15 projects

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

The New Sámi Renaissance: Nordic Colonialism, Social Change and Indigenous Cultural Policy

Urfolk over heile verda er framleis politisk undertrykt og utsett for økonomisk utbytting, noko som trugar deira eksistens. Samtidig er det ei aukande interesse for, og til og med ei auka forståing for urfolk sine kulturar og identitetar. Dette er særleg merkbart innanfor felta kunst og populærku...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

The datafication of communicative power: Towards an independent media policy for Norways digital infrastructures

Prosjektet vil kartlegge den digitale infrastrukturen i Norge. Målet er å styrke den norske mediereguleringen til fordel for et åpent og inkluderende ordskifte. Infrastrukturen for medier, demokrati og offentlig forvaltning er i økende grad avhengig av en digital infrastruktur som domineres av in...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Rogaland

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Global Natives? Serving young audiences on global media platforms

Mediehverdagen til norske tenåringer domineres av globale plattformer som YouTube, Snapchat, TikTok og Netflix. Global Natives undersøker om tenåringer er i ferd med å etablere generasjonsbaserte snarere enn livsfasebestemte medievaner. Nasjonale medieorganisasjoner advarer om at en ‘tapt generas...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2025

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

PHOTOFAKE – Visual Disinformation, the Digital Economy and the Epistemology of the Camera Image

Våre demokratier utfordres av falske nyheter og desinformasjon. Den nye digitale økonomien, hvor det er lett for hvem som helst å publisere hva de måtte ønske, undergraver den frie pressens status som kurator for den offentlige samtale og gir økt plass til desinformasjon. Forskere har respondert ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2021-2024

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Political Dynamics of the Cultural Sector

Dette prosjektet tar utgangspunkt i antagelsen om at utviklingen i kulturpolitikken i en viktig forstand avhenger av den interessebaserte politikken som utspiller seg i ulike deler av kultursektoren og mulighetene dette skaper for å gjennomføre planlagte og demokratisk forankrede endringer i sekt...

Awarded: NOK 11.4 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Crowdfunding in the Culture Sector: Adoption, Effects and Implications

Finansiering er blitt en stor utfordring for kultursektoren i mange land, blant annet på grunn av kutt i offentlig støtte og økt konkurranse om sponsorer. Det er derfor blitt stadig vanligere at nye kulturproduksjoner baserer seg på såkalt «crowdfunding» (eller «folkefinansiering», det at enkeltp...

Awarded: NOK 8.2 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Vestland

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Rapids and backwaters. Adapting fast and slow to a digital cultural turn.

Dette prosjektet skal undersøke hvordan digitalisering har påvirket ulike typer verdiskaping for kulturen. Det skal også undersøke hvordan regulering, copyright og kulturpolitikk har tilpasset seg den digitale produksjonen og distribusjonen av kultur. Hva er det vi vet og ikke vet om kunsten i de...

Awarded: NOK 11.3 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Vestfold og Telemark

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Source Criticism and Mediated Disinformation

Prosjektet Source Criticism And Mediated Disinformation (SCAM) vil utvikle ny kunnskap og metoder som er egnet til å oppdage og motvirke spredning av desinformasjon i demokratiske samfunn. Desinformasjon, som falske nyheter, konspirasjonsteorier, propaganda og mediamanipulering, har dukket opp so...

Awarded: NOK 9.5 mill.

Project Period: 2020-2024

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Media competition and media policy

Eksisterende empiriske og teoretiske økonomiske modeller gjenspeiler bare i begrenset grad det faktum at teknologisk fremgang og digitalisering kan føre til kvalitative endringer i mediemarkedskonkurransen og tilhørende politikkanbefalinger. Mediefirmaenes kamp om reklameinntekter er blitt betyde...

Awarded: NOK 9.9 mill.

Project Period: 2020-2023

Location: Vestland

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Music on demand: Economy and copyright in a digitised cultural sector

Dette prosjektet undersøker en sentral utfordring i kultursektoren på 2000-tallet: Hvordan skal kunst og kreativt arbeid betales for? Bruk av digital medieteknologi endrer på grunnleggende vis hvordan musikk og annet kulturinnhold blir produsert og distribuert, samt mulighetene for få inntekter f...

Awarded: NOK 7.0 mill.

Project Period: 2017-2021

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Disruptive Change and New Media Policies: A Field Approach

Digitalisering, globalisering, og deregulering har bidratt til at mediesystemer de siste 20 årene har gjennomgått dyptgripende endringer, som endrer produksjon, distribusjon og konsum av medieinnhold. Prosjektets mål har vært å tilby kunnskap om konsekvensene av slike disruptive endringer, sa...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2016-2020

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

The ALM-field, Digitilization and The Public Sphere

Hovedresultatene i dette prosjektet kan oppsummeres i følgende punkt: 1. Vi har identifisert et tilsynelatende paradoks: Den omfattende digitaliseringen av samfunnet, genererer et behov for fysiske møteplasser. 2. Brukerne av bibliotek, arkiv og museer bruker disse institusjonene i betydelig gr...

Awarded: NOK 15.0 mill.

Project Period: 2016-2020

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Media Use, Culture and Public Connection: Freedom of Information in "The Age of Big Data" (MeCIn)

I følge Grunnlovens §100 skal staten legge til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale. Idealet som ligger til grunn for dette kravet er styrende for norsk medie- og kulturpolitikk, som har som mål å øke mangfoldet i tilbudet, stimulere til bred deltagelse i politisk debatt, og samtidig op...

Awarded: NOK 14.4 mill.

Project Period: 2015-2021

Location: Vestland

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in knowledge and communication practices

Produksjon, bevaring og formidling av digital kulturarv på måter som er relevante for en europeisk befolkning i stadig forandring er viktig, og en betydelig samfunnsmessig utfordring (Horizon 2020, 2014). Prosjektet Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in Knowledge and Communication Practice...

Awarded: NOK 13.5 mill.

Project Period: 2015-2021

Location: Oslo

KULMEDIA-Kultur- og mediesektoren

Digitization and Diversity - Potentials and challenges for diversity in the culture and media sector

Konsekvensene av digitaliseringen for mangfold er ambivalente og sammensatte; nye tjenester og plattformer øker og reduserer mangfoldet samtidig. Det teknokulturelle mangfoldet har definitivt økt siden digitaliseringens start; nye formater og en stadig rikere digital infrastruktur har muliggjor...

Awarded: NOK 14.7 mill.

Project Period: 2015-2020

Location: Oslo