0 projects

FORSKNINGSINFRA-FORSKNINGSINFRA

Learning Analytics Infrastructure: Infrastructure for data-driven research and practice in higher education and workplace learning

Digitaliseringen har skapt store mengder data som gir unike muligheter for innsikt i menneskelig adferd, læring og samhandling. Dataene er imidlertid ofte fragmenterte, utilgjengelige eller uforenlige. Dette begrenser deres potensial for forskning. Forprosjektet Learning Analytics Infrastructure ...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2025-2027

Location: Oslo

PESORDNING-PESORDNING

UIS PES 2025-2027

Økonomisk retur fra HE er satt som måleparameter i UiS 2030 strategi og sentralt i utviklingsavtalen med kunnskapdepartementet. Mobilisering, posisjonering og kompetanse-heving blir viktige prosjekt aktiviteter som delfinansieres gjennom PES rammebevilgning. Forskningsstrategiske programmer for H...

Awarded: NOK 2.4 mill.

Project Period: 2025-2027

Location: Rogaland

NYSKAPNING-NYSKAPNING

Tidligfase teknologioverføring Nord 2025/2026

Nord Universitet, med visjonen "Nord i verden: Kunnskap for framtiden", er en viktig aktør innen forskning og innovasjon, særlig i Nord-Norge, en region med betydelig vekst. Universitetets strategiplan, Strategi2030, understreker samarbeid med næringsliv og samfunn for å fremme innovasjon, entrep...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2025-2026

Location: Nordland - Nordlánnda

NYSKAPNING-NYSKAPNING

CoDesign: Driving innovation in higher education curriculum building and quality assurance through collaborative design and analytics

...

Awarded: NOK 0.50 mill.

Project Period: 2024-2025

Location: Vestland

FOFORMIDLING-FOFORMIDLING

Forskningsfest i samarbeid med universitetsskolene

Prosjektet som gjennomføres er lagt opp på følgende måte: - I løpet av vårsemesteret er vi i kontakt med universitetsskolene og rekrutterer lærere og elever til samarbeidet. Det legges en plan for høstens opplegg i samarbeid mellom fagansatte ved universitetet og lærerne ved skolene. - I perioden...

Awarded: NOK 14,220

Project Period: 2024-2025

Location: Nordland - Nordlánnda

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Elevens stemme i transfaglig undervisningsdesign

Populærvitenskapelig framstilling Doktorgradsprosjektet har til hensikt å gi informasjon om hva elevene opplever som gode læringsprosesser, med tanke på opplevelse av mestring, økt kompetanse og læring, samt inkludering og medvirkning i et fagintegrert undervisningsdesign. Prosjektet vil gi elev...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Buskerud

HELSEFORSKNING-HELSEFORSKNING

Bedre beskyttelse av barn og unge gjennom en mer systemisk samhandling i forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd i skolen

Seksuelle overgrep mot barn har i økende grad blitt anerkjent internasjonalt som et folkehelseproblem med alvorlige konsekvenser. Tradisjonelt har det primære fokuset på forebygging og intervensjon vært rettet mot voksne som forgriper seg på barn. Et slikt fokus har i liten grad tatt høyde for at...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Vestfold

UTDANNING-UTDANNING

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence

Ideen for forskningsprosjektet Ledelse og læring for utvikling av læreres profesjonelle digitale kompetanse (LeadDig), er å utvikle skoler som lærer ved å fokusere på profesjonell digital kompetanse for å styrke elevenes læringsmiljø og læring i seks skoler. Hulsbos et al. (2016) oversiktsstudie ...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

YourMove! Developing an App-Delivered Motivation Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS)

Verdens helseorganisasjon anbefaler at ungdom utfører mer enn 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med kraftig fysisk aktivitet per uke. Globalt er det mer enn 80 % av ungdommene (i alderen 11-17 år) som ikke oppfyller disse kriteriene, og ungdom i ...

Awarded: NOK 12.6 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

DigUP - a novel digital didactic unit planner for teachers

DigUP er et plattformuavhengig nettbasert planleggingsverktøy for lærere. Nyvinningen støtter lærerne i transformasjonen fra nasjonale læreplaner til konkret undervisning. DigUP støtter lærernes refleksjoner over didaktiske dilemmaer gjennom forskningsbaserte spørsmål, hint og korte tekster som d...

Awarded: NOK 0.46 mill.

Project Period: 2023-2024

Location: Rogaland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

PES-MISS-2023-01-11 - CSA

Prosjektaktivitetene inkluderer planlegging, koordinering, utarbeidelse, validering og innsending av en høyt kvalifisert søknad innen fristen 20.9.2023. Tenk Digital AS delta som koordinator eller vanlig deltaker. Correlate er planlagt bidra med partner for digitalt kunnskapsdeling. I tillegg er ...

Awarded: NOK 0.25 mill.

Project Period: 2023-2023

Location: Østfold

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SUKIP og Kompetanseløftet. Partnerskapssamarbeid mellom UH-sektor, Statped og kommuner om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis.

Det arrangeres et fagseminar der erfaringer og innsikt fra prosjektet Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis (SUKIP) blir delt og koplet til aktuelle problemstillinger knyttet til igangsatt samarbeid mellom kommuner, UH-sektor og Statped innenfor den nye nasjonale strategie...

Awarded: NOK 0.15 mill.

