Back to search

MARKSAM-Marked og samfunn

Forbrukeroppfatninger om sammanhengen mellom pris og kvalitet på matområdet.

Awarded: NOK 1.6 mill.

Parallelt med at forbrukerne uttrykker sterke preferanser i retning av norske matvarer og ønsker at norsk landbruk skal opprettholde på minst samme nivå som i dag, uttrykker de også ønske om billigere matvarer. Dette kan oppfattes som to motstridende ønsk er. For at man skal kunne betrakte dette som motstridende forbrukerønsker må man forutsette at det er en sammenheng mellom strukturen på norsk landbruk, forstått som måten man produserer mat på her i landet, og matvarekvalitet. For å få belyst forbrukerne s tilsynelatende motstridende preferanser på matområdet vil det være viktig å betrakte forbrukerrollen i sammenheng med andre roller hvert individ innehar. Det at forbrukerne synes å ha motstridende interesser tilsier at det vil være vanskelig å defineref orbrukerinteresser på noen entydig måte, og dermed også et teorien om den rasjonelle forbruker er lite egnet. Vi vil derfor benytte sosiologisk handlingsteori for å belyse problemstillingene. En av de største utfordringene i dette prosjektet vil være å op erasjonalisere sammenhengen mellom pris og kvalitet, slik at man kan finne kvantitative gode mål. Vi ønsker derfor å legge opp datainnsamlingen i to deler: a) kvalitative intervju med ulike grupper av forbrukere og b) surveyundersø kelse blant et represen tativt utvalg forbrukere.

Funding scheme:

MARKSAM-Marked og samfunn

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project