Prosjektets må1 er å styrke kvalitetsutviklingen i pleie- og omsorgstjenestene gjennom å implementere intensjonene i Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene for tjenesteyting etter lov om helsetjenesten i kommunene (Kvalitetsforskriften) i et pleie- og omsorgsdistrikt. Forskningens overordnede må1 er å forbedre praksis.
Studien utføres i samarbeid med Høgskolen i Buskerud, Drammen kommune og prosjektet Undervisningssykehjem ved Institutt for sykepleievitenskap. Bakgrunnen for samarbei det er et ønske om å styrke kvaliteten og kompetansen i pleie- og omsorgstjenestene i kommunehelsetjenesten.
Studiens tilnærming bygger på prinsippene fra aksjonsforskning, som kjennetegnes av praksisnærhet og et likeverdig samarbeid mellom forsker og me darbeiderne i praksis. Gjennom deltagelse i praksis henvender forsker seg til de yrkesgruppene som arbeider innen pleie- og omsorgstjenestene; sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, assistenter og hjemmehjelpere, fysioterapeuter og ergoterapeuter. I et forpliktende samarbeid prøver en i studien ut to ulike modeller som grunnlag for kompetanseutvikling. Intensjonen er å forsøke å bidra i endringsprosessene og samtidig artikulere kunnskap om de muligheter og begrensninger som kommer til syne i det p raktiske kvalitetsutviklende arbeidet.
Studiens delmål er å evaluere styrker og svakheter ved læringsmodellene og videreutvikle en modell for kompetanseutvikling som ivaretar behovene til de yrkesgruppene som arbeider innen pleie- og omsorgstjenestene.
Funding scheme:
PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene