Back to search

FASTLEGE-Evaluering - fastlegereformen

Telefontilgjengelighet hos fastlegen

Awarded: NOK 0.49 mill.

Et hovedmål med fastlegeordningen er å gi bedre tilgjengelighet til allmennlegetjenesten. Formålet med undersøkelsen er å undersøke telefontilgjengeligheten ved 100 tilfeldig utvalgte fastlegekontor. Dette gjøres ved at Telenor foretar trafikktellinger i sine sentraler, og gir rapporter om antall anrop, besvarte, ubesvarte og opptatte, samt gjennomsnittlig ventetid og samtaletid. Trafikktellingene analyseres i forhold til bakgrunnsdata som samles inn fra deltakerne. Dette omfatter opplysninger om telefon systemet (antall linjer, bruk av køordner, automatisk telefonsvarer, eget telefonnummer for akutte henvendelser, hemmelig nummer), alternativer til telefon (telefax, epost, daglegevakt), og andre sentrale data vedrørende kontoret (total listelengde, antal l kurative legedager og medarbeiderdager per uke, gjennomsnittlig ventetid på time. Alle deltagerne får tilsendt en rapport fra sin egen trafikktelling, sammenlignet med gjennomsnittdata for alle 100.

Funding scheme:

FASTLEGE-Evaluering - fastlegereformen

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project