Back to search

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Norsk lærebokhistorie - en kultur- og danningshistorie

Awarded: NOK 6.1 mill.

Norge mangler en samlet framstilling av norsk lærebokhistorie. Lærebøker speiler på mange måter et samfunns fellesverdier. Å skrive en norsk lærebokhistorie er derfor et viktig bidrag til norsk skole- og danningshistorie så vel som kultur- og idéhistorie, språk- og teksthistorie. Prosjektet har som målsetting å generere ny kunnskap som kan benyttes til i et slikt oversiktverk og å bidra til teoriutvikling innenfor sakprosaforskningen generelt og forskning på pedagogiske tekster spesielt. Prosjektets andre målsetting er å bidra til tverrfaglig kompetanseoppbygging innenfor ett av høgskolens satsingsområder og å utvikle kunnskap med relevans for høgskolens studietilbud. Prosjektet består av tre deler. 1. Bibliografisk arbeid som skal bidra til en bedre over sikt over hva som er utgitt av lærebøker i Norge og den forskning som allerede er utført på feltet. I tillegg vil denne delen videreføre arbeid med digitalisering av eldre lærebøker. Denne delen søkes i hovedsak finansiert utenfor prosjektet. 2. Kompetans eutvikling knyttet til halvårlige samlinger der mindre delprosjekter presenteres og diskuteres for publisering som årbøker rundt et felles tema. Slike tema kan være for eksempel idéhistoriske og teksthistoriske perspektiver, forfatterbiografier eller punk tstudier relatert til læreplanendringer eller til enkeltfag. Høgskolens nasjonale og internasjonale nettverk trekkes inn. 3. Fire enkeltprosjekter der viktige delemner innenfor en norsk lærebokhistorie tematiseres. Doktorgradsprosjektet er en studie av l ærebøker og andre læremidler som multimodale tekster. Postdoc-prosjektet ser på lærebøkenes framstilling av språklig mangfold, og de to forskerprosjekter studerer henholdsvis lærerveiledningen som pedagogisk tekst i samspill med læreboka, og kvinnelige fo rfatteres representasjon i skolens litterære kanon. Prosjektenes overordnede teoretiske forankring finnes innenfor diskursteori, retorikk og teorier om multimodalitet.

Funding scheme:

SHP-Strategiske høgskoleprogram