Back to search

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

LADEPROSJEKTET EN LÆRENDE ORGANISASJON FOR ELEVENES LÆRING

Awarded: NOK 5.0 mill.

Overordnet problemstilling for prosjektet tar utgangspunkt i elevenes læring og peker videre på hvordan lærere og forskere kan samarbeide om å utvikle undervisningen og skolen som en lærende organisasjon. Prosjektet består av fire delprosjekt som gjennomf øres på team- og skolenivå i en 1-10-skole. Tre av prosjektene tar vare på prinsippet om tilpasset opplæring. Delprosjekt 1 (1.- 4. trinn) vil se på hvordan ulike vurderingsstrategier vil støtte opp under en tilpasset opplæring, mens delprosjekt 2 (5.-7. trinn)vil fokusere på hvordan organisering og tilrettelegging av arbeidsmiljøet vil fremme tilpasset opplæring. Delprosjekt 3 (8.-10. trinn) tar utgangspunkt i varierte arbeidsmåter med fokus på læringstiler og læringsstrategier og hvordan disse kan bidra til hver enkelt elevs faglige og sosiale utvikling. Delprosjekt 4 vil prøve å fange opp og drive frem en dynamisk kunnskapsdeling mellom lærene på de ulike trinn, for slik å utvikle en kollektivistisk læringskultur. Dialoger mellom lærere med forskere so m deltakere, vil være sentrale i prosjektet for å utvikle undervisningen underveis i forskningsarbeidet, og for å skape en reflekterende holdning til læringsarbeid som vil vedvare også etter at forskerne har avsluttet sitt arbeid. I Ladeprosjektet vil lær erstudenter og masterstudenter bli tatt med inn i forskningsfellesskapet for slik å utvikle en reflekterende holdning til fremtidig lærerpraksis. I forskningsfellesskapet vil også pedagoger og fagdidaktikere i lærerutdanningen med hovedfag eller mastergra d som utdanning, inviteres til å delta i FoU-arbeidet for å utvikle sin forskerkompetanse. I første halvår vil vi forskere arrangere seminarer med aksjonsforskning og aksjonslæring som tema for lærerne på Lade skole og studenter og inviterte forskerkolleg er. Vi har innledet samarbeid med fire skoler i Trondheim kommune.

Funding scheme:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Funding Sources