0 projects

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Å gjøre samisk innhold i Den kulturelle skolesekken

I dette doktorgradsprosjektet skal jeg undersøke samisk innhold i Den kulturelle skolesekken (DKS). Jeg skal undersøke hvordan samiske produksjoner formes, vises og virker, fra perspektivene til både utøvere og mottakere. Kunst- og kulturproduksjoner sees i dette prosjektet som gjøringer/enactmen...

Awarded: NOK 1.9 mill.

Project Period: 2022-2026

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Performative Theatre Criticism as a Method to Train Pupils in The Cultural Schoolbag to Articulate Experiences of Artistic Quality

Alle skoleelever i Norge får flere ganger i året oppleve profesjonelle kunst- og kulturtilbud gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Opplevelsene skal være av høy kunstnerisk og formidlingsmessig kvalitet, og omfatter de seks kunstformene litteratur, musikk, visuell kunst, film, kulturarv og s...

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Period: 2019-2024

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Kunstfagdidaktikk i lærerutdanning - en styrket agenda

Tippemidlene finansierer årlig 270.000.000 kroner til kunstnerbesøk i skolen gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Alle skoler får besøk av kunstnere flere ganger årlig (www.kulturtanken.no). Agenda kunstfagdidaktikk er knyttet til innovasjonsprosjektet "Skole og konsert - fra formidling t...

Awarded: NOK 52,999

Project Period: 2018-2020

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Arts and Public Education: Integration or Separation?

Seminaret "The Arts and Education: Integration or Separation" ønsker å utforske og diskutere følgende spørsmål: -­ i hvilken grad bør samtidens kunst og samtidens utdanning dele samme filosofier, arenaer og visjoner? -­ hva er det grunnleggende ved kunst og hva er det grunnleggende ved utdannin...

Awarded: NOK 94,999

Project Period: 2017-2018

Location: Ukjent Fylke

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skole og konsert - fra formidling til dialog

DiSko har vært et innovasjonsprosjekt for å fornye skolekonsertpraksiser. Tidligere forskning peker på at kunstbesøk i skolen sjelden er forankret i skolehverdagen, og at lærere og elever mangler eierskap til kunstbesøkene. Gjennom DiSko ønsket forskerne å finne ut om og hvordan konserter og anne...

Awarded: NOK 5.6 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Ukjent Fylke

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Elevmiljø og inkludering. Om kunstopplevelser og kollektive læringsprosesser som verktøy for selvfølelse og inkludering av alle elever.

Avhandlingen er en etnografisk studie utført i en norsk grunnskole. Skolen, som befinner seg i et område preget av stort kulturelt mangfold, sosioøkonomiske utfordringer og i tillegg en betydelig befolkningsmigrasjon, har de siste årene gjennomført en spesiell satsning på musikkfaget. I samarbeid...

Awarded: NOK 1.6 mill.

Project Period: 2016-2022

Location: Ukjent Fylke

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Music in International Development:The Experience of Concerts Norway (2000–2018)

Kunstens rolle generelt og musikkens rolle spesielt fremheves ofte positivt i et samfunnsperspektiv. Utsagn som at «musikk kan endre verden» eller at «musikk kan gjøre deg smartere» ytres og aksepteres allment innenfor media så vel som i kultur- utdannings- og bistandspolitikk. Min avhandling har...

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Period: 2016-2020

Location: Ukjent Fylke