Global utvikling og makroøkonomiske trender er en sterk driver for all internasjonal handel og transport. I et nasjonalt, norsk perspektiv vil næringsutvikling og samfunnsøkonomiske trender gi tilsvarende føringer for godstransportbehovet. Utviklingen i r egioner påvirker industri- og produksjonsstrukturer, som igjen påvirker transportmønsteret. Nærskipsfart er således i vesentlig grad påvirket av denne utviklingen, og miljøvennlige godstransportløsninger må utvikles i dette perspektivet.
Som grunnlag for å identifisere konkrete forskningssatsinger innenfor et FME-senter på Miljøvennlig Shipping, må vi definere forskningstema knyttet til definerte verdikjeder i et integrert samvirke med involverte aktører (?business case?). Som nevnt må disse utvikles inn enfor ulike planleggingshorisonter.
FoU skal bidra til å forbedre verdikjeder der hvor en har identifisert flaskehalser. Til grunn for å identifisere flaskehalsene ligger en såkalt 'benchmarking', dvs. en måling av godheten til en verdikjede gitt noen de finerte kriterier som eksempelvis:
-Energiforbruk & emisjoner
-Operasjonelle forhold & SCM (Supply Chain Management)
-Eksterne kostnader
-Infrastrukturkostnader
-Interne kostnader
Mulige forbedringstiltak for å løse opp i flaskehalsene vil primært være å finne innenfor følgende 2 hovedområder:
Grønn teknologi: Innovative løsninger for bærekraft og effektivitet
-Propulsjonssystemer
-Alternative drivstoff
-Lasthåndtering (Cargo handling)
-Terminalutstyr
-Nye konsepter
e-Freight & logistikkinformasjon; s mart utnyttelse for bedre miljø og effektivitet
-e-Freight
-Supply Chain Management
-Smartere planlegging
-Scheduling
-Track & trace
I den grad nødvendig teknologi og kunnskap er tilgjengelig for å løse opp i de identifiserte flaskehalser, benytter en de nne. I fall teknologi, løsninger eller kunnskap ikke er tilgjengelig, danner det basis for mulig FoU-satsing innenfor et FMER-senter på Miljøvennlig Shipping.