Back to search

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Deltakelse i skole og samfunn som pedagogisk utfordring. En fakultær forskerskole med fokus på literacy

Awarded: NOK 2.7 mill.

Prosjektet skal etablere en forskerskole der den etablerte forskerutdanning i spesialpedagogikk og en ny forskerutdanning i lesevitenskap samarbeider om å fokusere på "Deltakelse i samfunn og kultur som pedagogisk utfordring." En rekke pågående forsknings prosjekter vil trekke på sitt nasjonale og internasjonale nettverk i gjennomføring av forskerskolen og tilby seminarer nasjonalt primært for doktorgradsstudenter, men også andre forskere. Det faglige fundament knytter an til "literacy" som en bred betegne lse for den kunnskap og kommunikative kompetanse som gir tilgang til arenaer for sosial og kulturell deltakelse. Vi legger både vekt på ferdighetsaspekter og på grunnleggende demokratiske rettigheter. Deltakelse i sosiale og kulturelle prosesser i et post moderne samfunn krever at man har tilgang til de arenaer som er viktige for livsutfoldelse og demokratisk innflytelse. Forutsetningen for dette er at alle samfunnsborgere får muligheter til å gjøre seg gjeldende på disse arenaer. Her spiller opplæring og oppdragelse en nøkkelrolle. For å belyse forhold innenfor samfunnets felles oppdragelse og opplæring som virker inn på deltakelse og innflytelse, trengs et samarbeid mellom ekspertise fra flere disipliner. Universitetet i Stavanger har gode forutsetninger for å ta fatt i dette, samtidig som vi er inne i en viktig oppbyggings- og konsolideringsfase for vår forskerutdanning. Forskerskolen vil komme som et supplement til vår egen løpende forskerutdanning og bidra til en styrking av denne, samtidig som forskn ingsledelse, internasjonalisering og nasjonale nettverk vil bli forbedret.

Funding scheme:

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt