Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning. Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese- og skrivearbeid og fell essamtalen.
Teorigrunnlaget vil være kjerneområdene for didaktisk arbeid og drama som elevaktiv læring. Prosjektet vil søke å gi svar på hva som skjer med læringsmiljøet og læringsresultatet når drama og elevaktiv læring brukes i undervisningen og forsøk e å beskrive den didaktiske kompetanse som trengs for å lykkes med drama i undervisningen.
Data for å besvare forskningsspørsmålene vil hentes fra:
- Norges forskningsrådet (NFR) "Evaluering av drama i L97", spørreundersøkelsen og klasseromsforskning en.
- Spørreundersøkelse blant lærerstudenter ved de to utvalgte høgskolene, første gang våren 2003 (andre studieåret) og andre gang våren 2004 (tredje studieåret).
- Et utvalg interesserte lærere/klasser fra Rogaland fylke (prosjektklasser) som m å forplikte seg til å prøve ut og evaluere drama og praktiske øvelser/verdiøvinger i lys av prosjektets hovedmål. Metodehefte og veiledningsopplegg vil bli utviklet og gjennomført.
- Et utvalg av noen få skoler/klasser -forskningsklasser (minimum 2 kl asser på hvert av hovedtrinnene i grunnskolen og 2 videregående skoler) for grundigere oppfølging gjennom klasseromsforskning.
Prosjektresultatet bør være av interesse for lærere, foreldre og ikke minst våre skolemyndigheter og lærerutdanningsinstitusjon er.
Funding scheme:
PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene