Back to search

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Elevaktiv læring - dramafagets pedagogiske potensial i møte med undervisningens fagdidaktiske utfordringer.

Awarded: NOK 0.89 mill.

Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning. Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese- og skrivearbeid og fell essamtalen. Teorigrunnlaget vil være kjerneområdene for didaktisk arbeid og drama som elevaktiv læring. Prosjektet vil søke å gi svar på hva som skjer med læringsmiljøet og læringsresultatet når drama og elevaktiv læring brukes i undervisningen og forsøk e å beskrive den didaktiske kompetanse som trengs for å lykkes med drama i undervisningen. Data for å besvare forskningsspørsmålene vil hentes fra: - Norges forskningsrådet (NFR) "Evaluering av drama i L97", spørreundersøkelsen og klasseromsforskning en. - Spørreundersøkelse blant lærerstudenter ved de to utvalgte høgskolene, første gang våren 2003 (andre studieåret) og andre gang våren 2004 (tredje studieåret). - Et utvalg interesserte lærere/klasser fra Rogaland fylke (prosjektklasser) som m å forplikte seg til å prøve ut og evaluere drama og praktiske øvelser/verdiøvinger i lys av prosjektets hovedmål. Metodehefte og veiledningsopplegg vil bli utviklet og gjennomført. - Et utvalg av noen få skoler/klasser -forskningsklasser (minimum 2 kl asser på hvert av hovedtrinnene i grunnskolen og 2 videregående skoler) for grundigere oppfølging gjennom klasseromsforskning. Prosjektresultatet bør være av interesse for lærere, foreldre og ikke minst våre skolemyndigheter og lærerutdanningsinstitusjon er.

Funding scheme:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project