Back to search

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Framtidsorientert identitetsutforming blant ungdom i ulike oppvekstmiljø

Awarded: NOK 1.8 mill.

Identitet og livsmening er i ungdomsfasen - spesielt i (post)moderne tid - en sentral eksistensiell utfordring som også bør være velferdsstatens ansvarsområde. I prosjektet betraktes ungdom som handlende og velgende konstruktører av sine liv, med eller im ot samfunnsmessige normer. Samtidig føres de unge av sterke og målrettede samfunnsstrukturer og påvirkninger, dels politisk styrte (som skolen), dels markedsstyrte (som media, mote, kulturindustri). Prosjektet spør hvordan ungdoms deltagelse og prosjekter på ulike arenaer i og utenfor skolen henger sammen med deres framtidsrettede identitets- og læringsarbeid. Prosjektet spør også hva som er tiltrekkende/frastøtende ved skolen sammenlignet med andre arenaer, og i den sammenheng hvilken rolle utadrettede s koleprosjekter kan spille sammenlignet med skolens mer innadrettede oppgaveløsning og undervisning. Prosjektet vil følge ungdom ved inntil 10 strategisk valgte norske skoler/skoleklasser i by og bygd, i Nord- og Sør-Norge gjennom en 5-års periode, f.o.m. 9. klassetrinn. Slik håper en å få fram både variasjon og endring, likheter og sammenhenger mellom oppvekstmiljø og ungdoms framtidsrettede lærings- og identitetsarbeid. Skolens aktualisering av skoleeksterne samfunnsfenomener og arenaer, ulike arenaers betydning for ungdoms identitetsbyggende arbeid, og hvilken rolle skoleprosjekter kan spille i den sammenhengen, er viktige spørsmål i undersøkelsen.

Funding scheme:

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project