Back to search

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land

Leders holdninger og adferd: En komparativ studie av tre historiske generasjoner.

Awarded: NOK 1.6 mill.

Norsk fiskeindustri står ovenfor store utfordringer med hensyn til rekruttering av ledere når den generasjonen født på 1940-tallet går av med pensjon. Håndtering av endringsprosesser blir stadig viktigere i næringen og ledere er avhengig av legitimitet ho s de ansatte for å kunne oppnå ønsket utvikling av bedriften. Dette kan tenkes å variere med lederes generasjonstilhørighet, sosiale bakgrunn og kjønn. Studien tester dette blant et utvalg av 145 fiskeindustribedrifter. I tillegg utføres livshistorieinter vjuer med et engere utvalg for å kunne utvikle kunnskap om hvordan ledere selv ser sitt livsløp, sine veivalg og sin lederrolle og hvordan de ser seg selv i forhold til andre generasjoner. Resultatene i prosjektet er ment å danne et utviklingsverktøy for å forstå betydningen av generasjoner, for eksempel i sammensetting av lederteam, i mentor- og styreprogrammer. Prosjektet vil ha en løpende kontakt med Fiskerinæringens kompetansesenter, samt med enkeltbedrifter i Tromsømodulens VS2010portefølje.

Funding scheme:

MATPROG-Matprogrammet: Norsk mat fra sjø og land