Project Period: 2023-2023

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Be-Prox. An effectiveness study of a bullying intervention in Norwegian kindergartens.

Mobbing kan ødelegge liv. Til enhver tid mobbes om lag 40 000 barn og unge i grunnskolen i Norge, og vi vet at negative handlinger og mobbing mellom barn utvikler seg allerede i barnehagen. I dette prosjektet vil vi undersøke om et forebyggende tiltak mot mobbing bidrar til å forebygge, avdekke o...

Awarded: NOK 20.0 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Vestland

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

FRIPROSJEKT-FRIPROSJEKT

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Awarded: NOK 6.2 mill.

Project Period: 2022-2028

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

De siste femti årene har det vært en økende etterlysning av tverrfaglig utdanning, forskning og arbeid som et middel for å løse problemer vi står overfor i dag, som klimaendringer, pandemier og sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at samarbeid om tverrfaglig undervisning og forskning kan...

Awarded: NOK 11.6 mill.

Project Period: 2021-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessenso...

Awarded: NOK 12.1 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Coming back to our senses to transform children’s digital reading

Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer utdanningssystemet seg på audiovisuelt innhold. Duftens betydning i barns læring forsømmes. I dag øker bruken av antiseptiske midler og sanitærprodukter....

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

CLASS - Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools

CLASS er en sammenliknende studie der vi bruker ulike forskningsmetoder for å studere utdanningslederes handlingsrom i kommuner og skoler i Norge, Sverige og Tyskland fra 1990-tallet og frem til i dag. Forskningsprosjektet utvikler ny kunnskap om nasjonal og lokal styring og handlingsrom i utdan...

Awarded: NOK 11.8 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Buskerud

UTDANNING-UTDANNING

Rehearsing Teaching Professionally (ReTPro) – Building Purposeful Teaching Repertoires to Bridge Theory and Practice in Teacher Education

ReTPro (Rehearsing Teaching Professionally) har som overordna mål å bidra til å etablera ei grunnskulelærarutdanning der lærarstudentane får høve til å øva på å vera den fagleg utøvande læraren, også når dei er på campus. Lærarstudentane vekslar mellom å øva på, utøva, undersøkja og reflektera ov...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

OEES: The Oslo Early Education Study. A Collaborative and Knowledge-building Project

Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Dette har vi undersøkt i kompetanse- og samarbeidsprosjektet Oslo Early Education Study (OEES), også kjent som Språksterk 1-6 på norsk. Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Na...

Awarded: NOK 20.2 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher

STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med 5-årig masterutdanning som lærere. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fordypn...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Buskerud

HELSEVEL-H-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Jubileumskonferanse: MED MAT- OG HELSEFAGET INN I FRAMTIDA: FAGFORNYELSE, FORANKRING OG FORSKNING

Landslaget for mat og helse i skolen (LMHS) har gjennom sine 100 år vært, og er fortsatt, en iherdig og sterk stemme som kjemper for barn og unges rett til god opplæring i mat- og helsefaget i grunnskolen og for utdanning av kvalifiserte lærere i faget. Gjennom et faglig fokus på å etablere sunne...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2021-2021

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Transgenerational, Social, and Individual Predictors of High-School Dropout: An Ecological Model Tested in a Multi-Data Design

Mer enn 25% av norske elever på videregående (16-19 år) blir ikke uteksaminert innen fem år etter opptak. Mye tyder på at frafall fra videregående skole er et resultat av en prosess som starter tidlig i livet, og at ungdom som faller ut av videregående opplæring er sårbare for en rekke sosial- og...

Awarded: NOK 12.3 mill.

Project Period: 2021-2026

Location: Trøndelag - Trööndelage

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Deltaking i Horisont Europa – strategi og handling for Høgskulen i Volda

Høgskulen i Volda har ambisjonar om å delta i Horizon Europe. For å lykkast med dette vil vi utarbeide ein strategi og handlingsplan for deltakinga. Vidare vil vi bygge kompetanse i fagmiljøa når det gjeld søknadsskriving og i forskingsadministrasjonen når det gjeld kvalitetssikring av søknader. ...

Awarded: NOK 0.18 mill.

Project Period: 2021-2022

Location: Møre og Romsdal

UTDANNING-UTDANNING

Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)

Målet med prosjektet er å utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg hvor nye digitale visualiseringsteknologier utnyttes for å skape mer engasjerende, relevant og dybdeorientert læring for elevene. Skolen må gjøre alle elever i stand til å forstå komplekse sammenhenger og utvikle kompetanser sli...

Awarded: NOK 5.3 mill.

Project Period: 2020-2025

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

STEM Education in Newton Rooms: Students Learning in Group Work; Process, Content and Social Organisation.

Realfag og teknologi i Newton-rom: Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering Et Newton-rom er en læringsarena for skoler og barnehager i et geografisk område. Rommene er eid av skoleeierne og er utstyrt med moderne utstyr for undervisning i realfag og teknologi, og ...

Awarded: NOK 8.6 mill.

Project Period: 2020-2026

Location: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

pARTiciPED. Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools

Fremtidige lærere må bli sterke premissleverandører når stadig mer tid skal avses i skolehverdagen til eksterne samarbeidspartnere som Den Teknologiske Skolesekken, Ungt Entreprenørskap og Den Kulturelle Skolesekken. Forskningsprosjektet pARTiciPED vil finne nye veier for å styrke fremtidige lære...

Awarded: NOK 10.1 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Østfold