Back to search

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene

Awarded: NOK 5.1 mill.

Project Number:

176269

Application Type:

Project Period:

2006 - 2010

Location:

Myndighetenes satsing gjennom Kunnskapsløftet og L06 omtaler lesing som én av fem grunnleggende ferdigheter i alle fag. Prosjektet knytter leseferdighet til lesing av læremidlenes fagtekster. Læremidlene har fått beskjeden oppmerksomhet ved evalueringene av tidligere reformer (R94 og L97). Samtidig dokumenterer flere undersøkelser at læremidlene spiller en helt sentral rolle i læringsarbeidet. Prosjektet undersøker hvilke nye læremidler (papir- /webbaserte) som er i bruk i skolen. Studenter i praksis delt ar i prosjektet som observatører og intervjuere, og materialet som framkommer gjennom studentprosjektet, analyseres av forskerne for å kartlegge tekstmønstre relatert til ulike sider ved fagtekstenes utforming. Aspekter som etnisitet og kjønn vil komme in n i vurderingen av læremidles potensial for å fremme tolkende og reflekterende lesing hos ulike elevgrupper. Læreplanens vektlegging av tilpasset opplæring vil være en sentral premiss i analysearbeidet. Analysene danner grunnlag for en tredje fase i prosj ektet der forskere arbeider i skolen med observasjoner, intervjuer og etterfølgende analyser. I denne fasen vil lesing og bruk av læremidlenes fagtekster stå sentralt. Parallelt går et delprosjekt som retter seg spesielt mot minoritetsspråklige elevers le sing, der én av samarbeidsskolene har opp mot 80 % minoritetsspråklige elever. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom høgskole og praksisskoler. Samarbeid foregår også på nasjonalt plan ved et nettverkssamarbeid med HiA og HiST (i samarbeid med NTNU/D MMH), institusjoner som arbeider spesielt med henholdsvis skriving og multimodale tekster. Samarbeidet gjør at flere grunnleggende ferdigheter kan ses i sammenheng. Etterutdanning og kompetanseoppbygging ved de samarbeidende praksisskolene og i eget perso nale vil foregå kontinuerlig i og etter prosjektperioden. Formidling vil foregå ved produksjon av artikler, rapporter og fag- og lærebøker samt gjennom presentasjoner på nasjonale og internasjonale konferanser.

Funding scheme:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Funding Sources