Back to search

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Multimodalitet, leseopplæring og læremidler

Awarded: NOK 4.8 mill.

Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag er et satsingsområde i skolens nye læreplaner (L2006). Samtidig introduserer norskplanen arbeid med sammensatte tekster. Prosjektet vil undersøke hvilke konsekvenser et utvidet tekstbegrep har fått, og kan ha for leseopplæringen i en multimodal tekstkultur. Den kunnskapen som prosjektet vil generere er tosidig: Det dreier seg på den ene siden om hvordan arbeid med mange modaliteter kan støtte opp under den første leseopplæringen og barnas innføring i skriftkul turen. På den andre siden dreier det seg om å gi grunnlag for bevisst arbeid med å utvikle lesestrategier som tar høyde for realitetene i dagens tekstunivers, der skriften normalt opptrer i samspill med andre modaliteter. Prosjektet vil gå over tre år, o g dekke overgangen fra barnehage til skole, grunnleggende leseopplæring på begynnertrinnet, og overgangen til faglig lesing som særlig setter inn fra mellomtrinnet. Metodisk vil prosjektet bevege seg gjennom tre faser: En innledende observasjonsfase som v il dokumentere etablert praksis i barnehage og skole, en analysefase, og en utviklingsfase. I første fase vil partnerskole og partnerbarnehage primært fungere som informanter, mens forskere og praktikere i senere faser vil samarbeide om teoretisk refleksj on og videreutvikling av arbeidsmetoder og materiell. I utviklingsfasen vil dette bli prøvd ut på nye skoler.

Funding scheme:

SHP-Strategiske høgskoleprogram