Back to search

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Arbeidsplassen som læringsarena: Audio-/videostøttet veiledning i fjernundervisning på PC

Awarded: NOK 58,793

Fleksible fjernundervisningstilbud etterspørres. Kvalitetsreformen stiller nye krav og informasjonsteknologisk nyutvikling åpner for bedre fjernundervisningstilbud. Web-baserte, interaktive undervisningsløsninger og bredbånd gjør fleksible forelesnings- og veiledningsarenaer på arbeidsplassen mer aktuell. Utdanningsportaler og synkron kommunikasjon inngår med IP-basert videokonferanseutstyr og andre elektroniske læremidler for PC. Målet er å integrere ulike nettbaserte applikasjoner og prøve ut en ny pe dagogisk metode. Prosjektet "Døgnåpen forvaltning med GIS som redskap" har åpnet for en interessant utprøvingssituasjon. Erfaringer, metode og teknologi skal gjenbrukes i det nye GIS-studiet som følger av nevnte prosjekt, men også i andre fjernundervisn ingstilbud, bl.a. mastergradstudiet i voksenpedagogikk og undervisningstilbud overfor norske soldater i Afghanistan. Det er også aktuelt å følge opp et tidligere HØYKOM-prosjekter (1073/240), og utvikle et fjernundervisningsopplegg for grunnskolelærere. Intensjonen er å forbedre de pedagogiske metodene i fjernundervisningstilbud, gjøre undervisningstilbudene lettere tilgjengelig og gjøre det enklere å tilpasse undervisningen til den enkeltes arbeidssituasjon. Videobasert kommunikasjon i fjernundervisnin g kan også styrke det sosiale samspillet som lett går tapt ved fjernundervisning. Dette gjør videreutdanning på arbeidsplassen mer aktuell. Hele landet er markedsområde, og prosjektet vil derfor stimulere behovet for bredbåndutbygging. Målgruppene er o ffentlig forvaltning, skole og i neste omgang bedrifter i klassen SMB. Hovedsamarbeidspartene nå er Fylkesmannen i Troms, Avikom AS og Fronter AS.

Funding scheme:

HOYKOM-Høyhastighetskommunikasjon

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project