Fremdeles står skolering og kulturbygging blant i kommersialisering som den viktigste aktiviteten i 2007. Arbeidet med å trekke doktorgradsstipendiatene inn i denne prosessen vil fortsette.
Den kommende samlokaliseringen med Gastronomisk Institutt og and re matfaglige aktører i Måltidets Hus anses som sentralt for videre utvikling av aktiviteter og satsningsområder for Norconserv as. I den forbindelse ønsker vi i 2007 å fokusere på ytterligere samhandling mellom miljøene for å få frem nye forskningsaktivi teter som kan lede til kommersialisering i skjæringspunktet mellom gastronomi og næringsmiddel-teknologi.
Det forventes at det kommer opp 5 nye ideer. To går over i prosjektfase. Et nytt prosjekt kan forventes kommersialisert i 2007.
Infrastrukturtilt akene i 2007 vil fordele seg på følgende aktiviteter:
* Idéstimulerende tiltak: samtaler med enkeltforskere eller grupper av forskere omkring aktuelle problemstillinger knyttet til kommersialisering. Gjennomføres i samarbeid med Prekubator AS. Oppfølging av idéer til prosjektsøknad og kommersialisering.
* Opprettholde samarbeid ang. kommersialisering med Fiskeriforskning. Fokusere på kommersialisering i felles prosjekter.
* Fokusere ytterligere på arbeid som utføres av stipendiatene ved Norconserv.
* Del takelse på Ullandhaugkonferansen.
* Interne seminar: arrangere 2 miniseminar som omhandler en aktuell problemstilling knyttet til kommersialisering. Et av seminarene vil være et felles seminar for aktørene i Måltidets Hus.
* Arrangere et felles seminar me d SUS hvor kommersialiseringsstrategi diskuteres.
* Deltakelse på seminar og samlinger for stipendiatene.
* Rapportering og formidling av resultat. Intern formidling av resultat, fakta ark og informasjon på Norconservs hjemmeside.