Back to search

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Utvikling av motivasjon og selv-regulert læring i fagene lesing og skriving i løpet av de første skoleårene (2.-4.klasse)

Awarded: NOK 99,999

Prosjektets hovedmål er å utvikle kunnskap om hvordan vi kan stimulere motivasjon og strategier for selv-regulert læring (SRL) i forhold til lesing og skriving tidlig i grunnskolen. Vi vet at utvikling av SRL tar lang tid, og det er derfor viktig å start e utvikling av slike ferdigheter tidlig.For å komme fram til gode måter for å fremme SRL, fokuserer prosjektet på tre ulike delmål, som hver for seg kan bidra med unik kunnskap. For det første er det viktig å få en dypere forståelse av hva som karakterise rer undervisningspraksis som bidrar til utvikling av SRL, både i forhold til oppgaver som brukes, lederstil, og evalueringsform, og hva som skjer i samspillet i gruppen, både mellom lærer og elev, og elever i mellom; for det andre er det viktig å se på mu lig samsvar og konflikt mellom holdninger og arbeidsmåter som vektlegges hjemme og på skolen, og å utvikle samarbeidsformer mellom hjem og skole som fremmer motivasjon og SRL i lesing og skriving. Det tredje området gjelder hvordan samarbeid mellom lærer kolleger og forskere kan bidra til innovasjon for å utvikle klasserommet /gruppen til en arena med variert stimulering av prosesser som bidrar til motivasjon og strategier for SRL, og evaluering av dette arbeidet. Evalueringen vil skje både mens innovasjo nsarbeidet pågår, og følges opp etter et år.

Funding scheme:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project