0 projects

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens.

Kunstig intelligens brukes stadig mer på en rekke områder i samfunnet. Dette berører i økende grad også læring og undervisning i skolen. Fremtidens utdanning og arbeidsliv vil trolig være preget av at vi arbeider med programmer som tar i bruk kunstig intelligens (KI) på ulike måter. Læring i alg...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

På randen av modernismen. En analyse av Gustav Vigelands tidlige arbeider.

Gustav Vigeland (1869–1943) dominerte det norske skulpturfeltet i en periode på nærmere 40 år, og har dermed en helt sentral plass i norsk kunsthistorie. De seneste 25 årene er det likevel kun skrevet to vitenskapelige avhandlinger om hans kunst, og antallet forskningsbaserte artikler er også beg...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hva er samhandling? En analyse av samhandling etter innføring av Bedre tverrfaglig innsats på barn- og familiefeltet i Bydel Nordre Aker

Hva er samhandling? Hva er det vi gjør? Hvordan gjør hver enkelt samhandling? Dette er spørsmål doktorgradsprosjektet søker svar på. Gjennom seks år med arbeid for å sikre struktur for samarbeid, tidlig innsats og medvirkning, er samarbeid i dag en del av hvordan oppveksttjenestene i Bydel Nordre...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Arena Unikom 2023

Arena Unikom er konferanse for alle som er interessert i hvordan kommunal sektor, universiteter, forskningsinstitutt og andre organisasjoner kan jobbe sammen for å finne gode, forskningsbaserte løsninger for morgendagens kommunale praksis. Konferansen arrangerer 2.november i Trondheim. Under over...

Awarded: NOK 99,999

Project Period: 2023-2023

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Student Employment: Does it Affect Academic Performance and Later Labour Market Success?

Formålet med dette doktorgradsprosjektet er å få mer kunnskap om det å jobbe ved siden av studiene. Påvirker det studentenes akademiske resultater, som fullføring, gjennomføringstid og karakterer? Hva med resultater senere i arbeidslivet, som fremtidig lønn og jobbmuligheter? Spiller det noen rol...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) Med økende digitalisering av samfunnet, har de fleste elevene tilgang til en egen digital enhet i skolen. Det er et stort potensial i denne teknologien for å legge til rette for gode læringsp...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Målet med dette prosjektet (TIKiS) er å øke den emosjonelle kompetansen til de voksne i skolen (slik at de kan bli bedre på å oppdage, forstå og håndtere elevenes emosjonelle behov. Utvikling av emosjonell kompetanse skjer gjennom samspill med emosjonelt kompetente voksne, og tiltakene i TIKiS re...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sosial bærekraft og samskaping av læringsaktiviteter mellom skole og museum.

For å stimulere til sosial bærekraft, hindre utenforskap og sørge for at flere unge fullfører videregående opplæring, skal det utvikles samskaping av sosial læring mellom lærere og relevante kulturarvansatte. I barne- og ungdomsårene er utviklingen av et positivt selvbilde og en trygg identitet s...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Vestfold og Telemark

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Samarbeid og den kollektive lærereffekten i Stavangerskolen: Kollektiv mestringstro og samarbeid i det profesjonelle lærerfelleskapet

Nyere internasjonal forskning viser at en sentral forutsetning for at vi skal få til en god skole som ruster elevene for morgendagens samfunn er at lærerne jobber sammen på en god måte. Akkurat hvordan dette bør gjøres har vi derimot lite kunnskap om. I dette prosjektet skal det forskes på hvorda...

Awarded: NOK 2.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Inkluderingspartnerskap

Prosjektet skal bidra til å gå fra undersøkelser av hvorfor noen er utenfor arbeid og utdanning over til hvordan flere skal komme i arbeid. Dette skal gjøres ved å utvikle modeller for å utføre og oppskalere bruk av helsefremmende inkluderingskompetanse i programmet Flere i arbeid i Kristiansand ...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske roma...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Bærekraftig samhandling mellom brukere og ansatte ved tildelingskontor. Hvordan fremme ressurser og mestring i tjenestetildelingsprosesser?

