0 projects

UTDANNING-UTDANNING

SELFICON - Self-regulation In Context

Forskerne i SELFICON-prosjektet skal undersøke faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Barn i dagens samfunn står overfor en stadig mer uforutsigbar fremtid. Globalisering, teknologiske fremskritt og kunstig intelligens fører til at samfunnet endrer seg i et stadig høyere tempo. ...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Artificial Intelligence for Enhanced Cross-disciplinary Assessment for Learning (AI-EXCAfL)

Kunstig intelligens (KI) utfordrer vårt tradisjonelle utdanningssystem, som primært fokuserer på summative vurderinger, ved å evaluere sluttproduktene av elevers læring, som essays, presentasjoner eller rapporter. Disse har fått mest oppmerksomhet historisk sett, mens formative vurderinger ofte b...

Awarded: NOK 14.7 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Framing Reading Across Mediums (FRAME)

I mange århundrer har lesing handlet om å bla i trykte bøker, aviser og magasiner. Men nå leser vi stadig oftere på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner, eller lytter til bøker som blir lest høyt for oss via lydbok. Selv om milliarder av mennesker verden over tilpasser seg disse nye måtene å...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Optimization and Testing effectiveness of a collaborative Intervention for School Attendance Problems in Norwegian municipalities.

Et økende antall elever på barne- og ungdomstrinnet strever med å delta på skolen. Skolefraværsproblematikk er komplisert og sammensatt, med ulike risikofaktorer for utvikling og opprettholdelse av fravær. Skolefravær har betydelige negative konsekvenser for barnet, familien og samfunnet som hel...

Awarded: NOK 19.7 mill.

Project Period: 2025-2029

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Ensuring a Competent and sustainable workforce of Midwives in Norway

En sikring av en velutdannet, klinisk kompetent, tilstrekkelig utrustet og bærekraftig jordmorstyrke er avgjørende for å levere fødsel- og barselomsorg av høy kvalitet. Imidlertid hemmer nå den alvorlige mangelen på jordmødre, både globalt og i Norge, jordmødres innsats for å fremme trygg og ade...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2030

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Negotiating Values in Norwegian Teacher Education

Utdanningsinstitusjoner har en svært viktig rolle i formidlingen av verdier som anses som sentrale i etableringen og utviklingen av demokratiske pluralistiske samfunn. I 2020 lanserte norske myndigheter den nasjonale utdanningsreformen Kunnskapsløftet i skolen (LK20). Reformen har som mål å fremm...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Retention Evaluation - Teacher Attrition and Incentives in Norway

Norge kan stå overfor en lærermangel i fremtiden, hovedsakelig på grunn av flere faktorer. Mange studenter faller fra lærerutdanningsprogrammer, mange nyutdannede velger ikke å gå videre i undervisningskarrierer etter studiene, og omtrent en tredjedel av nyutdannede lærere forlater yrket innen fe...

Awarded: NOK 7.8 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

The Potential of ‘GameChange’: Supplementary Educational Measures to Facilitate Secondary Education Completion Among At-Risk Youth

Hva kan gjøres for å hjelpe flere elever å fullføre videregående skole? I prosjektet GameChanger undersøker vi hvilken betydning tiltak utenfor skolen kan ha for elever mens de er på skolen. Flyt og Guttas Campus er to skole-supplerende tiltak som har til felles at de er utformet med mål om å for...

Awarded: NOK 19.7 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

A Phonological and Reading RCT Intervention in Kindergarten and School for Children with Intellectual Disabilities who require AAC

Prosjektet har som mål å forbedre opplæringen for barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehager og skoler. Vi vil i løpet av en toårsperiode gjennomføre en omfattende tiltaksstudie (randomisert kontrollert studie) for å test...

Awarded: NOK 14.2 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Discretionary suitability assessments in higher education

Vurderinger basert på forhåndsdefinerte kriterier utgjør en viktig del av høyere utdanning. De er særlig fremtredende i vurderinger av akademiske ferdigheter, der studentenes faglige prestasjoner vurderes opp mot læringsutbytte- og karakterbeskrivelser. Enkelte studentgrupper, særlig de innen utd...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Writing strategies in VET Education

«SKY - Skrivestrategier på yrkesfag» er et prosjekt initiert av Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking, NTNU. Hovedmålet med prosjektet er å teste effekten av det internasjonalt anerkjente programmet Self-Regulated Strategy Development (SRSD; Harris, 1982; Harris & Graham, 2009) n...

Awarded: NOK 11.3 mill.

Project Period: 2025-2028

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Engagement, Growth And General Education in Norwegian folk high schools (ENGAGE)

ENGAGE blir det største forskningsprosjektet på Folkehøgskoler (FHS) i Norge, og skal undersøke betydningen av et folkehøgskoleår i lys av samfunnsengasjement og deltakelse blant norsk ungdom. Bakgrunnen for prosjektet handler om ungt utenforskap fra utdanning og arbeidsliv, men også om en økend...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Human Reading Assessment

Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i skolen, og har med seg en rekke muligheter, men også problemer. Human Reading Assessment (HUMAN) har som mål å undersøke hvordan teknologien kan tas i bruk i skolen på en måte som setter eleven i sentrum. Prosjektet tar utgangspunkt i leseprøvene s...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Pubertal Timing and Inequalities in Education

I et typisk norsk klasserom går det fire år mellom tidspunktet når den tidligst utviklede jenta og den senest utviklede gutten kommer i puberteten. Til tross for disse store forskjellene mellom elever vet vi lite om hvordan pubertetsutvikling påvirker skoleresultater og videre utdanning, og tidli...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Screening Early and Adaptively for Language Skills

Selv i Norge, et av de mer egalitære samfunnene i Europa, begrenser sosiale ulikheter i tidlig språkutvikling hos barn sterkt deres potensiale for senere suksess i utdanning og arbeidsliv. Derfor er det nødvendig med gode diagnostiske kartleggingsprøver for å oppdage og adressere disse ulikhetene...

