Back to search

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet.

Awarded: NOK 2.5 mill.

Prosjektet ønsker å videreutvikle et allerede etablert samarbeid i regionen/fylket om FoU-virksomhet knyttet til praksisfeltet. De systemrettete forholdene skulle ligge til rette for å videreutvikle det samarbeidet som allerede eksisterer mellom partnerne , men det aldri tidligere har vært arbeidet med et større felles forskningsprosjekt. Derfor vil selve samarbeidsmodellen også være gjenstand for forskning.Samarbeidet og forskningsprosjektet startet opp høsten 2007. Det som er utført til nå er: 1) En eva luering av "Læring og samarbeid med arbeidslivet" (LOSA) en alternativ opplæringsmodell for videregående VgI i Finnmark (ref. Germeten & Solheim, 2007) 2) En spørreskjemaundersøkelse til alle skoler i grunnopplæringen i Finnmark der rektor svarer på skol enes vegne om innføring av "Kunnskapsløftet". Data under bearbeiding. 3) Et delprosjekt tilknyttet til klasseledelse og tilpasset opplæring (Ref. Germeten, Jensen & Johannesen, 2007) og et om veildning i tospråklig opplæring (Harkestad Olsen, in press). 4 ) Feltarbeid (casestudier) i fem kommuner i Finnmark er planlagt våren 2007. Vi ønsker å videreutvikle det empiriske grunnlaget i prosjektet og å tilsette en stipendiat som kan forske på relasjonen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning i Finn mark. Hovedproblemstillingen er: Hva er tilpasset opplæring og hvordan praktiseres det i klasserommet på alle trinn av grunnopplæringen. Hva er relasjonen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisningen? Hva er det skoleledere og lærere sier, gjør o g uttrykker som "tilpasset opplæring"?

Funding scheme:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn