Prosjektet retter seg mot fagområdene hydrodynamikk og maskineri med fokus på energisparing og miljø, samt fagområdet redskapshåndtering med fokus på fiskekvalitet og sikre arbeidsoperasjoner ombord i trålere.
En dobling av drivstoffpriser på få år, samt tyngre trålsystem har ført til svært høye drivstoffkostnader i trålflåten. Kostnadene utgjør typisk mer enn 50% av driftskostnadene og mer enn 20% av brutto driftsinntekter.
Tråldekket er en farlig arbeidsplass. På tråldekket foregår mye manuelt arbeid med tungt utstyr, høyt belastede og bevegelige wirer på en bevegelig arbeidsplattform som i tillegg er utsatt for innkommende bølger. Ulykkesstatistikken viser at trålfiske er mest risikofylt av alle typer fiskeri. En endring av metoder for redskapshåndt ering kan redusere skader/ulykker og samtidig redusere skader på råstoffet ved ombordtaking
Prosjektet er delt opp i tre delprosjektet, og hvert delprosjekt inneholder 3 aktiviteter som delvis er avhengige av hverandre:
Delprosjekt 1: Hydrodynamikk
Akt. 1.1 Propulsjonssystem med forbedret virkningsgrad
Akt. 1.2 Skrog med redusert motstandstillegg i bølger
Akt. 1.3 Mer effektiv styring og redusert rortap
Delprosjekt 2: Maskineri
2.1 Optimal maskinkonfigurasjon v/valgt propulsjonsløsning
2.2 Utnytte eksos varme med vekt på bruk av ORC
2.3 Rensing av eksos
Delprosjekt 3: Redskapshåndtering
3.1 Prinsipper for ombordtaking, valg av metode
3.2 Videreutvikle teknologi for skyvbare trålblokker
3.3 Utvikle et system for sikre arbeidsoperasjoner på tråldekk
I hve r aktivitet under delprosjektene vil det bli utredet og gjort analyser på ulike løsninger, og det konkluderes med en anbefalt løsning som går inn i totalkonseptet. Prosjektets utfordringer løses på en analytisk metode der summen av løsninger vil gi en bet ydelig konseptuel endring av trålerkonseptet.