SIPets overordnede formål er at TØI bygger opp en kunnskapsbase som gjør det mulig å sette samordning på den forskningsmessige dagsorden. Gjennom det vil vi bidra til at politikk og forvaltning får et bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere samordningens mu ligheter og begrensninger i samferdsels-, areal- og miljøpolitikken. Kunnskapsbasen etableres via analyser av samordning innenfor transportsektoren og mellom transportsektoren og andre tilstøtende politikkområder.
Innen transportsektoren kan samordning f oregå intra- og intermodalt, på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer: kommunalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Og den kan dreie seg om politikk, planlegging eller ytelsesproduksjon.
Empirisk vil vi fokusere:
* Tverrsektoriell samordning mello m transport-, miljø- og arealplanlegging
* Intermodal samordning innenfor kollektivtransport
* Intramodal samordning innenfor jernbane- og busstransport.
Tre problemstillinger står sentralt:
1)Hvilke samordningsbehov er mest framtredende i kollektivtransp ortsammenheng, og hvordan løses utfordringene i dag?
2)Hva er forklaringene på slike samordningsbehov eller -problemer - og hvordan kan de løses bedre?
3)Hva er kriteriene for når en skal samordne og hvilke kombinasjoner av rettslige, institusjonelle og f inansielle samordningsmekanismer bør tilstrebes?
Det overordnede målet innebærer realisering av ulike arbeidsoppgaver: Etablering av en felles teoretisk ramme til forståelse av samordningens natur og dens vilkår - og utbygging av nasjonale og internationa le nettverk. Eksisterende databaser oppdateres og videreutvikles ved særlig å inkludere miljødata på effektsiden og mer systematiske data og klassifisering av organisasjonsvariable. Rapportering ved papers til internasjonale konferanser som ledd i produks jon av minst tre artikler til tidsskrifter med reviewordning. Det offentlige Norge nås via populærvitenskapelige tidsskrifter, avisartikler og et avsluttende seminar.