Back to search

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

'Barn med nedsatt funksjonsevne' - praksis og verdier i barnehagen

Awarded: NOK 2.6 mill.

I dette prosjektet vil vi studere kategorien 'barn med nedsatt funksjonsevne' nærmere i relasjon til personalets praksis og tilknyttede verdier i barnehagen. Det inkluderer en empirisk studie med kortere feltarbeid og intervju i omlag 4 barnehager. Med en tverrfaglig innfallsvinkel vil vi framheve nødvendigheten av en kontekstuell innfallsvinkel og en relasjonell majoritets - minoritets forståelse, der minoritet primært henviser til barn med nedsatt funksjonsevne. Prosjektet tar tak i at det er et grensel and mellom hva som betraktes som normalt og annerledes og avvikende, og at dette stiller store utfordringer til refleksivitet innen praksisfeltet og utdanningen av førskolelærere. Prosjektet tar utgangspunkt i følgende problemstillinger: 1. Hvordan konstr ueres 'barn med nedsatt funksjonsevne' og med hvilke konsekvenser - for barn og barnehagepersonalets praksis? 2. Hvilke rom for ulike barne-identiteter gir de voksne i barnehagen rom for, hvordan utformer de sin praksis i forhold til hvor og hvordan gren ser trekkes mellom 'barn med nedsatt funksjonsevne' og 'barn med funksjonsevne - mellom 'annerledes barn' og 'normale barn'? 3. Hva slags normativitet omkranser førskolelæreres praksis mht 'barn med nedsatt funksjonsevne' og 'barn med funksjonsevne' - m ellom 'annerledes barn' og 'normale barn'? Hvilke verdier og kunnskapsmodeller ligger eksplisitt og/eller implisitt i førskolelærers praksis på dette området?

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

Funding scheme:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn