Back to search

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Å holde på med lego. En empirisk studie i meningsdannelse.

Awarded: NOK 1.4 mill.

Prosjektet tar utgangspunkt i at opplevelsen av meningsfylde på den ene siden, og av individuell autonomi på den andre, er knyttet til den måten vi selv både er en del av og står i forhold til omverdenen på. Betingelsene for individ/omverden relasjonen sk al studeres i konkrete situasjoner der barns eget bidrag til, og deltakelse i, avgrensingen av ulike typer situasjoner skal belyses. Det legges særlig vekt på hvordan denne deltakelsen utvikles. Informantene i undersøkelsen skal være fem-seks år gamle bar n i skolefritidsordning, og data vil bestå av videofilmede lek-sekvenser og feltnotater. Kunnskap om hvordan individualitet avgrenses og verden antar sine meningsfulle former for den enkelte, og et bevisst forhold til de kulturelle betingelsene dette skj er innenfor, vil være av betydning i et forebyggende samfunnsmessig perspektiv. Det kan gi en ny type forståelse av fenomener som fremmedgjøring, meningstap og avhengighetsproblematikk, en forståelse som i sin tur kan gjøre det lettere å velge gode måter å organisere samfunnet på.

Funding scheme:

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project