Back to search

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Elevers læringsutbytte i gård-skolesamarbeidet GSPR. Utvikling av en forskersøknad

Awarded: NOK 99,999

Gården som pedagogisk ressurs (forkortet GSPR) er et formalisert gård-skolesamarbeid der aktiviteter på og i tilknytning til en gård utgjør en del av skolens ordinære pedagogiske virksomhet. Formålet med forprosjektet er å utarbeide en hovedsøknad til sø knadsfristen våren 2007 som omhandler elevenes læringsutbytte av praktisk undervisning og aktivitet på gårdsbruk. De sentrale FoU-utfordringene på dette feltet har blant annet trådt fram gjennom evalueringer av GSPR i Nord-Trøndelag og uttalelser fra repr esentanter for skoleeiere i fylket der man opplever et klart behov for å framskaffe kunnskap om elevenes læringsutbytte av de gjennomførte aktivitetene. Det er av interesse å studere hva elevene lærer i denne type aktiviteter, både relatert til mål i enke ltfag og til mål i den generelle delen av læreplanen. Vi ønsker også å studere i hvilken grad, og hvordan, praktiske læringsaktiviteter på og i tilknyting til en gård møter enkelte av Læringsplakatens føringer for aktiviteten i skolen. Forskningsresultate ne vil kunne anvendes både på skole-, kommune- og nasjonalt nivå. Ved å dokumentere læringsutbytte av denne type aktivitet vil det være enklere å argumentere for bruk eller ikke bruk av midler til slike læringsaktiviteter internt ved hver skole. Gjennom d enne type dokumentasjon vil man også kunne frambringe kunnskap som kan brukes på kommunalt og nasjonalt nivå når man vurderer videre spredning av tiltak på linje med Gården som pedagogisk ressurs.

Funding scheme:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

No thematic area or topic related to the project