Et stort antall norske barn i barnehagealder opplever hvert år at deres foreldre skiller lag. Vi vet fra nasjonal og internasjonal forskning at samlivsbrudd utgjør en risiko for barnets utvikling og tilpasning. I FoU-prosjektet som foreslås her ønsker vi å rette særlig fokus på barnehagens mulighet for spesielt tilrettelagt omsorg for barn som opplever samlivsbrudd i hjemmet, og på barnehagens mulighet til et fortsatt godt samarbeid med de to foreldrene i deres nye situasjon.
Prosjektets hovedmål er alts å å vinne mer kunnskap om hvordan barnehagetilbudet kan tilrettelegges for å ivareta særlige behov hos ulike barn og familier som opplever samlivsbrudd.
For å vinne denne typen kunnskap vil vi søke etter og studere erfaringer fra flere kilder. Relevant f orskningsbasert kunnskap vil være en slik kilde. Videre vil vi gjennomføre kvalitative studier blant barnehageansatte, foreldre og fagpersoner som arbeider terapeutisk med barn som har opplevd samlivsbrudd for å løfte frem relevante erfaringer. Forskning tyder på at voksnes aktive deltakelse for å støtte disse barna fremmer videre utvikling og tilpasning hos barna. Derfor vil denne studien fokusere på de voksne i barnehagen og deres arbeid for å støtte barn og familier som opplever samlivsbrudd. Resultate r fra litteratursammendrag og kvalitative studier vil danne grunnlag for gruppesamtaler flere dialogseminar. Dialogseminarenes hovedfokus er hvordan erfaringer fra barnehageansatte, foreldre, terapeuter og forskning kan omsettes til gode tiltak i norske b arnehager.