderende praksis for å styrke forskningen innen spesialundervisning og inkludering i Norge. Fem forskningsmiljøer for spesialundervisning i Norge, med Institutt for spesialundervisning ved Universitetet i Oslo so...

Awarded: NOK 32.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidi...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske lærernes profesjonelle undervisningspraksis, og elevenes læringserfaringer med heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst, og med det nye læreverket, fagfornyinga, som pedagogisk rammeverk. Målet er å identifisere og utforske ulike aspekte...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kommuner kan utvikle lokale modeller for arbeidslivsfaget for å styrke elevers motivasjon og mestringstro for å forhindre frafall

Forskningen søker å finne svar på hvordan en lokal modell for arbeidslivsfaget kan utvikles på en slik måte at det fører til økt motivasjon og mestringstro for elever som risikerer frafall. De aller fleste barn og unge klarer seg bra i skolen og i livet, men det er likevel en stadig større gruppe...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

CLASS - Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools

CLASS er en sammenliknende studie der vi bruker ulike forskningsmetoder for å studere utdanningslederes handlingsrom i kommuner og skoler i Norge, Sverige og Tyskland fra 1990-tallet og frem til i dag. Forskningsprosjektet utvikler ny kunnskap om hva en hensiktsmessig balanse mellom nasjonal og l...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools

Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever som strever med stille og innadvendt atferd opplever ungdomsskolen. Det kan være ulike årsaker til at barn og unge er stille og innadvendt. I dette prosjektet handler det om ungdommer som er engstelige, tilbaketrukket og selvbev...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rehearsing Teaching Professionally (ReTPro) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education

ReTPro (Rehearsing Teaching Professionally) har som overordna mål å bidra til å etablera ei grunnskulelærarutdanning der lærarstudentane får høve til å øva på å vera den fagleg utøvande læraren, også når dei er på campus. Lærarstudentane vekslar mellom å øva på, utøva, undersøkja og reflektera ov...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics, Science and Computational Thinking (MASCOT)

Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en viktig kompetanse for det 21. århundre. Å arbeide med AT er å utvikle analytisk og kritisk tenkning, kreativitet, problemløsingsevner samt innsikt i vitenskapelige praksiser. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i samfunne...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

OEES: The Oslo Early Education Study. A Collaborative and Knowledge-building Project

Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Det skal vi forsøke å finne ut av i kompetanse- og samarbeidsprosjektet The Oslo Early Education Study (OEES), eller Språksterk 1-6 som vi kaller prosjektet på norsk. Prosjektet er et samarbeid mello...

Awarded: NOK 20.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Skole i Verden: nettverk for tverrfaglig samarbeid i utdanning for bærekraft

Skole i Verden er et konsept og et nettverk rettett mot å støtte samarbeid på tvers av norske skoler og utenfor skole aktører (lokal samfunnsaktører, næringsliv, osv), med fokus på bærekraftig utvikling. Skole i Verden bygger på og videre utvikler erfaringer og verktøy skapet under H2020 SEAS pro...

Awarded: NOK 0.99 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher

STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer Høsten 2022 starter de første nyutdannede lærerne med 5-årig masterutdanning å arbeide i grunnskolen. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fo...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

HELSEVEL-H-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Jubileumskonferanse: MED MAT- OG HELSEFAGET INN I FRAMTIDA: FAGFORNYELSE, FORANKRING OG FORSKNING

Landslaget for mat og helse i skolen (LMHS) har gjennom sine 100 år vært, og er fortsatt, en iherdig og sterk stemme som kjemper for barn og unges rett til god opplæring i mat- og helsefaget i grunnskolen og for utdanning av kvalifiserte lærere i faget. Gjennom et faglig fokus på å etablere sunne...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2021-2021

Location: Ukjent Fylke

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Gameplay prediction of reading difficulties (GAMEPLAY). A machine learning approach based on school starters serious gameplay

Å kunne lese og skrive regnes som en grunnleggende ferdighet både for å lykkes i utdanning, opplæring og jobb, og for å kunne ha god livskvalitet. Mange elever strever imidlertid med å lære seg å lese. Selv om det er velkjent at tidlige tiltak er helt avgjørende for å hjelpe elever som står i far...

Awarded: NOK 5.5 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læringsbrett i matematikkundervising på 3.trinn - innsikt i læringspotensiale utifrå eit elevperspektiv.

Digitale reiskap i klasseromma aukar i tilgjengelegheit og synlegheit. Etter at den grunnleggjande ferdigheita om å bruke digitale reiskap i 2006 vart vedteke å skulle integrerast i kompetansemåla, har satsinga kring digitale reiskap auka stort. Sidan 2006 har mange kommunar gjort innkjøp av digi...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transgenerational, Social, and Individual Predictors of High-School Dropout: An Ecological Model Tested in a Multi-Data Design

Mer enn 25% av norske elever på videregående (16-19 år) blir ikke uteksaminert innen fem år etter opptak. Mye tyder på at frafall fra videregående skole er et resultat av en prosess som starter tidlig i livet, og at ungdom som faller ut av videregående opplæring er sårbare for en rekke sosial- og...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Education and simulation-based training

Profesjonsutdanninger har et behov for å koble teori og praksis gjennom aktiv studentinvolvering. Bruk av simulering er lovende for å få til dette. De siste års teknologiske fremskritt har betydelig utvidet mulighetene til å trene i et realistisk og risikofritt miljø før man trer inn på arbeidsp...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Musikkpedagogiske forståelser, praksiser og relasjoner i det tverrinstitusjonelle samarbeidsprosjektet Kulturdag.

Kulturdag er et utviklingsprosjekt hvor Trondheim kommune forsøker å imøtekomme regjeringens ønske om et økt fokus på de praktisk-estetiske fagene i grunnskolen samt samarbeid mellom kulturskole og grunnskole om de praktisk-etiske fagene. I Kulturdag bidrar kulturskolelærere sammen med grunnskole...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Ukjent Fylke

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Deltaking i Horisont Europa – strategi og handling for Høgskulen i Volda

Høgskulen i Volda har ambisjonar om å delta i Horizon Europe. For å lykkast med dette vil vi utarbeide ein strategi og handlingsplan for deltakinga. Vidare vil vi bygge kompetanse i fagmiljøa når det gjeld søknadsskriving og i forskingsadministrasjonen når det gjeld kvalitetssikring av søknader. ...

Awarded: NOK 0.18 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisning hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser slik at d...

Awarded: NOK 5.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Ukjent Fylke

POS-ERC-Støtte til ERC søkere som oppnår god evaluering

Learning Across Sites in a Networked World

This project is aimed at improving the ERC proposal after having received evaluations in the application in for the STG 2020. The work of the application will consist of improving the clarity of the research problem and embeddedness in the field of educational research, as suggested by reviews. T...

Awarded: NOK 0.46 mill.

Project Period: 2020-2022

Location: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et ettårs pilotprosjekt høsten 2014, og evaluert høsten 2015. Fondets størrelse var i begynnelsen 150 000, og er nå økt til 1 000 000. Totalt ble det utbetalt 800 000 fra fondet i 2019; en nedgang på 135 000 fra 2018 som hovedsakelig skyldes færre utbetalinge...

Awarded: NOK 0.33 mill.

Project Period: 2020-2020

Location: Ukjent Fylke

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA Publiseringstøtte. Høgskulen i Volda 2019.

Søknad om støtte til åpen publisering.

Awarded: NOK 23,000

Project Period: 2020-2020

Location: Ukjent Fylke