Awarded: NOK 7.6 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Missing Men: New conceptual understandings of gendered educational choices

Mens kvinner har gått inn i stadig flere utdanningsretninger og yrker, fortsetter menn i stor grad å gjøre kjønnstradisjonelle utdannings- og yrkesvalg. Andelen menn i kvinnedominerte utdanninger og yrker har endret seg veldig lite de siste tiårene. Forskning som er gjort på kjønnsdelte utdanning...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2027

Location: Buskerud

UTDANNING-UTDANNING

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

Fremveksten av fjernstyrte og autonome fartøy representerer en grunnleggende endring i sjøfartsoperasjoner, noe som nødvendiggjør en ny vurdering av menneskelige operatørers rolle og funksjon i denne nye konteksten. REFRAME-prosjektet forsøker å forklare endringene innenfor kunnskap, ferdigheter ...

Awarded: NOK 8.0 mill.

Project Period: 2024-2028

Location: Troms - Romsa - Tromssa

UTDANNING-UTDANNING

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

For å møte økte utfordringer innen psykisk helse, trenger vi å utdanne bedre psykologer. KI og maskinlæring tas nå i bruk i ferdighetstrening. I tillegg trengs mer forskning på målbevisst ferdighetstrening. De siste tiårene er ikke pasienters utfall i terapi blitt bedre, viser psykoterapistudier....

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2024-2029

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

Frafall i videregående opplæring regnes som en av de største utfordringene i norsk skole og har i mange år fått mye oppmerksomhet, både blant politikere og i media. Frafallet er størst innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, og det er særlig overgangen fra den skolebaserte delen av opplæringen t...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

Prosjektet FOOD4kids har som mål å forbedre barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Prosjektet er et samarbeid mellom norske (Dronning Mauds Minne Høyskole og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), svenske (Universitetet i Dalarna) og italienske (...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Trøndelag - Trööndelage

UTDANNING-UTDANNING

Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication

Nettbasert videopplæring til lærere for å forbedre leseferdigheter hos barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon: Lesing for alle intervensjon Leseferdigheter gir tilgang på informasjon, sosial samhandling, utdanning og sysselsetting. For elever med intellektuelle funksjonsnedsette...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Østfold

UTDANNING-UTDANNING

Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning in and across vocational education and workplace practices

LABCare er et forskningsprosjekt som skal bidra med kunnskap om hvordan kompetansen til helsefagarbeidere som jobber i eldreomsorgen kan styrkes gjennom gode læringsmiljø i og mellom utdanninger og kommunalt arbeidsliv. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som utgjør nøkkelpersonell i omsorgen for...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2028

Location: Nordland - Nordlánnda

UTDANNING-UTDANNING

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

Prosjektet LIFE ønsker å utvikle en ny forståelse av livsmestring i skolen som et svar på de utfordringer som allerede har vist seg når dette tverrfaglige tema skal finne sin form i skolens planer og praksis. "Folkehelse og livsmestring" ble introdusert i 2020 som et av tre tverrfaglige tema, men...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende. Med tanke på de utfordringene som pandemien og energikrisen har medført har det blitt enda vanskeligere, spesielt for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser,...

Awarded: NOK 6.4 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Designing incentive systems in higher education

Studiestøtten som gis gjennom Lånekassen har gitt svært mange mulighet til å studere og har på denne måten bidratt til å gi økt tilgang til høyere utdanning for alle. Samtidig er det viktig for staten å holde kostnadene til studiestøtten på et rimelig nivå, og sørge for å stimulere til god progre...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Oslo

UTDANNING-UTDANNING

Partners in practice: Establishing a system for educational development towards student participation

«Partners in practice» er et partnerskap mellom forskere knyttet til lærerutdanning og skoler. Prosjektet har en ambisjon om å utvikle undervisningspraksis som fremmer elevmedvirkning. Mange tidligere forsøk på å utvikle praksis indikerer at det ikke fins noen raske løsninger på denne utfordringe...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2026

Location: Rogaland

UTDANNING-UTDANNING

Programming for Developing Mathematical Competencies

I dei seinare åra har programmering fått meir merksemd i læreplanane i fleire land, mellom anna i Noreg. Det er forventa at introduksjonen av programmering i skulen vil ha positiv effekt på programmeringskompetansen til elevane. Kva effekt det har på utvikling av matematiske kompetansar er derimo...

Awarded: NOK 9.7 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Møre og Romsdal

UTDANNING-UTDANNING

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research

Om elever tenker at de ikke kan lære matematikk, er det vanskelig for lærere å overbevise dem om noe annet. Derfor trenger vi bedre kunnskap om hvorfor elever begynner å tro at de ikke kan lære matematikk, og om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisningen for elever med forskjellige oppfatnin...

Awarded: NOK 10.0 mill.

Project Period: 2023-2027

Location: Vestland

UTDANNING-UTDANNING

Why do educational difficulties run in families? Genetically sensitive observational and intervention research on home learning environment

Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet. Barn som har slike vansker får ofte dår...

Awarded: NOK 12.0 mill.

Project Period: 2023-2029

Location: Oslo