Back to search

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv

Awarded: NOK 2.7 mill.

Prosjektets hensikt er å få fram kunnskap om grunnlag for å arbeide for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen i et profesjonsperspektiv. Prosjektet vil prøve å besvare den overordnete problemstillingen : Hvilke forhold skaper grunnla g for barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne? ved følgende forskerspørsmål: 1) Hva kjennetegner barn i barnehagen som ansees ha behov for spesialpedagogisk hjelp og hva slags tilbud får de? 2) Hvordan er barnehagen tilrettel agt med henblikk på inkludering av barn med ulike typer av nedsatt funksjonsevne i forhold til innhold og organisering? Hva oppfattes som inkluderende praksis? 3) Hvordan gir barnehagen som institusjon uttrykk for omsorg og samhandling og for læring? Hvil ke muligheter og begrensninger gir fagpersonalet uttrykk for påvirker deres praksis for å utvikle og realisere et inkluderende barnehagemiljø? 3) Hvilke verdier og forståelse av inkludering uttrykkes i barnehagens innhold og organisering? Prosjektet byg ger på et sosiokulturelt perspektiv og benytter inkluderings- og profesjonsteori. Forskningsdesignet innebærer empirisk tilnærming ved hjelp av både kvantitative og kvalitative metoder. Prosjektet består av tre hoveddeler: (1) En kunnskapsoversikt, (2) E n kartleggingsstudie av barnehagens arbeid i to kommuner i Østfold (Fredrikstad og Sarpsborg) (3) En etnografisk studie i fire barnehager fra de samme kommunene. Prosjektleder: Professor Anne-Lise Arnesen Prosjektmedarbeidere: Førsteamanuensis Kjell-Arne Solli og førsteamanuensis. dr. Ragnhild Andresen, Høgskolen i Østfold

Funding scheme:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn