Back to search

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Teknologi og design som kompetanseskaper for en fremtid i nord.

Awarded: NOK 3.1 mill.

Mange samfunn i Nord-Norge og Finnmark er nå i inngangen på den største omstilling noen gang. Dette har sin årsak i at petroleumsaktiviteten i nord vil kunne føre til dramatiske omstillinger som vil kreve høgt kompetente medarbeidere. Skolemotivasjonen ha r imidlertid vært lav i Nord-Norge historisk sett, noe som særlig gjelder Finnmark. På den annen side har folk i regionen tradisjon for å klare seg godt ved å skape best mulige levevilkår under til dels vanskelige betingelser. Entreprenørskapsrelaterte ko mpetanser som kreativitet, improvisasjon og initiativ har vært sentrale faktorer i disse prosessene. I dette prosjektet vil vi ta i bruk disse kompetansene ved å arbeide med praktiske prosjekter innenfor teknologi og design. Som en del av arbeidet skal el evene kommunisere til andre forestillinger og planer, ting konstruert og forklaringer de har. Mye av denne kommunikasjonen vil forgå på Internett der elever også har kontakt mellom skoler. Målet er at elevene, med utgangspunkt i det praktiske arbeidet og kommunikasjon rundt det, skal bruke og gjøre til sine egne de begreper som er sentrale i den kompetansen som skolen representerer. Og videre at de ser behovet for å formalisere den kompetanse de erverver i form av utdannelse. I løpet av prosjektet skal fa glærere ved høgskolen sammen med lærerne i de samarbeidende grunnskolene og studenter i praksis danne et lærenede nettverk som utvikler fire elevprosjekter. Prosjektene skal være tverrfaglig og rette seg mot kompetansemål knyttet til teknologi og design i nnenfor naturfag, matematikk og kunst og håndverk etter 4. årstinn, 7. årstrinn og 10. årstrinn. Gjennomføringen av elevprosjektene og arbeidet i nettverket skal danne grunnlag for undersøkelser som fokuserer lærere og skolelederes tro på og holdning til teknologi og design og til IKT, elevers faglige begrepsbruk i kommunikasjon med andre, elevers holdninger til og planer for utdanning, samt å vurdere utviklingen av lærende prosser i nettverksarbeidet.

Funding scheme:

SHP-Strategiske høgskoleprogram