Drammen kommune har startet arbeidet mot fulldigitalisering av tjenesteproduksjonen innen 2011. Arbeidet omfatter alle tjenesteområder og såvel brukerrettede som interne oppgaver. Dette prosjektet vil være en katalysator for å etablere et effektivt samarb eid innen regionen.
I første omgang skal sentrale deler av de tekniske tjenestene bearbeides og tilrettelegges for digital behandling og med utgangspunkt i Rådet for Drammensregionen blir de 8 kommunene knyttet sammen i konkrete samarbeidsprosjekter.
De t er allerede etablert interesse blant 6 av regionkommunene å utvikle felles system for elektronisk byggesaksbehandling basert på BYGGSØK-standarden. For de øvrige tjenestene innen planbehandling, vann-og avløpsforvaltning, vegforvaltning, kart og geodata vil delprosjektene bli etablert som delprosjekter.
Dokumentflyt og dokumentbehandling er en viktig fellesnevner for alle prosjektene og den utviklingen som er startet i Drammen vil gi grunnleggende kunnskap om hvordan tradisjonelle arbeidsprosesser må le gges om.
Alle delprosjektene vil omfatte omgjøring av grensesnittet mellom brukere og kommunens saksbehandlere (eServicetorg).
Det skal utarbeides en mulighetsbeskrivelse som skal brukes som grunnlag for å identifisere de spesielle utfordringene den enke lte kommunen vil stå overfor ved å gå over til en felles digital løsningsmodell. Det kan berøre såvel innhold i tjenesten (standard), behovet for oppgradering/endring i eksisterende systemer (slik kartlegging av statsu er delvis utført allerede) og behov for kompetanse som er nødvendig lokalt.
Prosjektet vil videre etablere et grunnlag for å etablere et faktisk samarbeid som kan omfatte felles drift, utvikling, systemvedlikehold etc og llegge tilrette for utnyttelse av kapasitet og kompetanse mellom komm unene.
Byggesaksbehandling er valgt som oppstartaktivitet pga stor oppmerksomhet og egnethet for digital saksbehandling og at flere av regionkommunene ser behov for endringer internt.