Kommunal sektor har et stort ansvar i forhold til å gi gode og forsvarlige tjenester til kommunens innbyggere i alle faser av livet. Det er en økning av antall brukere, gruppen av eldre vokser og det blir stadig flere yngre brukere med behov for langvarige og sammensatte tjenester etter Lov om He...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

CL3-Civil Security for Society

Multi-hazard and risk informed system for Enhanced local and regional Disaster risk management

Multi-hazard and risk informed system for Enhanced local and regional Disaster risk management

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo og 2 andre

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livskvalitet for familier som lever i de mest utsatte livssituasjonene

Kan velferdstjenester forandres slik at mennesker som lever i de mest utsatte livssituasjonene får bedre livskvalitet? Blir tjenestene mer hjelpsomme om de profesjonelle lar seg “lede” av familiene? «Minst hjelp til de som trenger det mest» oppsummerer en av de største studiene om barnevernet. P...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Designing trust in a distrust evoking context - improving complex collaborations in child welfare.

Hovedmålet med denne studien er å utforske hvordan barnevernets praksis kan designes for å skape best mulig samarbeid med foreldre. Prosjektet er tverrfaglig, og gjennomføres i et samarbeid mellom Bærum kommune og Arkitektur- og Designhøyskolen i Oslo, der vi vil utforske potensialet for bruk av ...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Contested paradigms on irregular migrants in Norway

Til tross for at Den Norske Kirken og staten formelt skilte lag i 2012, har kirken opprettholdt nære bånd til staten. Kirken har fortsatt å være en sentral politisk stemme i politiske debatter i Norge. Derfor er det viktig å studere rollen som kirken fortsatt har i debatter som gjelder migrasjon ...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2025

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

The Child`s Right to Family Life and Stability in Foster Care

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har gjentatte ganger dømt Norge for brudd på retten til familieliv for barn i fosterhjem. I dommene fra EMD har Norge blitt kritisert for å ikke balansere hensynet til barnets beste med retten til familieliv. Stabilitet, det vil si, barnets tilgang...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Vestfold og Telemark

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Å gjøre samisk innhold i Den kulturelle skolesekken

I dette doktorgradsprosjektet skal jeg undersøke samisk innhold i Den kulturelle skolesekken (DKS). Jeg skal undersøke hvordan samiske produksjoner formes, vises og virker, fra perspektivene til både utøvere og mottakere. Kunst- og kulturproduksjoner sees i dette prosjektet som gjøringer/enactmen...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Reading instructions for children with intellectual disabilities who use augmentative and alternative communication

En av hovedårsakene til at elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser ikke får mulighet til å delta i leseopplæring eller tilegne seg leseferdigheter er ofte mangel på evidensbaserte leseprogram som er tilpasset deres behov. De fleste leseprogrammer er utviklet for barn som kan benytte sitt ...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Viken

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

SE-metodikk i elevtjenesten: Implementering og effektmåling av et levekårstiltak i videregående skoler på Agder.

Hovedmålet med innovasjonsprosjektet er å sørge for gode og virkningsfulle tjenester på videregående skoler i Agder, spesielt rettet mot unge i risiko for å falle utenfor både skole og arbeidsliv. Prosjektet følger fire spor: 1) Undersøke hvordan såkalt SE-metodikk, som gir individuelt rettet og ...

Awarded: NOK 6.0 mill.

Project Period: 2022-2027

Location: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Innlandsmodellen i bygningsvern – innovasjon i bygningsvernet?

PhD-prosjektet skal utvikle kunnskap om effekten Innlandsmodellen i bygningsvern har hatt for det nasjonale bevaringsprogrammet for fredete bygninger i privat eie i Innlandet. Modellen ble opprinnelig etablert i daværende Oppland fylke for å være rustet til å nå det nasjonale miljømålet om at fre...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunale administrative lederes strategier for å implementere nasjonal politikk, med kvalitetsforbedring som eksempel.

Hvilke strategier bruker administrative ledere i kommunal helsetjeneste for å få gjennomført nasjonalt bestemt politikk i sine kommuner? Hva gjør de konkret, hva gjør at det blir lett eller vanskelig, hva tror man virker? Ved å utforske hvordan lederne følger opp kravet om at kommunene skal arbei...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Learning Conversations as Assessment in the subject English

Prosjektet utforsker hvordan lærere bruker fagsamtaler som vurdering av norske ungdomsskoleelevers kompetanse i engelsk. Hovedmålet med prosjektet er å bidra med økt kunnskap om fagsamtaler som en dynamisk vurderingsmetode i kartlegging av engelskkunnskaper. Med fagsamtaler forstås utvidede elevs...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Innlandet