Back to search

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Bruk av Besøkssenteret i matematikk som ledd i et etterutdanningsprogram for lærere i grunnskolen

Awarded: NOK 99,999

HVE ved avdeling for lærerutdanning har fra 2002/3 bygd opp et besøkssenter i matematikk. En viktig motivasjon for HVE med opprettelsen av senteret er å skape en alternativ praksisarena hvor våre studenter har muligheter for å fordype seg i matematikkdida ktisk arbeid. I tillegg skal senteret gi et praktisk tilbud til lærere i forbindelse med kompetanseheving i tillegg til mer tradisjonelle etterutdanningskurs, og tilby elever en annerledes fagdag i matematikk med fokus på motivasjon, utforskende aktivitet er og stort faglig fokus. Besøkssenteret skal også være en arena for utforsking av ulike metoder i en flerkulturell matematikkundervisning. HVE vil etablere et forskningsprosjekt for å se på hvilken betydning bruken av senteret har i etterutdannings- og skoleutviklingssammenheng. Prosjektet vil fokusere på dette som en del av en større helhetlig kompetansehevingsplan med vekt på en ?læreraktiv? etterutdanning (se Karlsen, 2004). Det er av interesse å studere i hvilken grad lærerne kopierer/tilpasser oppl egg de har fått demonstrert for bruk i egen undervisning, og i hvilken grad de tilegner seg en bredere didaktisk forståelse og utvikler egne undervisningsopplegg basert på prinsippene senteret bygger på. Forskningen vil også fokusere på om eventuelle effe kter på lærernes undervisningspraksis er forbigående, eller varige som uttrykk for en mer fundamental endring av deres didaktiske tenkning. Besøkssenteret vil påvirke elevens læringssituasjon både direkte (gjennom besøk), og indirekte (gjennom endringer i lærernes undervisningsform). Høgskolen ønsker å følge opp lærerne og deres klasser over tid for å gjøre direkte studier av effekter på elevenes læring og motivasjon i faget. Studenter i allmennlæreutdanningen vil delta aktivt i prosjektet. Prosjektet v il også studere effekter på studentenes faglige og didaktiske kompetanse.

Funding scheme:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project