Back to search

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Jenter og gutters konstruksjon av sosiale relasjoner, kjønn og identitet

Awarded: NOK 1.5 mill.

Prosjektet har til hensikt å beskrive og forstå sentrale aspekter ved jevnaldringssosialiseringsprosessen; førskolebarns skaping av sosiale relasjoner, kjønn og identitet. Prosjektet er teoretisk forankret i en sosial konstruksjonistisk orientering, som t ildels har en dreining mot et post-strukturalistisk perspektiv m.h.t. konstruksjon av kjønn og identitet, og prosjektet griper fatt i nyere barndomsforskning som etterlyser perspektiver og begreper som synliggjør barn som handlende subjekter. Et aktørpers pektiv hvor barn er hovedinformanter vil stå sentralt. I studien skal et datamateriale, produsert via deltagende observasjon med og uten videokamera i to barnehager, gjøres til gjenstand for en kvalitativ (etnografisk) analyse. På bakgrunn av et tidligere forskningsprosjekt sikter en særlig på å gripe fatt i det dynamiske aspektet i små barns jevnaldringsrelasjoner, både når det gjelder substans og med hensyn til å forsøke og videreutvikle begreper og utforske teoretiske perspektiver. Via analysen vil kob lingen mellom teoretiske begreper og det empiriske materialet stå sentralt når en skal ta fatt på følgende hovedproblemstillinger: Hvordan konstruerer små barn sosiale relasjoner, kjønn og identitet? Hvilke og hvordan kan begreper og perspektiver reflekte re det dynamiske aspektet i barn-barn interaksjonen samtidig som barn betraktes som kompetente, sosiale aktører?

Funding scheme:

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project